Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Кухар, слюсар чи дизайнер: як у Дніпрі діє цікавий профорієнтаційний проєкт

У Дніпрі активно впроваджується міський проєкт «ПрофАльянс. Профтех. Школа. Разом», покликаний популяризувати професійно-технічну освіту серед школярів.  Як саме це відбувається, на власні очі бачили журналісти видання «Наше місто».

Більше автономії та зв’язку з бізнесом

На професійно-технічну освіту в Україні чекають великі зміни. У середині квітня Верховна Рада підтримала законопроєкт «Про професійну освіту» — важливий крок у реформуванні профосвіти. Проєкт закону кардинально змінить професійну освіту України. Про це на своїй сторінці у фейсбуці повідомив міністр освіти та науки України Оксен Лісовий. Про що йдеться?

 – Фінансова й кадрова автономія.  Заклади освіти будуть отримувати кошти від своїх засновників за послуги з підготовки фахівців, а не за кошторисом, тож розподіл грошей між закладами стане більш ринковим і конкурентним.

 – Впливові наглядові ради. Наглядові ради перетворяться на дієвий орган управління закладом освіти — як у бізнесі. Вони проводитимуть конкурс на посаду директора закладу, оцінюватимуть його роботу, затверджуватимуть стратегію та фінансовий план. До складу наглядових рад увійдуть роботодавці, які співпрацюють із закладом, тож бізнес отримає реальний інструмент впливу.

 – Гранти на дуальну освіту. Запускається новий механізм фінансування дуальної освіти, щоб люди могли отримувати гранти від держави чи місцевої влади на навчання на базі підприємств — як це працює в ЄС. Щоб популяризувати поєднання роботи з навчанням, створюється «студентський трудовий договір».

 – Нові підходи до формування змісту освіти. Міністерство більше не затверджуватиме стандарти освіти для кожної професії. Заклади розроблятимуть освітні програми разом із бізнесом, а змінювати та затверджувати їх буде наглядова рада.  

 – Менше бюрократії. Заклади отримають спрощену систему ліцензування, зникне важкий бюрократичний процес атестації закладів профосвіти. Замість складних процедур — фокус на партнерства, оновлення освітніх програм та участь у міжнародних проєктах.

 – Зміна бренду професійної освіти. Замість ПТУ, ВПУ та інших застарілих абревіатур, залишаться професійні коледжі та навчальні центри. Учні стають студентами, слухачами або курсантами. І також можуть мати академічну відпустку.

Училище – старт для успішної кар’єри

Заради того, щоб сьогоднішні школярі могли якомога більше дізнатись про пропозиції від закладів професійно-технічної освіти та зробити свій свідомий вибір, Дніпровська міська рада запроваджено реалізує проєкт «ПрофАльянс. Профтех. Школа. Разом». Цього року  профорієнтаційні заходи проходять на локаціях комунальних закладів та підприємств міста.  Для закладів  професійно-технічної освіти на базі визначених шкіл організовані зустрічі для випускників 9-х та 11-х класів та їхніх батьків. На них представлені рекламні та презентаційні матеріали різних професій,  також проводяться майстер-класи. Кожен учень може спробувати себе у ролі електромонтера, будівельника, сантехніка, слюсаря, зварника, кухаря, кондитера, перукаря, манікюрника.  Та обрати для себе професію до вподоби.

 Нещодавно завдяки  міському  проєкту «ПрофАльянс. Профтех. Школа. Разом» на базі ліцею №97 у Дніпрі відбулася презентація можливостей закладів професійно-технічної освіти. Мета заходу — ознайомити школярів із сучасними напрямами профосвіти, демонструючи, що ПТНЗ є реальним стартом до гідної кар’єри.

 Попит перевищує пропозицію

Юлія Камлук, заступниця директора з навчальної роботи Дніпровського центру ПТО туристичного сервісу підкреслила, що  матеріально-технічна база закладу активно оновлюється, використовується сучасне обладнання, а учні поєднують навчання з оплачуваною практикою на підприємствах. До того ж цей навчальний заклад потрапив до проєкту «100 майстерень» – тож за рік відбудеться його реновація.

–        Наші студенти мають змогу опанувати затребувані професії: перукар, манікюрник, кухар, кондитер, адміністратор туризму, – розповідає Юлія Камлук.  – Навіть попри воєнні обставини, напрям туризму залишається перспективним — учні вчаться складати маршрути, бронювати квитки, організовувати подорожі в межах міста й країни.

 Анастасія Фірко –  майстриня виробничого навчання з перукарського мистецтва, працює у цьому закладі четвертий рік. Вона розповіла про конкурс на вступ через обмежену кількість місць — попит перевищує пропозицію. Вступники проходять тести й демонструють базові навички. Особливо популярні напрямки серед учнів після 9 класу — перукар, манікюрник, педикюрник. У закладі активно співпрацюють з вечірніми школами, щоб учні могли завершити загальну освіту паралельно з професійною підготовкою.

–        Програма включає вивчення флористики, догляд за рослинами, елементи декору, рисунку та живопису, – розповідає Людмила Коваленко, яка навчає за професією квітникар-декоратор вітрин.   – Особлива увага — дітям з особливими освітніми потребами, для яких створено окремі групи. Студенти успішно проходять практику в КП «Міськзеленбуд», «Парк відпочинку Придніпровський», «Сад мрії». А також вступають до вишів на профільні спеціальності – наприклад, в аграрно-економічний університет або ДНУ ім. О. Гончара.

Дівчата йдуть у кухарки, хлопці – у сантехніки

Студентка Дніпровського регіонального центру ПТО Анна Жумік поділилася своїм досвідом навчання на кондитера. Вона захоплено розповіла про практичні заняття з приготування хліба та булочок, а також про навички естетичного оформлення страв. Дівчина закінчує перший курс та вже багато чому навчилась у сфері кулінарії. Попереду – найцікавіше.

 Юрій Кучер, майстер виробничого навчання у Дніпровському вищому професійному училищі будівництва, розповів про інтегровані спеціальності: такі як столяр, гіпсокартонщик, електрогазозварник, сантехнік, слюсар. Здебільшого це хлопці, але є серед майбутніх столярів і дівчата. Діти здобувають дві професії одночасно, отримують сертифікати, проходять курси підготовки, з якими легко знаходять роботу. Тут навчають встановлювати меблі, вікна, дахи. Це критично важливо у час, коли країну потрібно відновлювати. Особливо цінною є безкоштовна підготовка для переселенців, що фінансується містом.

–        Наше училище бере участь у міжнародних конкурсах, випускники стають призерами,  – з гордістю зазначає Сергій Олексєєв, майстер виробничого навчання Дніпровського вищого професійного училища будівництва. – Наприклад, наш нещодавній випускники Олександр Сокол отримав поїздку до Відня за досягнення в сантехніці. Професії, пов’язані з будівництвом, особливо важливі для післявоєнної відбудови країни. Тому запрошуємо до нас на навчання!

Робота має бути в задоволення

 Майбутні вступники з цікавістю слухали про ті можливості, які відкриває для них навчання у закладах професійно-технічної освіти.

–        Батьки більше хочуть, щоб я пішла до 10 класу, але також ми розглядаємо варіант вступу після дев’ятого до коледжу, – зізнається дев’ятикласниця Дар’я Гречіна. –   Хотіла б обрати дизайн або архітектуру. В мене є хобі  –  малювання,  я ходила до художньої школи. До того ж дизайнер – дуже популярна професія.

 Дев’ятикласник Артем Іщенко мріє про професію автомеханіка, йому подобається все, що пов’язане з автівками. Він вважає, що потрібно обирати шлях, який надихає, а не просто слідувати стереотипам про обов’язковий вступ до університету після 11 класу. Його мама Ольга підтримує сина. Жінка впевнена, що робота, перш за все, має приносити задоволення, так само, як і навчання. Бо більшість часу в житті ми проводимо саме там. Буде радість від улюбленої справи – будуть й гроші.

Таким чином, проєкт «ПрофАльянс. Профтех. Школа. Разом» — це дієвий місток між школою та майбутньою професією. Він допомагає побачити, що професійно-технічна освіта — це не «запасний варіант», а реальна можливість стати майстром своєї справи, знайти роботу і почати свою кар’єру вже після 9 класу. Бо ті, хто вміють працювати руками, сьогодні в ціні.

Фото Валерія Кравченка.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, як в Дніпрі відбувається реформа профтехосвіти.

Категорія: Новини Дніпра, Освіта, Тема дня

Позначки: ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: