Рік, що минає, приніс чимало викликів дніпровським вчителям, дітям та батькам. Якими вони були і як з ними справлялися дніпровські освітяни, дізнавалась журналістка «Нашого міста».
До 75% дітей навчаються очно
Більшість школярів у Дніпрі навчаються у режимі офлайн, і це для нашого прифронтового регіону є дійсно великим досягненням. Звісно, безпека є головним фактором, тому діти відвідують заняття тільки в тих школах, де є укриття. Всього з лютого 2022 року за підтримки департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради комунальники здійснили поточний ремонт найпростішого укриття у 221 закладі освіти. А саме – у 122 школах, 98 дитячих садочках та одному інклюзивно-ресурсному центрі. Протягом 2024 року поточний ремонт укриттів було виконано у 17 закладах освіти.
– У 2024-2025 навчальному році в комунальних закладах загальної середньої освіти Дніпровської міської ради освітній процес здійснюється за очною формою із застосуванням у разі необхідності змішаного навчання, – зазначає Олена Яковенко, заступниця начальника управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. – За винятком спеціальної середньої загальноосвітньої школи № 90, де освітній процес організований за дистанційною формою. Водночас, відповідно до статті 55 Закону України «Про освіту» батьки мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти. Тому за їхніми заявами сформовані окремі дистанційні класи. До 75% учнів у поточному навчальному році навчаються за очною формою. 120 закладів загальної середньої освіти, 83 заклади дошкільної освіти, один інклюзивно-ресурсний центр та один заклад позашкільної освіти Дніпровської міської ради мають найпростіші укриття.
У 2024 році департамент придбав 10 генераторів для закладів загальної освіти. Аварійні ремонтні роботи були проведені у 172 закладах освіти. Комунальники приводили до ладу покрівлю, мережі електро-, водо -, теплопостачання, каналізацію. Також ремонтувалась вентиляція, вимощення, а ще створювався безбар’єрний простір у шести закладах загальної освіти. З лютого 2022 року через рашистські обстріли були пошкоджені 73 закладів освіти, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики ДМР. Доводилося ремонтувати в них покрівлю та вставляти вікна. Тільки у 2024 році такі вимушені ремонти були виконані у 23 школах, 13 дитячих садочках та одному інклюзивно-ресурсному центрі.
Школярі та малюки харчуються за кейтринговою системою
Майже у всіх школах Дніпра учні харчуються за допомогою кейтерингових послуг. Такий самий принцип діє і в дитячих садочках, які працюють офлайн. На цей час харчування організовано для учнів 151 закладу загальної середньої освіти, для вихованців 123 закладів дошкільної освіти та 14 дошкільних підрозділів закладів освіти. За рахунок субвенції з державного бюджету та співфінансування з міського бюджету проводиться реконструкція харчоблоків у чотирьох школах – № 8, 46, 131 та 147.
– Послуги з організації харчування надають на підставі договорів, які укладені за результатами проведення процедури закупівлі департаментом гуманітарної політики з постачальником послуг, – зазначає Інна Васильєва, завідувачка сектору соціального захисту відділу безпеки життєдіяльності та соціального захисту управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міськради. – Цьогоріч у нас постачальниками послуг є дві компанії. Одна з них – це ТОВ «Олімпіус Консалт», інша – ТОВ «Контракт Продрезерв 5». Постачання послуг «Олімпіус Консалт» здійснюється за моделлю організації харчування «Фабрика-кухня», тобто їжу готують на фабриці-кухні і привозять до закладів освіти. Компанія ТОВ «Контракт-Продрезерв-5» використовує опорні кухні, тобто готує їжу у закладі освіти для дітей цього закладу та з інших закладів освіти.
У гімназії № 46 харчування за моделлю «Фабрика-кухня». Задоволені і діти, і їхні батьки, і освітяни.
– Для нас це оптимально, адже у школі харчуються більше у першу зміну 700 учнів, – наголошує Олена Мироненко, директорка гімназії № 46. – У другу в нас навчаються 150 школярів. До того ж у 46-й гімназії здобувають освіту й учні школи № 6. Торік ми теж обрали такий вид подачі їжі, він всіх цілком влаштовує.
Шкільна їжа має бути не тільки смачною, а й корисною. У листопаді в дніпровських школах пройшов тиждень здорового харчування. Він був організований за ініціативою департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. У проєкті взяли участь 25 закладів загальної середньої освіти. Незабаром до нього приєднаються інші заклади.
На уроках діти отримали інформацію про те, чому треба вживати певні овочі. Вона у цікавій формі подавалася на заняттях з української мови та інших уроках. Наприклад, на математиці діти рахували “кібер-капусту”, а на інформатиці створювали її зображення за допомогою штучного інтелекту. Вчителі розповідали дітлахам цікаві факти про буряк, моркву і ті самі бобові, які малюки не дуже полюбляють. Але, які є надзвичайно корисними.
Успішно впроваджується освітня реформа
У Дніпрі триває освітня реформа – вона розпочалася ще у 2020 році, після прийняття Закону України «Про повну загальну середню освіту». Саме тоді департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради здійснив низку заходів щодо приведення комунальних закладів освіти відповідно до вимог цього Закону та створення перспективної мапи ліцеїв для забезпечення профільної середньої освіти.
– Станом на грудень 2024 року у нас перепрофільовані 37 ліцеїв, 100 гімназій, 4 початкові школи, – розповідає Світлана Клявченко, заступниця начальника управління освіти Дніпровської міськради. – Наразі у початкових школах з 2024/2025 навчального року навчаються виключно учні 1-4 класів, натомість у ліцеях зі структурним підрозділом «гімназія» молодшокласників немає. Завдяки Меморандуму про співпрацю між департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради та промисловим підприємством «Інтерпайп» у чотирьох ліцеях міста облаштовано сучасні лабораторії мехатроніки. Це ліцеї №№ 3, 129, 138, 139. Ще дві лабораторії планується запустити з січня 2025 року на базі ліцеїв №№ 57, 134. Зараз там проводяться ремонтні роботи щодо облаштування кабінетів. У червні 2024 року 16 вчителів з 10 закладів загальної середньої освіти міста пройшли курсову підготовку з мехатроніки в Національному технічному університеті «Дніпровська політехніка». Таким чином у місті створюється екосистема технічної освіти.
Для того, щоб навчання у таких ліцеях було ефективним, група педагогів з ліцеїв міста та фахівці Центру професійного розвитку «Освітня траєкторія» розробили освітні програми з мехатроніки для 7-9 та 10-11 класів. Інший напрямок співпраці на шляху до старшої профільної школи – створення сучасних майстерень трудового навчання, які вже працюють на базі гімназій №№ 24, 39, 69, 121, 147. Майстерні у цих закладах облаштували за запитом учителів трудового навчання та технологій. Наразі тривають ремонтні роботи за кошти місцевого бюджету для оновлення майстерень у гімназіях №№ 63, 131. А для вчителів проводяться постійно діючі семінари–практикуми.
Дитячі садочки запрацювали довше
Восени 2023 року дитячі садочки Дніпра, які мають укриття, відновили роботу в очному форматі. Водночас багато дніпровських малюків займаються з вихователями онлайн. Заняття можуть відбуватися в асинхронному форматі – коли вихователі заздалегідь записують на відео музичні уроки, спортивні вправи, завдання з різних предметів. А батьки потім у зручний час усе це переглядають разом із дітьми та виконують завдання.
Оксана Петрочук – вихователька в дитячому садочку «Зернятко». Під час повномасштабної війни в неї з’явилися «дистанційні вихованці», з якими вона проводить заняття в Google Class чи Zoom.
– Щоденно на звʼязок зі мною виходять малюки, яким по чотири рочки, – розповідає Оксана Петрочук. – Вони обов’язково вмикають відео під час Zoom-конференцій. Тож ми маємо змогу бачити одне одного через екрани моніторів. Проводимо заняття з математики, української мови, письма. На кожен предмет виділяємо по 15 хвилин. Між ними є 5–10 хвилин перерви.
І все ж таки більшість батьків намагаються віддати діточок до тих садочків, які працюють офлайн. Бо саме завдяки цьому в них є можливість працювати. Спочатку ті садочки, де були створені найпростіші укриття, працювали по чотири години. Це, звісно, було дуже мало. І ось восени 2024 з’явилася радісна новина: дитсадочки у Дніпрі нарешті працюють у подовженому режимі – до 15.00.
Інна Маркевич водить до садочка № 86 свого синочка Давида, йому 3, 5 рочки. Він відвідує заклад півроку.
– Слава Богу, що садочок тепер працює до третьої години дня, – зізнається Інна Маркевич. – Я можу видихнути та вийти на роботу. Хоча працюю онлайн, можу віддатися робочому процесу повноцінно, а не бігти за дитиною на 12.30, як це було раніше. Ще дуже зручно, що малий у садочку обідає – не треба готувати йому вдома. Давиду найбільше подобаються супчики.
Зараз у місті працює 177 закладів дошкільної освіти, із них у 119 встановлений семигодинний режим перебування із забезпеченням одноразовим гарячим харчуванням. У шести садочках малюки відвідують групи короткотривалого перебування. У 50 закладах – дистанційна форма навчання у зв’язку з відсутністю найпростішого укриття, при цьому у 18 садочках тривають роботи з їхнього облаштування. Ще два садочки перебувають на капітальному ремонті.
Фото Валерія Кравченка та Володимира Федорищева.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі дитячі садочки запрацювали за новим режимом.
Категорія: Влада, Новини Дніпра, Освіта, Тема дня
Позначки: Головне, Новини Дніпра, Школи Дніпра