Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Акумулятори проти знеструмлень: як дороги Дніпра готують до можливих блекаутів

Юлія Супрун

як у Дніпрі готують дороги до блекаутів

Часті блекаути, спричинені ворожими обстрілами енергетичної інфраструктури України, стали частиною життя мешканців Дніпра і суттєво вплинули на безпеку дорожнього руху. Відключення електроенергії призводить до збою роботи світлофорів, що в свою чергу створює ряд проблем та ризиків для учасників дорожнього руху. Енергетики прогнозують повернення блекаутів у жовтні, а за словами мера Дніпра Бориса Філатова, місто готується до найгірших сценарієв. Які заходи вживають у Дніпрі для  покращення ситуації на дорогах в умовах відключення електроенергії, дізнається “Наше місто”.

Дніпро почав активно захищатися від блекаутів ще наприкінці 2022-го, коли місто вперше занурилося у тривалу темряву через ворожу ракетну атаку. Тоді містяни відчули не лише побутові проблеми у вигляді відсутності електроенергії, опалення та водопостачання. Зупинився електротранспорт, а через непрацюючі світлофори на дорогах утворився справжній хаос. Проте Дніпро не панікував, а розуміючи, що потрібно навчитися жити в умовах війни, шукав альтернативу. Одним з таких стала можливість встановлення акумуляторів на світлофорних об’єктах.

світлофори облаштували акумуляторами у Дніпрі
23 світлофорних об’єкти вже працюють на акумуляторах. Фото: НМ

Основні проблеми на дорогах під час знеструмлень

  • Відключення світлофорів: це створює хаос на дорогах, особливо на великих перехрестях, ускладнюючи рух усіх видів транспорту.
  • Знеструмлення контактних мереж: це призводить до зупинки трамваїв та тролейбусів, особливо на ділянках з ухилами.

Світлофорний антирекорд

Загалом у Дніпрі налічується близько 250 світлофорних об’єктів. У минулому липні через відключення електроенергії були дні, коли в обласному центрі одночасно не працювала половина світлофорів. Зокрема, 16 липня був зафіксований своєрідний антирекорд – з ладу вийшли одразу 125 світлофорних об’єктів.

перехрестя у Дніпрі
Перехрестя у центрі Дніпра. Фото: НМ

Відсутність світлофорів ускладнює визначення черговості проїзду транспорту на перехрестях, що призводить до зіткнень. Особливо гостро ця проблема відчувається на великих перехрестях та у години пік. Водії змушені самостійно регулювати рух, що часто призводить до хаосу.  У Дніпрі цю проблему намагаються подолати за допомогою безперебійних джерел живлення. Звісно, одразу вони не з’являться на всіх перехрестях, але дніпровські водії вже відчули перевагу працюючих  світлофорних об’єктів під час знеструмлень на деяких жвавих ділянках.

Іван Васючков
Іван Васючков. Фото: НМ

Ще з 2022 року ми розпочали тестування різних систем живлення наших світлофорних об’єктів, – розповів Іван Васючков, заступник начальника управління транспорту департаменту транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради. – Світлофорний об’єкт – це в принципі комплекс, до якого входить від 6 до 16 різних світлофорів, як для пішоходів, так і для водіїв – основні та дублюючі. Тобто це об’єкт, який вимагає достатньо великої кількості живлення. Ми зупинилися на системах, які працюють на акумуляторах з інверторами і вже наприкінці 2023 року встановили 13 джерел безперебійного живлення, до яких підключені 23 світлофорних об’єкти на основних ділянках, які найбільш завантажені транспортом.

За його словами, найближчим часом Дніпро отримає ще 11 акумуляторів, до яких підключать 22 світлофорних об’єкти.

Світлофори у центрі Дніпра
Світлофори у центрі Дніпра. Фото: НМ

Заживлення світлофорів акумуляторами дозволить убезпечити як автомобілістів, так і пішоходів у разі довготривалих відключень світла.

Головна перевага цих акумуляторів – те, що вони не потребують додаткового обслуговування на відміну від генераторів, – додає Іван Васючков. – Наприклад, якщо використовувати на світлофорному об’єкті генератор, то під час знеструмлення треба, щоб хтось приїхав та увімкнув цей генератор і коли з’явиться живлення в основній мережі, треба, щоб хтось його вимкнув. Це дуже велика і складна робота, що потребує великої кількості людей. Тому ми і вирішили обрати акумуляторну систему, яка забезпечує заживлення світлофорних об’єктів на час від 2 до 8 годин і має діапазон робочих температур від –20 до +55 градусів,.

Небезпечний ухил та скорочення маршрутів

Віялові чи аварійні відключення електроенергії у Дніпрі суттєво впливають на роботу трамваїв та тролейбусів. Під час тривалого блекауту у 2022-му через знеструмлення понад 90% підстанцій рухомий склад проводив в очікуванні до 48 годин. Саме тоді КП “Дніпровський електротранспорт” розробило план дій на випадок відключення електроенергії.

Трамваї у депо Дніпра
Трамваї у депо. Фото: НМ

Тоді ж були розроблені можливі варіанти маршрутів на випадок відключення тягових підстанцій, але досвід показує, що неможливо спланувати, які саме підстанції будуть відключені, – каже Іван Васючков. – Через це всі рішення приймаються в оперативному режимі. Всі диспетчери знають, як направляти  рухомий склад у випадках відключень конкретних підстанцій і конкретних ділянок. Іноді це скорочення маршрутів, іноді доводиться зупиняти рух через неможливість розвороту трамваїв чи тролейбусів на лінії.

Попри те, що про віялові відключення зазвичай попереджають, вони все одно створюють певні незручності для пасажирів та вимагають від диспетчерів ретельної організації роботи.

Якщо ми попереджені про планове відключення, то ми намагаємось відсунути увесь рухомий склад з тих ділянок, які будуть знеструмлені, розповідає Іван Васючков, заступник начальника управління транспорту департаменту транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради. – Але бувають й аварійні відключення, коли вони застають і нас, і ДТЕК, і ЦЕК зненацька – просто зникає світло на якійсь ділянці і там залишається увесь рухомий склад. Якщо це пряма ділянка і немає ухилу, то це не така вже велика проблема. Ми можемо відтягнути цей транспорт принаймні з перехресть. А якщо це підйом, як на пр. Поля, Науки, Яворницького, то це для нас велика проблема, тому що відповідно до техніки безпеки ми не маємо права рухати трамваї під таким ухилом і доводиться чекати заживлення таких ділянок.

Він згадує, що у червні та липні тягові підстанції електротранспорту відключали по 2-3 рази на день. Особливо страждали житлові масиви Тополя, Сокіл, Лівобережний. 

В таких випадках ми виводимо рухомий склад з ділянок і направляємо по скорочених маршрутах, – каже Іван Васючков. – Але за можливості намагаємось випустити тролейбуси з автономним ходом та посилити автобусні маршрути, що дублюють роботу електротранспорту. Зараз у нас понад 30 тролейбусів з автономним ходом. Але через те, що відключення часто бувають позапланові, а щоб вивести тролейбус з одного маршруту та поставити на інший потрібен час і тому це не завжди відбувається швидко.

Тролейбуси у депо Дніпра
У Дніпрі понад 30 тролейбусів з автономним ходом. Фото: НМ

Готуються до зими та можливих блекаутів

Транспортники теж вже другий рік поспіль встановлюють безперебійні джерела живлення для тягових підстанцій. У 2023 році на вузлових підстанціях у різних районах Дніпра з’явилося п’ять так званих шаф власних потреб, які дозволяють безперебійно спостерігати стан живлення і відстежувати роботу підстанції. Таким чином під час можливого відключення електрики фахівці зможуть оперативно все контролювати. 

Ще чотири такі шафи встановлені на різних тягових підстанціях у Дніпрі вже у 2024-му, а в планах до кінці року – встановлення ще чотирьох.

Нікіта Керенцев
Нікіта Керенцев. Фото: НМ

І під час вимкнення підстанції через відключення електрики, ми зможемо її віддалено запустити за допомогою енерго-диспетчерської, де відстежуються усі підстанції електранспорту, – розповідає Нікіта Керенцев, провідний фахівець КП “Дніпровський електротранспорт Саме завдяки цьому ми зможемо якнайшвидше відновити рух електротранспорту. – Він згадує, що раніше відключення робили електромонтери, які виїжджали на всі підстанції після блекаутів. А зараз цей процес поступово автоматизують – усе робиться віддалено і це дуже пришвидшує процес.

тягова підстанція у Дніпрі
Обладнання тягової підстанції електротранспорту у Дніпрі
Обладнання тягової підстанції електротранспорту у Дніпрі. Фото: НМ

Як вберегти себе та не нашкодити іншим

Скоріше за все, через війну ми ще неодноразово будемо заручниками знеструмлень. Важливо пам’ятати, що непрацюючі світлофори – це нестандартна ситуація, яка вимагає особливої обережності. Запорука безпеки на дорозі – це взаємоповага. Важливо бути терплячими один до одного, не поспішати і не нервувати. 

Дотримання простих правил допоможе зберегти життя та здоров’я всіх учасників дорожнього руху.

Перехрестя на на набережній Дніпра
Перехрестя на на набережній Дніпра. Фото: НМ

Поради для водіїв

  • Знизьте швидкість: на нерегульованих перехрестях рухайтесь з обережною швидкістю, готовими в будь-який момент зупинитися.
  • Будьте уважні до пішоходів: надайте перевагу пішоходам, особливо на нерегульованих переходах.
  • Не користуйтесь мобільним телефоном за кермом: концентрація на дорозі – запорука безпеки.
  • Дотримуйтесь правил дорожнього руху: навіть за відсутності світлофорів, правила залишаються незмінними, не ігноруйте знаки пріоритету.

Поради для пішоходів

  • Переходьте дорогу тільки у відведених для цього місцях: навіть якщо немає машин, краще перейти дорогу по пішохідному переходу.
  • Перед тим, як перейти дорогу, переконайтесь, що водії вас бачать: подивіться в обидва боки, переконайтесь, що машини зупиняються.
  • Використовуйте світловідбиваючі елементи: це зробить вас більш помітними для водіїв у темряві.
  • Переходьте дорогу в добре освітлених місцях: якщо є можливість, обирайте для переходу ділянки дороги, де є хоч якесь освітлення.
  • Не відволікайтесь на телефон: концентруйтеся на дорозі.

Нагадаємо, раніше ми писали, як у Дніпрі трамваї та тролейбуси працюють в умовах дефіциту електроенергії

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: