Skip to content

Зміни до Конституції щодо децентралізації – демонтаж автономії місцевого самоврядування, — заява АМУ

Зміни до Конституції щодо децентралізації – демонтаж автономії місцевого самоврядування, - заява АМУ

27 грудня 2019 року Президент подав до Верховної Ради України оновлений текст проєкту Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» №2598 на заміну тексту від 13 грудня 2019 року.

Асоціація міст України категорично не підтримує цей законопроєкт, оскільки оновлений текст (як і попередній від 13.12.2019р.) було підготовлено без залучення органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, експертного середовища, науковців, а пропоновані зміни до Конституції не відповідають Європейській хартії місцевого самоврядування.

Префекти – інструмент тиску на місцеве самоврядування

  • із запровадженням посади префекта формується система підпорядкованості органів місцевого самоврядування центральній владі;
  • державний контроль централізується в руках префекта додатково до спеціалізованих служб та інспекцій (ч. 1 ст. 118, п. 1, 2 ч. 1 ст. 119 з/п №2598);
  • префект однаково втручається у власні та делеговані повноваження органів місцевого самоврядування, оскільки відповідний поділ у Конституції скасовується (вилучається ч. 4 ст. 143 Конституції України);
  • зупинення актів органів місцевого самоврядування суперечить ст. 8 Хартії щодо адекватності заходів адміністративного впливу.

Ризик: загроза для місцевої демократії, усунення громад від вирішення питань місцевого значення.

Зміни до Конституції щодо децентралізації – демонтаж автономії місцевого самоврядування, - заява АМУ

Централізація

  • префекту законом можна передати майже всі повноваження ОМС (п.5 ч.1 ст.119 з/п №2598);
  • префект як і ОМС може видавати на відповідній території загальнообов’язкові акти (ч.2-5 ст.119 з/п №2598);
  • префект поєднує функції виконавчої влади та контролю (ч.1 ст.119 з/п №2598);
  • префект підміняє судову  гілку влади (ч. 2 ст. 144 з/п №2598);
  • Президент отримує право зупиняти акти ОМС та замінювати ОМС своїми представниками (п.8-1 ч.1 ст.106, ч.3 ст.144 з/п №2598);
  • громадянська активність підміняється державним патерналізмом (п. 1 ч. 1 ст. 119, ч. 2 ст. 144 з/п №2598).

Ризик: створюється вертикаль державної влади замість місцевого самоврядування європейського зразка та, по суті, авторитарна держава.

Зміни до Конституції щодо децентралізації – демонтаж автономії місцевого самоврядування, - заява АМУ

Зменшення фінансових гарантій місцевого самоврядування

  • скасовується обов’язок держави в повному обсязі фінансувати делеговані місцевому самоврядуванню повноваження (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист, культура, спорт). Наразі це чинна ч.3 ст.143 Конституції України.

Ризик: обнулення здобутків бюджетної децентралізації, «знекровлення» місцевих бюджетів, погіршення якості послуг для жителів громад.

Урізання повноважень голів громад

  • голова громади втрачає право головувати на засіданнях ради, а також очікувано підписувати та ветувати її рішення (ч. 3 ст. 141 з/п №2598).

Ризик: порушення внутрішньої системи стримування-противаг місцевої представницької влади.

Окружні ради – шлях до звуження повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня

  • невизначеність повноважень окружних рад та підпорядкування їм міст і ОТГ дозволить передавати повноваження органів місцевого самоврядування базового рівня на рівень окружних рад (ч. 3, ст. 133, ч. 2 ст. 143 з/п №2598).

Ризик:  повзуче зменшення повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня, виникнення конфліктів між окружними радами та радами міст і ОТГ.

Категория: Архив, Новости Днепра, Общественные и социальные новости Днепра

Метки: 

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: