Щоденні відключення світла є сьогодні невід’ємною частиною нашого життя. Саме тому у навчальних закладах Дніпра проводять відкриті уроки, присвячені темі безпеки під час відключень електроенергії. Такі заняття мають на меті не лише навчити дітей діяти спокійно в надзвичайних ситуаціях, а й виховати в них відповідальність та свідоме ставлення до енергозбереження. Журналісти видання «Наше місто» відвідали такі заняття.
У гімназії № 68 навчають збирати тривожний рюкзачок
Корисні знання з енергоефективності отримують учні всіх класів – від молодшокласників до випускників. Щоправда інформація для них подається по-різному – з урахуванням вікових особливостей. Для першачків частіше використовуються елементи гри, школярі старші за віком готові до більш серйозних розмов. Юлія Мількевич, директорка гімназії №68 Дніпровської міської ради, розповідає, що подібні заходи стали невід’ємною частиною навчального процесу. Він тут змішаний – діти навчаються очно та онлайн.

– Сьогодні у нашій гімназії проходить важливий день під гаслом “Енергетична стійкість. Наші дії під час надзвичайних ситуацій”, – каже Юлія Мількевич. – Ми вчимо дітей не панікувати, допомагати іншим і діяти свідомо, коли вимикається світло чи опалення. Важливо, щоб вони знали, як зігріти себе, де знайти безпечне місце, і розуміли, що економія енергії — це прояв відповідальності. Ми також говоримо про психологічну стійкість, підтримку один одного і внутрішню силу. Адже енергетична стійкість — це не лише про електрику, це про готовність діяти разом у будь-якій ситуації.

За словами директорки, подібні уроки охоплюють усі класи, а вчителі проходять спеціальні курси з безпеки життєдіяльності. Школа обладнана сонячними панелями, тож навіть під час блекаутів учні можуть продовжувати навчання в укриттях.

– Нам розповідають, як поводитися при відключенні світла, не панікувати і допомагати дорослим, – ділиться враженнями шестикласниця Софія Монастирна. – Вдома я теж стежу за графіками, бо мама часто зайнята. Ми маємо великий і маленький ліхтарики, щоб усе було під рукою. Є навіть тривожний рюкзачок із документами, ковдрою та подушкою. Я живу в приватному будинку, тому на ліфті не їжджу. В інших будівлях ним теж не користуюся, бо боюся, що вимкнуть світло. Такі уроки дуже пізнавальні — дізнаєшся багато нового і згадуєш важливе.
Ліцеїсти стежать за графіками відключень світла
Учні старших класів також усвідомлюють важливість знань про енергетичну безпеку. Одинадцятикласниця фінансово-економічного ліцею Єлизавета Бондар розповідає, що подібні уроки допомагають почуватися впевненіше в реальних ситуаціях.

– Найголовніше, що я засвоїла — після відключення світла не можна одразу вмикати всі пристрої, – зазначає Єлизавета. – Треба почекати, щоб не перевантажити мережу. Ми вдома готуємося заздалегідь: заряджаємо повербанки, маємо лампи, які працюють автономно, і запасаємо продукти, що не псуються. Щовечора я перевіряю графіки відключень і розповідаю родині, щоб усі знали, коли чекати темряви. Це вже стало звичкою, і головне — не панікувати.
Про те, як саме організовують такі уроки, розповідає Анна Монастирна, педагог-організатор ФЕЛ.

– Наші заняття присвячені безпеці під час блекаутів. Ми говоримо не лише про фізичну, а й психологічну безпеку — як долати стрес, як діяти під час тривоги. Пояснюємо, що має бути в “тривожному рюкзаку”: документи, бейджик з іменем та прізвищем дитини та номером телефона її батьків, ліки, вода, ліхтарик, повербанк і щось тепле типу ковдри. Також навчаємо дітей інформаційній гігієні — як відрізняти правдиві новини від фейків, не поширювати особисті дані.

Такі заняття допомагають школярам не розгубитися, коли справді вимикається світло чи звучить сирена. За словами педагогів, діти вже сприймають відключення електроенергії спокійніше, ніж раніше. Вони знають, як діяти, що робити під час тривоги і де шукати безпечне місце.

– Під час уроків “Енергетичної стійкості” діти отримують дієві алгоритми під час вимкнення світла та різкого зниження температури у приміщенні, знайомляться з правилами використання альтернативних джерел світла та тепла, – наголошує Тетяна Бичкова, завідувачка сектору безпеки життєдіяльності та соціального захисту управління загальної середньої освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. – При цьому у дітей формується культура енергоощадності у повсякденному житті в умовах енергодефіциту та психологічна стійкість, яка сприяє подоланню паніки та стресу у нетипових ситуаціях, розвитку почуття відповідальності, зібраності та готовності до дій.
Фото Володимира Федорищева.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що на дахах шкіл Дніпра встановлюються сонячні панелі.



