Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Більше не бурси: як профтехам Дніпра вдалося стати популярними серед молоді 

На початку жовтня завершилась вступна кампанія в заклади професійної освіти.  Які результати вона показала, які робітничі спеціальності зараз є найбільш популярними серед молоді, дізнавалась журналістка видання «Наше місто». 

ПТУ стануть коледжами, а учні – студентами 

Сьогодні молодь все частіше робить вибір на користь професійно-технічної освіти, заклади якої поступово відходять від застарілих програм та підходів до навчання. Матеріально-технічна база училищ оновлюється – тепер це сучасні коледжі, а не занедбані бурси. Серед іншого цьому сприяє нещодавно прийнятий Закон про професійну освіту. Дніпровські заклади також відчули значне зростання зацікавленості абітурієнтів.

– Станом на 1 жовтня до закладів профосвіти Дніпра вступило 1303 особи, що складає 86,5 % від затверджених обсягів, – розповідає Сергій Роман, начальник управління професійної освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.  – З них за регіональним замовленням  – 1243 хлопців та дівчат, за державним  – 60. На базі 9 класів прийнято 972 студента, на базі 11 класів  – 212,  фахових молодших бакалаврів  – 119. Найбільший попит спостерігається на професії будівельного напряму, а також металургійного, слюсарного та сфери послуг. 

Аналіз вступної кампанії показав значний інтерес абітурієнтів із професійної освітою до контрактної форми навчання. Загалом за власні кошти розпочали навчання 185 студентів. Найбільша кількість  контрактників серед кухарів, кондитерів, перукарів. 

У ВПУ № 17 гарні спортмайданчики та сучасні лабораторії 

У Дніпровському вищому професійному училищі №17 цього року вступна кампанія виявилася насиченою та результативною. Заклад зберіг стабільну кількість студентів і навіть, попри виклики воєнного часу, зумів сформувати повноцінні групи з усіх напрямів.

– У цьому році ми мали регіональне замовлення і державне, але були професії, що не потрапили ні в одне, ні в інше, – розповідає Тетяна Костіна, заступниця директора з навчально-виробничої роботи.  – Проте охочих навчатися виявилося настільки багато, що ми відкрили додаткові групи на контракт. По державному замовленню набрали дві групи за професіями верстатник широкого профілю і слюсар-ремонтник. Регіональне замовлення становило 320 студентів, і лише двох чоловік не вистачило до повного набору. Ще 90 чоловік вступили на контракт. Найпопулярнішими серед спеціальностей залишаються кухарі, кондитери, офіціанти, касири. За цими напрямами студенти готові навчатися навіть за власні кошти. 

Училище продовжує підтримувати високий рівень підготовки кадрів і створює комфортні умови для студентів. Багато хто живе у гуртожитку, який став справжнім домом для молоді з різних куточків не тільки Дніпропетровщини, а й всієї України. Володимир Лук’яненко, заступник директора з навчально-виховної роботи, наголошує, що навчальний процес у ВПУ №17 — це не лише лекції та практика, а цілий світ різноманітних можливостей.

– Ми прийняли близько 80 переселенців, яким надали місця в гуртожитку, – підкреслює Володимир Лукьяненко. –  Загалом там проживає понад 300 студентів, половина з них — першокурсники. Для них організовано триразове гаряче харчування, а також різноманітні гуртки — спортивні, технічні, танцювальні. Ми робимо все, щоб діти розвивалися не лише професійно, а й духовно.  В нас є укриття, які ми облаштували власними силами ще 2022 року, тож безпека на першому місці. 

Заняття у ВПУ № 17 переважно відбуваються очно, і це не дивно. Складно собі уявити, як дівчата та хлопці навчаються готувати їжу або працюють на верстатах дистанційно. У цього закладу велика доглянута територія, є чудові спортивні майданчики. Молодь йде сюди навчатись із задоволенням. Серед першокурсників — багато мотивованих і натхненних молодих людей.

– Мені тут дуже подобається, у нас гарні майстри і чудова лабораторія, – ділиться своїми враженнями Дар’я Пудла, студентка першого курсу спеціальності “Кухар-кондитер”. –  Я обрала професію кухаря, бо люблю готувати все — від супів до тортів. Дуже хочу навчитися робити торт “Наполеон”. Я з Синельниківського району, живу в гуртожитку, умови відмінні, всі дружні, підтримують один одного. Вірю, що мацбутня професія дозволить добре заробляти й розвиватися, головне — старанно вчитися. 

У колективі училища працюють досвідчені педагоги, для яких навчальний процес — не просто робота, а справа життя. Майстриня виробничого навчання Олена Шуть викладає у ВПУ № 17 вже 29 років поспіль.   

– Діти за ці роки стали зовсім іншими, – впевнена Олена Шуть.  – Якщо колись вони були сором’язливими, то зараз — відкриті, впевнені, мають власну думку і готові дискутувати. Це добре, бо вони не бояться ставити запитання, шукати правду. Наше завдання — навчити їх, що за кожним процесом стоїть технологія і відповідальність. Викладачі вже не просто передають знання — вони вчаться разом із дітьми, ростуть поруч із ними. 

Шлях до крісла директора починається зі слюсаря 

Училище активно розвиває матеріально-технічну базу. Цього року тут планується створення нової сучасної майстерні в межах державного проєкту «100 майстерень».

– Цей проєкт фінансується державою та Європейським союзом, – зазначає Олександр Єфименко, старший майстер машинобудівного підрозділу.  – Плануємо отримати вісім нових верстатів із числовим програмним керуванням — токарних і фрезерних. Це потрібно, щоб наші студенти навчалися на сучасному обладнанні й могли працювати з програмами Siemens та Fanuc, як на реальних підприємствах. Старі верстати ще радянських часів давно відпрацювали свій ресурс, тож ми чекаємо на модернізацію до кінця 2025 року.

Серед новачків чимало тих, хто обрав технічні спеціальності, продовжуючи родинні традиції. Артем Бодня, студент першого курсу спеціальності “Верстатник широкого профілю”, саме з такої династії.

– Я прийшов сюди після дев’ятого класу, бо мені подобається робота з металом, – зізнається Артем.  – Мій тато — токар, я часто бачив, як він працює, і захотів навчитися сам. В училищі все класно: викладачі привітні, друзі хороші. Думаю, ця професія мене прогодує, бо сьогодні хороші верстатники на вагу золота. 

Тетяна Костіна  переконана, що послідовність у здобутті освіти — запорука професійного успіху. Тому вступ до коледжу може і має бути першим логічним кроком у побудові успішної кар’єри.

– Насправді так і має бути: людина повинна пройти шлях  від робітничої професії до керівника, якщо прагне ним стати, – наголошує Тетяна Костіна.  – А не так, як часто буває: школу закінчили, пішли в університет — і вже бачать себе директорами. Директорами чого? Без практичного досвіду, без розуміння виробничого процесу керувати складно. Тому, на мою думку, правильніше, коли молодь починає з отримання робітничої кваліфікації. Далі, якщо є бажання розвиватися, можна здобути фахову передвищу освіту — у нас, наприклад, випускники після училища мають змогу продовжити навчання та стати бригадирами зміни, керівниками на своєму рівні. А вже після цього — рухатися далі, до вищої освіти, вступати на бакалаврат за скороченим терміном навчання, якщо обираєш ту саму спеціальність. Це логічна і зручна система, яка дає змогу поступово вдосконалювати професійні навички, не втрачаючи зв’язку з практикою. 

Для перукарів та манікюрників завжди буде робота 

 Цьогоріч у Дніпровському центрі професійно-технічної освіти туристичного сервісу вступна кампанія також пройшла успішно. Усі місця державного замовлення заповнені, а контрактні групи навіть перевищили торішні показники. Заклад залишається одним із найпопулярніших серед тих, хто прагне опанувати затребувані професії у сфері кулінарії, краси та флористики.

– Загальна кількість регіонального замовлення цього року склала 127 осіб, і всі місця в нас заповнені, – розповідає Юлія Камлук, заступниця директора з навчальної роботи.  – Найпопулярніші спеціальності — кухар-кондитер, перукар-манікюрник-педикюрник та квітникар-декоратор. Серед наших студентів є й діти з особливими освітніми потребами — цього року їх 12. Окрім бюджетних груп, маємо й чотири контрактні, причому цього року їх більше, ніж минулого: за фахом “Перукар” навчається 21 студент, а за фахом “Кухар” — 22. З жовтня також стартують короткострокові курси для дорослих  тривалістю п’ять місяців, після яких слухачі отримують свідоцтво державного зразка. 

Центр туристичного сервісу розвиває сучасні напрями та бере активну участь у реформуванні професійної освіти. У колективі переконані, що зміни, закладені новим законом, відкривають нові перспективи для закладів і студентів. До того ж цей навчальний заклад бере участь у проєкті «100 майстерень», завдяки якому тут незабаром з’явиться нова сучасна лабораторія для навчання майбутніх кухарів.

– Ми давно чекали на новий закон про професійну освіту, і дуже раді, що він нарешті ухвалений, – ділиться Юлія Камлук.  – Це підвищує статус наших навчальних закладів, адже тепер ми будемо коледжами. Але головне — зміниться не лише назва, а й зміст: буде удосконалення матеріально-технічної бази, більші можливості для розвитку. Ми зможемо ще активніше співпрацювати з бізнесом — узгоджувати навчальні програми безпосередньо з роботодавцями, готувати фахівців під запит. Це забезпечить нашим випускникам гарантоване працевлаштування і допоможе місцевій економіці розвиватися. 

Співпраця з підприємствами — важлива частина навчального процесу. Центр тісно взаємодіє з закладами харчування, салонами краси та організаціями, які займаються благоустроєм міста. Роботу знаходять всі випускники центру, у тому числі і з особливими освітніми потребами.

– Ми маємо групу студентів із особливими потребами, які навчаються за професією “Декоратор вітрин”, – пояснює Людмила Коваленко, майстриня виробничого навчання. –  Вони проходять курс тривалістю один рік і дев’ять місяців після дев’ятого класу.  Наші випускники успішно працевлаштовуються — їх беруть на роботу у парки, комунальне підприємство “Міськзеленбуд”, а також до садових центрів. Вони займаються доглядом за квітами, озелененням, створюють декоративні композиції. Хлопці працюють із інструментами, а дівчата частіше доглядають за рослинами. Усі вони мають реальні робочі місця і затребувані навички. 

А тим часом у навчальних аудиторіях і майстернях панує жвава атмосфера. Молоді люди, які лише починають свій шлях, відкривають для себе улюблену справу. В одній з лабораторій першокурсники навчаються робити зачіски та укладки.

– Я вступила після дев’ятого класу, сама з міста Підгороднє, – ділиться Каріна Андреєва, студентка першого курсу. –  Обрала професію перукаря, бо мені подобається ця справа — у мене тітка працює у салоні, і я часто бачила, як вона стриже. У нас чудові викладачі, майстер цікаво пояснює теми. Вже починаємо працювати з волоссям: робимо укладки на бігуді, вирівнюємо, практикуємо одна на одній. Професія дуже затребувана, і я впевнена, що зможу знайти роботу після навчання.

 Фото Володимира Федорищева.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі діє цікавий профорієнтаційний проєкт .

Категорія: Новини Дніпра, Освіта, Тема дня

Позначки: ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: