Skip to content

Українські міста виступають проти законопроєкту №4298 від «Слуги народу», який згортає децентралізацію

Українські міста виступають проти законопроєкту №4298 від «Слуги народу», який згортає децентралізацію

Реформа місцевого самоврядування в Україні залишається однією з ключових тем на порядку денному політичного життя країни. Законопроєкт №4298, який пропонує нові механізми нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, викликав численні дискусії серед експертів, громадськості та міжнародних партнерів. На думку експертів, законопроєкт у його поточній редакції, після численних правок, внесених представниками фракції «Слуга народу» у Верховній Раді, виглядає як спроба згортання процесу децентралізації в Україні. Таким чином, документ, який намагаються ухвалити у стислі терміни, нібито для виконання вимог європейських партнерів, викликає дедалі більше критики та заперечень з боку експертного середовища, передає «Наше місто».

Варто нагадати, що саме реформа децентралізації, завдяки якій місцеві громади вперше за роки незалежності отримали ресурси та повноваження для покращення якості життя громадян, вважається однією з найуспішніших. Принаймні – за оцінками європейських партнерів, пише видання «Дзеркало тижня». 

Запропоновані в законопроєкті №4298 нововведення, які активно просуває голова профільного підкомітету Верховної Ради, представник фракції «Слуга народу» Віталій Безгін, можуть значно посилити контроль центральної влади над громадами та водночас обмежити права і можливості місцевого самоврядування. Наслідком цього стане згортання децентралізації, що негативно позначиться на житті громад і мільйонів громадян.

Асоціація міст України (АМУ) розцінює ініціативу щодо створення додаткового контролюючого органу – префекта або голови місцевої державної адміністрації – як надмірну, враховуючи наявність 36 інших контролюючих структур.

Серед ключових зауважень АМУ до законопроєкту №4298 – положення, яке дозволяє голові місцевої держадміністрації призупиняти акти органів місцевого самоврядування. Це означає, що призначений центральною владою очільник МДА (він же префект) зможе без судового рішення блокувати рішення місцевих рад, обраних громадянами.

Також АМУ наголошує на ризиках, пов’язаних із розширенням повноважень голови МДА, зокрема щодо видачі розпоряджень, обов’язкових для виконання органами місцевого самоврядування в частині дотримання бюджетного законодавства. Крім того, занепокоєння викликає новація, яка надає головам місцевих держадміністрацій право самостійно управляти майном підприємств, установ та організацій у межах своєї юрисдикції, а також укладати та розривати контракти з їхніми керівниками.

Неоднозначною виглядає й норма про те, що голови МДА зможуть «отримувати статистичну інформацію та інші відомості від держорганів, органів місцевого самоврядування, установ та підприємств».  Це може призводити до управлінських конфліктів у владі.

Голова Центру політико-правових реформ (ЦППР) Ігор Коліушко, один із співавторів початкової версії законопроєкту 4298, зазначає, що в нинішній редакції цей документ містить такі новації, які роблять територіальні органи виконавчої влади – зокрема, регіональні підрозділи податкової, Держаудитслужби, Пенсійного фонду, екологічної інспекції та інших структур – фактично незацікавленими в інституті префектів.

Він пояснює, що за таких умов уряд матиме можливість отримувати реальну картину ситуації на місцях через систему зворотного зв’язку.

«Міністри зазвичай зацікавлені в тому, щоб об’єктивна інформація йшла лише їхніми каналами. А тут ця інформація надходитиме по іншій лінії. Відповідно, дані звірятимуть», – пояснює експерт.

Коліушко також наголошує, що ні територіальні органи влади, ні міністерства не зацікавлені в такому контролі, адже, за його словами, останні «дуже ревниво ставляться до подібних змін». Він додає, що Офіс президента теж не в захваті від цієї ініціативи, оскільки вона фактично обмежує його вплив у чітких правових межах.

Раніше повідомлялося, що ухвалення законопроєкту 4298 у пришвидшеному режимі, нібито для виконання європейських вимог у межах програми Ukraine Facility, викликає різку критику з боку лідерів місцевого самоврядування. Наприклад, влучну агрументацію наводить Оксана Продан, радниця Голови Асоціації міст України. А міський голова Дніпра Борис Філатов наголосив, що законопроєкт створює ще один безконтрольний наглядовий орган, посилює хаос у публічному управлінні та підриває місцеве самоврядування.

Нагадаємо, раніше ми писали: Це не реформи, а відкат назад: Борис Філатов про небезпеку законопроєкту №4298.

Окрім того, ми говорили: Асоціація міст України просить Зеленського розібратися з тиском на місцеве самоврядування та арештами мерів.

Також ми писали: Міфи та реальність: що насправді змінює законопроєкт про нагляд за місцевим самоврядуванням.

Читайте також: Громади працюють не завдяки, а всупереч: Філатов заявив, що тиск проти місцевого самоврядування постійно зростає.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Україна

Позначки: ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: