Реформа місцевого самоврядування в Україні залишається однією з ключових тем на порядку денному політичного життя країни. Законопроєкт №4298, який пропонує нові механізми нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, викликав численні дискусії серед експертів, громадськості та міжнародних партнерів. У цьому контексті важливо розібратися, чи дійсно запропоновані зміни відповідають європейським стандартам, які вже давно визначають курс розвитку державного управління в Україні. Водночас навколо цього законопроєкту з’явилося чимало міфів, які потребують спростування та об’єктивного аналізу. У матеріалі «Міфи і реальність законопроєкту про нагляд за місцевим самоврядуванням» радниця голови Асоціації міст України Оксана Продан розглянула ключові хибні уявлення щодо цього законопроєкту та проаналізувала його реальний вплив на систему місцевого самоврядування, пише «Наше місто».
Законопроєкт №4298, що стосується нагляду за місцевим самоврядуванням, викликав численні дискусії та породив декілька міфів. Розглянемо основні з них:
Міф 1: Відсутність нагляду за органами місцевого самоврядування
Насправді, існує понад 26 державних органів, які здійснюють контроль та нагляд за місцевим самоврядуванням, включаючи мовних інспекторів, поліцію та НАБУ. 30 жовтня 2024 року Верховна Рада України розширила повноваження Рахункової палати в цій сфері, що може призвести до дублювання функцій з Державною аудиторською службою та потенційних конфліктів між ними.
Міф 2: Європейські партнери вимагають ухвалення законопроєкту №4298 для отримання коштів Ukraine Facility
Європейські партнери наголошують на необхідності чіткого розмежування повноважень та пропорційного нагляду відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування. Однак, законопроєкт №4298, за оцінками Конгресу регіональних і місцевих влад Ради Європи, містить положення, що суперечать цим принципам, зокрема через розширення форм нагляду та відсутність чіткого розподілу повноважень.
Міф 3: Нагляд — єдиний елемент, необхідний для завершення реформи місцевого самоврядування
Для повноцінної децентралізації та демократизації необхідно врахувати багато аспектів. У квітні 2024 року Асоціація міст України представила Концепцію відновлення місцевого самоврядування, яка окреслює напрями реформування системи публічної влади та відновлення місцевого самоврядування на наступні 10 років після перемоги України.
Міф 4: Законопроєкт №4298 передбачає нагляд лише за законністю рішень місцевого самоврядування
Остання редакція законопроєкту розширює сферу нагляду, включаючи не лише дотримання Конституції та законів України, але й інших нормативних актів. Це може призвести до збільшення обсягу перевірок та втручання у діяльність органів місцевого самоврядування, що суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування.
5. Міф п’ятий: про вплив місцевого самоврядування на формування керівного складу місцевих державних адміністрацій
Автори законопроекту заявляють про створення прозорої процедури відбору керівників державних адміністрацій за участі асоціацій органів місцевого самоврядування. Однак, детальний аналіз положень законопроекту дозволяє зробити висновок про те, що реальний вплив місцевого самоврядування на цей процес буде вкрай обмеженим.
Ключові аргументи:
- Формальна участь: Законопроект передбачає створення Єдиної комісії, до складу якої увійдуть представники асоціацій органів місцевого самоврядування. Однак, їх кількість буде незначною порівняно з представниками державних органів. Таким чином, місцеве самоврядування матиме лише право голосу, але не зможе впливати на прийняття остаточного рішення.
- Ротація представників: Передбачена щорічна ротація представників асоціацій в комісії. Це створює умови для маніпуляцій з боку державних органів, які зможуть обирати лояльних до себе представників асоціацій.
- Відсутність реальної конкуренції: Існує лише обмежена кількість асоціацій органів місцевого самоврядування, що мають всеукраїнський статус. Це обмежує вибір кандидатів для участі в комісії та створює умови для монополізації процесу.
- Контроль з боку державних органів: Остаточне рішення щодо призначення керівників державних адміністрацій прийматиметься за поданням відповідного органу державної влади. Це означає, що держава зберігає за собою вирішальний вплив на цей процес.
Незважаючи на декларовані наміри забезпечити участь місцевого самоврядування у формуванні керівного складу місцевих державних адміністрацій, законопроект №4298 фактично не надає органам місцевого самоврядування реального впливу на цей процес. Механізми, передбачені законопроектом, радше створюють видимість участі, але не забезпечують реальної децентралізації влади.
«Наше спільне завдання – максимально допомогти нашій Перемозі, реалізувати Ukraine Facilitу та забезпечити демократичні зміни в діяльності місцевого самоврядування для реалізації прав мешканців громад. А для цього всім нам потрібно відкласти власні амбіції, об’єднатись й провести в законодавстві зміни задля чіткого розмежування повноважень, створення відповідних внутрішніх структур муніципалітетів, пропорційної системи нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування. На щастя, робоча група профільного Комітету Парламенту за участі представників Конгресу Ради Європи вже розпочала свою роботу, готують новий комплексний законопроєкт. Варто зробити цю роботу якісно й без політики», – підсумували в Асоціації міст України.
Таким чином, законопроєкт №4298 містить положення, які можуть негативно вплинути на функціонування місцевого самоврядування в Україні та потребують подальшого обговорення та доопрацювання.