Із турецькою компанією Лімак, яка незаконно залишила будівельний майданчик метро у Дніпрі, нині існує чотири судових процеси, повідомляє «Наше місто» з посиланням на міську владу.
Із початком повномасштабного вторгнення компанія заявила про форс-мажор і фактично припинила будівництво, цілком усунувшись від робіт і заявивши про розірвання договору. Перші проблеми з будівництвом виникли у 2017 році, коли компанія Лімак не отримала дозволу на проведення вибухових робіт. Укладений контракт передбачав покладення ризиків щодо рішень українських державних органів на замовника, тобто КП «Дніпровський метрополітен».
Перший позов Лімак, ініційований у 2020 році, був заявлений на суму майже 21 мільйон євро. Із цієї суми арбітражний суд задовольнив лише 9,8 млн євро, як збитки підрядника внаслідок ненадання дозволу на виконання робіт від Держпраці. В частині позову на 11 млн євро судом винесено рішення на користь КП «Дніпровський метрополітен».
Наразі існує ще три справи в арбітражному суді. За однією з них Лімак намагається визнати договір розірваним і стягнути збитки внаслідок форс-мажору, яким підрядник вважає початок повномасштабної війни. Два інших позови заявлені замовником, тобто «Дніпровським метрополітеном». Підприємство вважає, що Лімак незаконно залишив будівельний майданчик, без отримання відповідного сертифікату від Торгово-промислової палати України щодо впливу воєнного стану на виконання робіт, як це було передбачено контрактом.
«Щодо першої судової справи, то наразі наші адвокати отримали висновок від Інституту держави і права ім. Корецького Національної академії наук України, який вказує, що зазначене рішення, яке стягує з «Дніпровського метрополітену» 9,8 млн євро, порушує публічний порядок України та заподіює шкоду національним інтересам України, як незалежної суверенної держави. Аби стягнути кошти з метрополітену це рішення має бути визнане українським судом. Наразі слухається справа щодо оскарження зазначеного арбітражного рішення з мотивів його незаконності. Загальна сума судових спорів – понад 4 млрд грн, тому залучили найкращих юристів: метрополітену допомагають компанії Баррістерс, ЮРЕКСІМ. На найближчу сесію міськради готуємо звернення до уповноважених державних органів України щодо зазначеного висновку від Інституту держави і права ім. Корецького про порушення публічного державного порядку зазначеним рішенням арбітражного суду. Сподіваємося, що нас почують», – зазначив секретар міськради Олександр Санжара.
Він також нагадав, що Дніпровська міська рада вже голосувала звернення до НАЗК щодо включення Лімак до реєстру організацій, які є спонсорами тероризму – група компаній Лімак продовжила здійснювати будівництво трьох великих інфраструктурних проєктів у рф навіть після початку повномасштабної війни. Однак після такого звернення НАЗК втратило функцію внесення до такого реєстру. Була створена міжгалузева робоча група щодо розгляду таких питань і дніпровські депутати вже повторно проголосували за звернення до цієї групи.
«Компанія продовжує платити податки в РФ і планує, як нам відомо, здійснювати будівництво на території України. Хочемо застерегти усіх щодо ситуації з компанією, яка незаконно залишила будівельний майданчик у Дніпрі. Щодо більшої частини позову арбітражний суд став на сторону «Дніпровського метрополітену», а фактично – Дніпровської територіальної громади та України, однак ми будемо оскаржувати іншу частину арбітражного рішення», – підкреслив Олександр Санжара.
Окрім спорів, які розглядаються в міжнародному комерційному арбітражі з боку КП «Дніпровський метрополітен» подано заяву до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення з боку посадових осіб компанії Лімак.
«По-перше, вони покинули будівельний майданчик без наявності відповідних документів та забрали частину проєктної документації. Окрім того, компанія Лімак заблокувала у Стамбульському банку гарантію виконання контракту (сума близько 22 млн євро), заборонивши виплатити кошти КП «Дніпровський метрополітен». Йдеться про порушення контракту, і ми включили це до відповідної заяви про скоєння кримінального правопорушення, яка розглядається правоохоронними органами», – повідомила Ганна Піддубна, голова адвокатського об’єднання ЮРЕКСІМ.
За її словами, найближчим часом з боку міськради Дніпра планується подача заяви про порушення кримінального провадження до компанії Лімак вже з інших мотивів. Вирішується питання щодо техніки і обладнання, яке залишила Лімак. Частина техніки використовувалася компанією, яка супроводжує обслуговуючі процеси. Іншу частину планується реалізувати, аби погасити збитки та заборгованість, спричинені з боку компанії Лімак.
«А ще з боку «Дніпровського метрополітену» ініційовано 2 спори, які знаходяться в міжнародному комерційному арбітражі на суму 14 та 20 млн євро. Перший – це сума авансу, яка була виплачена компанії Лімак і не повернена нею після розірвання контракту. 20 млн євро – це сума штрафних санкцій, які нараховані підряднику і підтверджені уповноваженою компанією-інженером. На сьогодні сума, яка підлягає стягненню на користь метрополітену, становить 34 млн євро. У рамках кримінального провадження метрополітен планує подавати клопотання щодо проведення судово-будівельної експертизи, яка повинна провести аналіз усіх будівельних робіт, які виконала компанія Лімак, щоб перевірити, чи не порушені будівельні норми та правила», – додала Ганна Піддубна.
Нагадаємо, в Україні турецький Лімак не впорався із добудовою всього одного великого інфраструктурного об’єкту. Турецька компанія з 2016 року брала участь у національному проекті з добудови метро у місті Дніпро. Проект виконувався за кошти європейських фінансових інститутів – ЄБРР та ЄІБ. Зазначалося, що Лімак став переможцем міжнародного тендеру багато завдяки демпінгу – турецька компанія запропонувала найнижчу ціну.
Проте вже в ході робіт, які затягнулися на 6 років, Лімак організаційно та управлінсько не зміг упоратися з багатьма труднощами, з якими було пов’язано виконання складного та відповідального проекту. А після початку повномасштабної агресії Росії проти України турецька компанія Лімак моментально втекла з Дніпра, покинула недобудований інфраструктурний об’єкт.
Після такого турецького демаршу очевидно, що ділова репутація Лімака в Україні підірвана та назавжди закрита дорога на ринки країн Європейського союзу. Очевидно, що компанії з міцно підмоченою репутацією тільки і залишається “гнати метр” в Росії, заробляючи (поки що можна) в країні-агресорі, яка швидко стає ізгоєм для всього цивілізованого світу.
Раніше ми писали, у Дніпрі депутати звернулися до НАЗК із закликом включити турецький Limak до списку міжнародних спонсорів війни.
Категорія: Війна, Влада, Новини Дніпра, Транспорт в Дніпрі
Позначки: Головне, Метро у Дніпрі, Міськрада Дніпра