Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Електросамокати на вулицях Дніпра і України: які права і штрафи існують для водіїв

Михайло Чернов

Фото Валерія Кравченко

Проблема великих європейських міст, де вже рішуче забороняють електросамокати, дійшла до українських мегаполісів. Електросамокатів на вулицях – все більше, а їх користувачі (або, за нормою закону – водії), найчастіше – неповнолітні – дуже часто не дотримуються жодних правил та нехтують здоровим глуздом, пише “Наше місто”.

Чи стануть електросамокати новим жахіттям для міста, що з цим робити та чи можна цивілізовано вирішувати протиріччя між пішоходами та самокатниками – розмірковуємо у нашому матеріалі.

Електросамокатник наїхав на людину: небезпечних інцидентів все більше

Все більше містян нарікають на негідну поведінку людей, що керують електросамокатами. Вони мчаться на шаленій швидкості просто по тротуарах, можуть збити людину, дорослого або дитиниу, а на проїжджій частині нерідко врізаються в машини або падають під колеса автівок.

Загалом за останній час у великих містах України збільшується кількість ДТП за участі електросамокатів, винуватцями стають саме неповнолітні водії цих транспортних засобів. 

Про вкрай небезпечний випадок та обурливу поведінку молодика, який кермував електросамокатом, розповіла у соцмережі пані Ірина Івлєва:

“.. Мене збив м*дак на самокаті. Просто на швидкості, в спину. Почекав, поки я встану, типу допоміг встати, сказав, що він мені сигналив ( а я йшла біля брусчатки, це нереально почути те клацання), і поїхав. Не вибачився, не запропонував допомогу, навіть речі не допоміг зібрати. Тупо поїхав. Він молодше мене років на 20. Він бачив, як мені боляче … “


Жінка, на яку наїхав зухвалий водій електросамоката, викликала правоохоронців.

“… Велика повага до поліції. Відреагували швидко, ввічливі, гарні, – зазначила пані Ірина. – Але м*дака знайти нереально, бо камери в тому місці не було. Напевно, той сц*кун знав, що треба тікати”. 

Страшний випадок стався нещодавно в Кам*янському: просто на дитячому майданчику 7-річну дівчинку збив водів електросамокаті.

Також дням у Львові 16-річний хлопець, який їхав тротуаром на електросамокаті, наїхав 80-річну місцеву мешканку. Внаслідок наїзду літня жінка отримала тілесні ушкодження та була доставлена до медичного закладу.

По факту таких дій слідчі Львівського районного управління поліції №1 відкрили кримінальне провадження за ст.291 (Порушення чинних на транспорті правил) КК України. Винуватцю може загрожувати штраф від 2 до 5 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 2 років, або обмеження волі на строк до 5 років, або позбавлення волі на строк до 5 років.

Отже, несумлінні водії електросамокатів стають серйозним джерелом проблем для мешканців  міста, в тому числі – людей похилого віку, дітлахів.

Пані Ірина, яка постраждала через негідну поведінку такого горе-кермувальника, зазначає:

“Бачите самокат – тікайте. Нехай вони повбиваються.  Збиття самокатом – це не смішно”.

Що каже закон: електросамокат – транспортний засіб, а самокатники – водії та мають дотримуватися правил

В Україні  з 2023 року  електросамокати, моноколеса, гіроскутери й інший електротранспорт потужністю до 1000 Вт згідно до ухваленого закону вважаються транспортними засобами. Тих, хто керує такими засобами, визнано повноцінними учасниками руху –  водіями (раніше кермувальників електросамокатів прирівнювали до пішоходів). 

Згідно з нормами закону, електротранспорт поділено на дві категорії:

Легкий персональний – колісний транспортний засіб, який оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами потужністю в діапазоні до 1000 Вт, з одним, двома, трьома або чотирма колесами, який має максимальну конструктивну швидкість у діапазоні до 25 км на годину.

Низькошвидкісний – оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами, із двома, трьома або чотирма колесами, максимальна конструктивна швидкість у діапазоні не менше або дорівнює 50 км на годину та понад за 10 км на годину. Споряджена маса – не більше ніж 600 кг.

Такі законодавчі новації, зокрема мали б впорядкувати використання нового та доволі перспективного персонального електротранспорту. Адже електросамокати за умови розумного використання могли б стати певною екологічною альтернативою автотранспорту, що актуально для великих міст. Однак головне – здоровий глузд та виконання елементарних правил безпеки, яких водії електросамокатів дуже часто не дотримуються.

Загалом поки що такі засоби переміщення – власні та орендовані  – переважно використовуються молоддю здебільшого для розваг та швидкої їзди будь-де, а компанії, які здають самокати в оренду, заробляють на цьому.

Зазначимо: згідно до законодавчої норми водії електросамокатів повинні рухатися по автошляхах та не мають рухатися тротуарами або пішохідними доріжками.

При цьому закон не зобовʼязує власників електросамокатів та моноколіс їх реєструвати чи отримувати реєстраційний номерний знак. Також від кермувальників не вимагається отримувати посвідчення водія для управління таким транспортом.

Тож, яких правил мають дотримуватися водії електросамокатів?

Експерти зазначають: найперше –  виконувати вимоги Правил дорожнього руху,  приміром, як велосипедисти:

  • рухатися на проїзній частині якомога правіше, найближче до тротуару; 
  • застосовувати засоби безпеки, зокрема – шоломи;
  • користуватися світловідбивними елементами, помітними на одязі;
  • не керувати електротранспортом, перебуваючи в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння.

Однак існує колізія: попри ухвалення закону про транспорт з урахуванням нових реалій зміни до Правил дорожнього руху не внесено. У ПДР немає визначення, що таке електросамокат чи моноколесо. 

– В ПДД немає поняття про такі транспортні засоби, – зазначає адвокат Дмитро Кочуков. – Не встановлено, з якого віку можна керувати таким транспортним засобом, чи зобов’язана людина, яка кермує електросамокатом, мати посвідчення та ін.

Суди стають на бік постраждалих. Які штрафи чекатимуть на винуватців?

Що робити, якщо несумлінний водій електросамоката наїхав на людину або врізався в автівку?   Правоохоронці зазначають, що в таких ситуаціях варто викликати поліцію та намагатися зафіксувати заподіяну шкоду, аби потім намагатися отримати компенсацію.

Втім, життєвий досвід доводить, що розбишаки на електросамокаті, переважно – молоді та здорові, скоївши халепу, збивши людину найчастіше одразу тікають з місця подій. Після чого  знайти винуватця вкрай важко.

Не виключено, що варто прислухатися до поради пані Ірини, яка постраждала від наїзду, та намагатися взгалі не перетинатись з горе-водіями електросамокатів. Поки держава, правоохоронці, суспільство в цілому не знайшли спосіб врегулювати проблему та убезпечити людей від неприємностей.

Але в деяких випадках винуватців вдавалося встановити та притягнути до відповідальності. Крім того, якщо суд визнає водія електросамоката винуватцем, він компенсує в повному обсязі збитки – наприклад, завдані власнику пошкодженого автомобіля, в який врізався електросамокат.

Правоохоронці зазначають: відповідальність водіїїв електросамокатів прирівняна до водіїв автомобілів у випадку скоєння ДТП. За порушення ПДР водіїв електросамокатів можуть притягнути як до адміністративної, так і до кримінальної відповідальності.

Які штрафи та покарання можуть загрожувати несумлінням водіям електросамокатів:

  • 850 гривень – за рух по тротуарах або велосипедних доріжках.
  • 17 000 гривень – за кермування у стані алкогольного сп’яніння.
  • Від 3 до 5 років позбавлення або обмеження волі – за крадіжку електросамоката чи моноколеса.
  • Від 5 до 8 років позбавлення або обмеження волі – за крадіжку, здійснену групою осіб.

У разі, якщо водій електросамоката збиває пішохода, його подальшу відповідальність визначає суд. Якщо постраждалий отримав тілесні ушкодження, покарання може включати позбавлення волі.

Вже існує достатньо цікава судова практика: користувачів електросамокатів суди однозначно визнають повноцінними учасниками дорожнього руху – водіями транспортних засобів. Їм не дозволяється рухатися тротуарами, вони зобов’язані дотримуватися правил руху, встановлених саме для проїзних частин. 

Фото Валерія Кравченко

У низці справ суди вставали  на бік постраждалих – пішоходів та власників авто, на яких наїхали електросамокатники, та карали порушників. Також суди вже кілька разів стягували моральну та матеріальну шкоду на користь потерпілих в ДТП за участі легкого електротранспорту.

Приміром, ще у травні 2021 року Київський апеляційний суд  у справі №761/31629/20  попри відсутність у ПДР визначення електросамоката, зробив висновок, що цей пристрій відповідає поняттю «транспортний засіб», оскільки призначений для перевезення людей.

У 2021 році в Запоріжжі  Шевченківський районний суд задовольнив позов пенсіонерки, яка постраждала від наїзду електросамоката. Суд стягнув із винної особи 102 000 грн матеріальної шкоди та 23 000 грн моральної шкоди.

Минулого року страховій компанії в суді вдалося стягнути кошти з батьків малолітнього водія електросамоката за пошкодження застрахованого автомобіля. Дніпропетровський районний суд (справа №204/1674/22), зокрема зазначив, що малолітній водій використовував електросамокат як транспортний засіб та не мав права рухатись по тротуару. Суд стягнув на користь позивача 41000 грн.

Компанії, які надають електросамокати в оренду, підстрахувалися

Експерти зазначають: після ухвалення закону  для компаній, які володіють парками самокатів, особливо нічого не змінилось. Ба більше – вже в 2024 році у Дніпрі з’явилися електросамокати під брендом Rooh, які охоче тестує молодь міста.

Оператори, які дозволяють орендувати електросамокати,  в своїх додатках або на сайті інформують користувачів щодо правил використання пристроїв та їх паркування. 

Також компанії повідомляють про наявність страхування. Приміром,  кожна поїздка на електросамокатах Bolt застрахована. Страховка діє з моменту розблокування і до моменту блокування самоката. Вона поширюється й на третіх осіб, які можуть, не дай Боже, постраждати внаслідок непередбачуваних дій користувачів. 

Компанія Jet, яка надає в оренду електросамокати, також наголошує на певних правилах безпеки та повідомляє, що водії /орендатори електросамокатів мають страхове покриття.

Зокрема, застраховане життя та здоров’я користувачів електросамокатів під час здійснення поїздки на суму 70 000,00 грн на кожну поїздку (на 1 застраховану особу). Також передбачено відшкодування збитків, заподіяних життю, здоров’ю, майну потерпілих третіх осіб, спричинені користувачами електросамокатів під час здійснення поїздки (ліміт відповідальності страхової компанії за шкоду, заподіяну майну однієї потерпілої третьої особи, становить 50 000 грн.)

В компанії зазначають, що за 2023 рік сплатили близько 20 страхових компенсацій.

“Зі свого боку ми співпрацюємо з органами влади в разі ДТП, якщо є такий запит, а також працюємо над розвитком та врегулюванням діяльності нашого електропрокату, задля того, щоб це було зручно та безпечно”, – наголосила у коментарі для Нашого міста Вікторія Ткаченко, СЕО JET Franchising. 

У містах Європи позбавляються від засилля електросамокатів

У Парижі ще минулої осені припинили роботу всі сервіси прокату електросамокатів – на виконання результатів референдуму, під час якого за це висловилася більшість мешканців.. Париж став першою європейською столицею, яка пішла на такий крок.

В Парижі позбавилися від орендованих електросамокатів. Ілюстрація Euronews

Причина – небезпека, яку водії електросамокатів (в першу чергу – орендованих) створюють для пішоходів. У Парижі було зафіксовано сумний рекорд за кількістю ДТП за участю електросамокатів – у 2022 р. постраждали майже півтисячі людей, троє загинули.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: