Традиційно у першу неділю жовтня в Україні відзначається День вчителя. Цього року ця дата припадає на 6 жовтня. Чи є у вчителів Дніпра привід радіти професійному святу, дізнавалася журналістка «Нашого міста».
Пробіжки до підвалу та маленькі зарплати
Пандемія ковіду, а потім війна докорінно змінили формат роботи більшості українських, у тому числі й дніпровських вчителів. Вони були і зараз вимушені опановувати нові форми спілкування з учнями та подачі матеріалу. Дистанційне навчання, з одного боку, полегшило навчальний процес, а з іншого — суттєво ускладнило його.
Особливо це стосується вчителів молодших класів, які до глибокої ночі та протягом вихідних були вимушені готувати презентації для малечі. Якщо ж навчання є очним, воно знову ж таки супроводжується купою складнощів – зокрема у нашому прифронтовому регіоні. Через часті повітряні тривоги постійно відбувається переривання уроків або продовження їх у не найкращих умовах – у бомбосховищах. Деякі вчителі навіть гірко жартують, що через біготню до підвалу та назад їм не потрібні заняття спортом. Як кажуть, було б смішно, якщо б не так сумно.
А що по зарплаті? Система оплати праці освітян передбачає маленьку базову ставку та купу надбавок. На розмір вчительської заробітної плати впливає: посадовий оклад, надбавка за вислугу років, надбавки за класне керівництво та ще деякі додаткові виплати. Але всі вони не є великими. У 2023 році підвищення окладів педагогічних працівників скасували. У 2024 році очікуване підвищення окладу з 1 квітня поки не відбулося.
В інтерв’ю для BBC від 1 вересня 2024 року міністр освіти та науки Оксен Лісовий повідомив, що сьогодні середня зарплата вчителів в Україні складає близько 12 тисяч гривень. У той самий час, згідно з Законом про освіту, ця зарплата має бути підвищена до 24 тисяч гривень. Ну, а про горезвісні обіцяні керівництвом країни 4 тисячі доларів годі й казати.
– Зараз це точно не та зарплата, яку я як міністр, і я як громадянин, і я як батько, хотів би, щоб отримував вчитель, – зазначає Оксен Лісовий. – Я не буду на камеру озвучувати видатки на оборону, але цих місячних видатків вистачить для того, щоб підняти заробітну плату усім вчителям на рік.
За його словами, особливої уваги заслуговують заробітні плати педагогів-дошкільників та молодих вчителів без стажу, які отримують зараз біля 6 тисяч гривень на місяць. Паралельно з цим міністр підтвердив, що в країні спостерігається значний дефіцит кадрів у сфері освіти, особливо серед вчителів інформатики, математики та англійської мови.
У Дніпрі не вистачає біля 200 вчителів
А яка ситуація у Дніпрі? Зараз у закладах освіти нашого міста працює 6391 вчитель. Заробітна плата у педагогів — від 9 755 до 15 150 гривень.
— Для педагогів є надбавки за престижність — 20 %, за складність та напруженість 50 %, — зазначає Марія Чечель, заступниця начальника відділу кадрової роботи управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. – А також надбавки за організацію навчання для дітей з особливими освітніми потребами — 20%, за вислугу років — від 10% до 30 %, підвищення посадового окладу — 10 %, та за сертифікацію – 20%. До того ж у Дніпрі молоді вчителі, які вперше призначені на педагогічну посаду, додатково отримують надбавку у розмірі 5000 з урахуванням податків.
Наразі у школах Дніпра не вистачає 212 вчителів. Зокрема, заклади мають потребу у викладачах англійської мови, математики, фізики, інформатики. Зазвичай саме ці спеціалісти йдуть працювати в IT-сферу, де зарплати значно вищі, ніж в школах. Навіть з усіма можливими надбавками.
Вболіваємо за наших!
Попри всі виклики, наші вчителі продовжують не тільки ефективно працювати, а й досягати чудових результатів. У середині серпня стало відомо про те, що четверо педагогів із Дніпра та Дніпропетровської області увійшли до ТОП-50 найкращих учителів України та стали півфіналістами престижної міжнародної премії Global Teacher Prize. Захід відбувся вже у восьмий раз, цьогоріч заявку на участь подали більше трьох тисяч освітян.
Серед відзначених освітян: дніпряни Наталія Власова, викладачка історії та громадянської освіти в Науковому ліцеї міжнародних відносин Університету митної справи та фінансів, Владислав Морган, викладач географії у Дніпровській гімназії №10 ім. І. І. Манжури, Ярослав Федько, викладач фізики у Навчально-виховному об’єднанні №136 ім. Кирила і Мефодія. А також Катерина Корзун з міста Олексіївка, викладачка української мови та літератури в Олексіївському ліцеї Покровської сільської ради.
До фіналу конкурсу потрапили 10 найкращих вчителів, серед них – дніпровський педагог Ярослав Федько. Переможця, який отримає мільйон гривень на реалізацію своєї освітньої мрії, оголосять 5 жовтня.
Ярослав Федько мріє про мобільну лабораторію фізики
У 2012 році Ярослав Федько закінчив факультет фізики, електроніки та комп’ютерних систем ДНУ ім. О. Гончара. Отримав ступінь магістра за спеціальністю «Біотехнічні та медичні апарати та системи».
– Влаштуватися за спеціальністю одразу не вийшло, — згадує Ярослав Федько. – Тому я навчався в аспірантурі та паралельно працював у 120 школі. Пізніше був інженером за своєю спеціальністю у Дніпровській обласній клінічній офтальмологічній лікарні. Пропрацював там лише півроку і знов повернувся до школи. Але той досвід дає мені можливість давати такі знання, які будуть потрібні як майбутнім інженерам, так і тим, хто буде займатись у вишах комп’ютерними науками.
З 2016-го Ярослав Федько викладає фізику у НВО № 136. Вже наступного року він поїхав на конкурс «Вчитель року». Отримав там дуже крутий досвід спілкування з колегами, той емоційний заряд його досі надихає. Зараз Ярослав Федько використовує інноваційну методику викладання фізики — так звану гейміфікацію. Через гру він робить нудні завдання захоплюючими, а складне — простим.
– Використовую персоналізований підхід, — зазначає Ярослав Юрійович. – Намагаюся давати завдання учням на тому рівні, на якому вони можуть продемонструвати свої знання. Бо дитина, яка розчарувалася у собі, не хоче вчитися. Зараз не тільки на Дніпропетровщині, але й по всій Україні є проблема з фізикою. Діти не хочуть її вчити, бо вона подається переважно у застарілому форматі. НУШ справляється з цим завданням краще, ніж попередні програми. Тому сподіваюся, що за два-три роки ми підіймемо викладання фізики у школах до більш високого рівня.
Минулого року Ярослав Федько став кращим вчителем Дніпропетровщини і посів третє місце на всеукраїнському конкурсі. Якщо саме він виграє у Global Teacher Prize мільйон гривень, витратить його на створення мобільної лабораторії фізики. Вона буде використовуватись для проведення експериментів, які дуже потрібні для засвоєння школярами матеріалу. Зараз такої можливості немає. Така лабораторія буде розбита на окремі блоки, які можна пересилати по всій Україні колегам. До того ж проводити експерименти зможуть навіть діти з вадами зору. Один такий учень зараз є у НВО № 136 – він постраждав внаслідок російської агресії.
– На Global Teacher Prize перевіряють не знання з певного предмету, а те, хто ти є як педагог, як громадянин України, — підкреслює Ярослав Юрійович. – Як ти спілкуєшся з батьками, яким чином використовуєш свої педагогічні навички для умов навчання у своїй громаді. Також важливі самопрезентація та презентація свого проєкту. Моя мрія – створити дуже крутий кабінет фізики. Вірю в те, що все вдасться.
Юлія Бурлакова, заступник директора з виховної роботи НВО № 136, згадує, що всі колеги були дуже раді, коли дізналися про чергові успіхи молодого талановитого викладача.
– Для мене ця подія є знаковою, бо я свого часу була класним керівником Ярослава Юрійовича, — зізнається Юлія Бурлакова. – Я тоді навчала його, а тепер він мій колега. Був допитливим активним учнем, а сьогодні – креативний досвідчений вчитель. Ярослав Юрійович і сьогодні продовжує навчатися. Робить багато для того, щоб українська освіта стала перспективною.
Наталія Власова закохує школярів в історію
Вона мріяла стати вчителькою з дитинства. Її батьки у школі ніколи не працювали, а от бабуся була вчителькою історії. Можливо, саме це вплинуло на вибір справи, якій молода одеситка захотіла присвятити життя.
– У мене були чудові вчителі, справжні патріоти, слава про яких гриміла далеко за межами моєї рідної Одеси, — згадує Наталія Власова. – Вони заразили мене любов’ю до історії, постійним бажанням щось осягати, вивчати, досліджувати. Вчилася я завжди з задоволенням: ліцей закінчила з золотою медаллю, університет – із червоним дипломом. Надходили пропозиції щодо навчання в аспірантурі, але я на той час уже зустріла майбутнього чоловіка, який був родом із Дніпропетровщини, а тоді навчався в Одеській духовній семінарії. Сьогодні мій чоловік – отець Віктор, ми ростимо двох дітей – сина та доньку. З Лізою у декреті я сиділа лише три місяці. А все тому, що учні, у яких я була класним керівником, того року закінчували школу. Я просто не могла їх покинути!
Наталія Власова не втомлюється дякувати долі за те, що коли вона, як мама трирічного сина, вирішила шукати роботу, на очі їй потрапило оголошення в інтернеті. У дніпровську середню школу №15 був потрібен учитель історії. В Одесі Наталія Сергіївна встигла трохи попрацювати у школі, але тільки тут, у Дніпрі, почала осягати всі тонкощі педагогічної праці. Саме в ЗОШ №15 почалося її професійне зростання, перемоги у конкурсах.
Молода вчителька постійно намагалася впроваджувати такі сучасні форми роботи, які б були цікаві учням. Її ноу-хау високо оцінили організатори конкурсу «Учитель року»: у 2016 року вона стала першою у Дніпрі, потім перемогла на обласних змаганнях, а на всеукраїнському конкурсі посіла друге місце серед 25 учасників.
Саме тоді Наталія Власова створила в інтернеті свій блог, який виявився дуже корисним для її учнів. Якщо дитини з якихось причин не було в школі, вона могла заглянути туди і побачити презентацію уроку. А також виконати інтерактивні завдання з історії, наприклад, на кшталт гри «Хто хоче стати мільйонером?». У результаті для багатьох школярів історія стала улюбленим предметом, а деякі навіть при вступі до вишу обрали цю спеціальність, що не могло не тішити Наталю Сергіївну. Тож не дарма вона дуже часто засиджувалася за підготовкою до уроків далеко за північ.
Сьогодні Наталія Власова має понад 70 сертифікатів і 40 публікацій, грамот, дипломів. Працює директоркою Наукового ліцею міжнародних відносин Університету митної справи та фінансів та викладачкою історії та громадянської освіти. П’ять років поспіль вона ставала переможцем конкурсу педагогічної майстерності “Сучасний урок”. У 2020 році розробила авторський онлайн-курс для педагогів «Робота на платформі ClassTools, або Як гейміфікувати навчання». У 2021 році Наталія Сергіївна була визнана однією з 50 кращих вчителів України за версією Global Teacher Prize Ukraine. Вона здобула перемогу в номінації “Вчитель-новатор” і отримала спеціальний приз від Lenovo Ukraine та Microsoft. У 2022 році Наталія Власова стала співавторкою підручника для 5 класу НУШ “Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти. (інтегрований курс)”. У 2023 році – співавторкою підручника для 7 класів НУШ “Україна і світ: інтегрований курс”.
– При створенні нових підручників з історії враховую так зване кліпове мислення сучасних дітей, — підкреслює Наталія Власова. — У складі авторського колективу нових підручників з історії я працювала над методологією. Наші підручники сучасні, ми враховуємо те, що зараз діти не дуже люблять багато читати. Тому розробили багато ілюстрацій. Також є онлайн-сервіси, віртуальні екскурсії, ігри, відеоролики.
Фото Валерія Кравченка та з відкритих джерел.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі працюють школи під час війни.
Категорія: Війна, Новини Дніпра, Освіта, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня
Позначки: Головне, Новини Дніпра, Школи Дніпра