Майже щороку відбувається реформування навчального процесу в українських школах. Але позитивні зміни, на жаль, не завжди приходять швидко – тим більше, під час війни. Водночас впроваджувати різноманітні цікавинки дніпровські педагоги продовжують і зараз. Тим більше, що є предмети, які дають великий простір для експериментів. Наприклад, уроки праці, які тепер називаються уроками технології. Журналістка «Нашого міста» розшукала у Дніпрі школи, де подібні заняття проходять дуже креативно.
Кабінети з сучасними верстатами: з’явилось бажання вчитися
Згадую власні шкільні роки та досвід навчання моїх дітей. І розумію, що багато років поспіль у більшості шкіл на уроках трудового навчання хлопці та дівчата або взагалі нічого не робили, або вирізали дірочки у незрозуміло для чого потрібних деталях. Одне слово, просто гаяли час.
Декілька років тому ситуація нарешті почала змінюватися на краще. За ініціативи компанії «Інтерпайп НТЗ» та народного депутата України Дмитра Кисилевського на лівобережжі Дніпра з’явились вже п’ять сучасних кабінетів для уроків технології. В них на новому обладнанні займаються переважно хлопці, але іноді й дівчата. І це, звісно, тільки початок.
– Перед великою війною відкрилися оновлені кабінети у 69-й та 39-й школах, – розповідає Олена Сокур, заступниця начальника відділу освітньої діяльності управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. – Потім була перерва, а у листопаді минулого року такий кабінет запрацював у 147-й школі. Також розпочаті ремонти у СШ № 24 та 121. Зараз туди вже завезене обладнання. Департамент гуманітарної політики також запропонував допомогу у цьому питанні. Ми ремонтуємо приміщення, а представники «Інтерпайп НТЗ» завозять туди верстати. За такою схемою наразі проводяться роботи у 63-й та 131-й школах. Сподіваюся, до кінця 2024 року ми відкриємо там оновлені класи.
У школі № 147 за підтримки міської влади минулого року була зроблена реконструкція кабінету технології. А саме – капітальний ремонт підлоги, стін, стелі, оновлення електричної проводки та вікон. Також представники бізнесу укомплектували приміщення сучасними фрезерувальними, точильними та заточувальними верстатами. Закупили багато дрібного інструменту та витратних матеріалів. Оновлений кабінет урочисто відкрили у листопаді 2023-го.
– Після ремонту тут цікаво та є ще більше бажання ходити на урок праці, – зізнався тоді 14-річний Андрій Трибула. – З’явилось бажання вчитися: верстати нові, для кожного є простір та яскраве світло. Зручно вирізати деталі. До того ж у мене є мрія стати інженером, тому що уся моя родина пов’язана з цією професією. У цьому кабінеті я можу вивчати основи інженерії.
Ремонт у кабінеті особисто контролював учитель праці Станіслав Анатолійович. Завдяки новому обладнанню він отримав можливість пропонувати учням нові цікаві уроки. Вже на першому занятті школярі робили не якісь дивні деталі, а ялинкові прикраси. Для цього задіяли всі верстати.
«Світ технологій» об’єднує п’ять шкіл
А як же дівчата? Для них теж уроки технології можна зробити креативним та захоплюючими. До речі, шити полюбляють не тільки вони, а й деякі хлопці. До того ж, кращі модельєри зазвичай виходять саме з представників сильної статі. У будь-якому випадку, проєкт «Світ технологій» має великий потенціал. Сьогодні він об’єднує п’ять шкіл правобережжя Дніпра.
– Коли я навчалася у школі, на уроках праці ми займались шиттям, – згадує Тамара Гладченко, директорка НВК № 59, на базі якої реалізується цей проєкт. – Пам’ятаю, що дуже пишалася тією спідницею, яку мені вдалося створити власними руками. Тому виникла ідея поновити такі уроки у більш актуальному форматі. Спочатку минулого року почали збирати старі швейні машинки – їх приносили з дому вчителі, батьки наших учнів. А потім за кошти міського бюджету в кабінеті технологій був зроблений чудовий ремонт. Цей предмет в нас викладає прекрасна вчителька – Олена Кузюра. Вона є переселенкою з Донецької області, це просто педагог від Бога! Діти дуже зацікавились, наш проєкт почав розвиватись.
Зараз у кабінеті технології НВК № 59 вже завезено дві японські швейні машинки, днями з’являться ще вісім. Пілотний проєкт «Світ технологій» розрахований на учнів 7-9 класів п’яти шкіл: № 59, 74, 77, 4 і 5. Всі вони розташовані недалеко від базового навчального закладу, на уроки технологій приходять їхні вчителі зі своїми учнями. Під час занять школярі роблять цікаві поробки – наприклад, ляльок. У найближчих планах – пошиття білизни для наших захисників. Такі уроки із задоволенням відвідують чимало хлопців. Таким чином відбувається руйнування гендерних стереотипів.
Є можливість обрати майбутню професію
Всі подібні оновлення відбуваються у гімназіях, де діти навчаються до 9 класу. Після його закінчення багато хто саме завдяки різноманітним урокам технології обере свою майбутню професію та вступить до коледжу чи ПТУ.
До того ж на базі оновлених кабінетів трудового навчання департамент гумполітики спільно з Центром професійного розвитку “Освітня траєкторія” Дніпровської міської ради проводять майстеркласи для вчителів з різних шкіл нашого міста. Згідно з сучасними тенденціями ринку праці, дуже важливо саме зараз надавати школярам можливості не тільки отримувати знання, а й формувати ті компетенції, які вони зможуть застосовувати у дорослому житті. Ті, які допоможуть розкрити потенціал дитини.
– Враховуючи державну концепцію профільної школи, ми оновлюємо кабінети не лише для гімназій, а й для ліцеїв, – зазначає Олена Сокур. – Це кабінети мехатроніки та іноземної мови. В них займаються учні 10-11 класів. Можливо, зміни відбуваються не так швидко, як хотілося б. Тому що в умовах війни є першочергові завдання – такі як створення укриттів, відновлення пошкоджень у навчальних закладах після «прильотів». Але водночас проєктів у нас багато. Рухаємося вперед, бо розуміємо, що наше майбутнє формується вже сьогодні.
Креативний вчитель – на вагу золота
Але навіть, якщо талановитий вчитель працює у самому звичайному кабінеті, він також може робити там разом з дітьми справжні дива. Було б бажання! Саме це на власному прикладі доводить Лариса Переясловець, викладачка дніпровської гімназії № 49, яка вже багато років поспіль прищеплює учням любов до українських традицій. На уроках технології Лариси Вікторівни школярі вивчають народознавство, етнопедагогіку. Та, звісно, багато що роблять власними руками.
– У шостому класі в нас є тема, яка присвячена створенню ляльки-мотанки, – наводить приклад Лариса Переясловець. – І ми не просто робимо її, а вивчаємо історію виникнення, проводимо дослідницьку роботу, пишемо реферати. Цей процес триває біля місяця. Я пропоную дітям виготовити не одну ляльку, а цілих три. Бо у кожної – своє завдання. Лялька-дзвіночок відганяє злих духів. Лялька –подорожниця з довгою косою стане в нагоді переселенцям, яких в нас в місті досить багато. Вона може бути їхнім оберегом. Нарешті лялька-берегиня має бути у кожній оселі. Вона береже наші родини від негараздів.
Для дистанційного навчання Лариса Переясловець розробляє відеоуроки зі слайдами, які їй допомагає записувати чоловік. Вони виходять набагато цікавіші та корисніші, ніж ті записи, які пропонує ютуб. На уроках технології діти пізнають народні ремесла. Заняття виходять комбінованими: мають теоретичну та практичну складові. Наприклад, під час Масляної діти разом з вчителькою виходять на вулицю, водять хороводи, спалюють велику ляльку-мотанку, яку самі зробили з сіна. П’ятикласники з задоволенням створюють вироби з глини. А ще дізнаються, де саме її можна знайти у нашому регіоні. На уроки вчителька запрошує справжніх гончарів, які проводять професійні майстеркласи. Не менш цікавими є й заняття з декупажу, в’язання, бісероплетіння, вишивки. Рукоділлям займаються переважно дівчата. А хлопці теж не байдикують: вирізають чудові вироби з металу, випилюють поробки з дерева.
– Для наших захисників ми вишили обереги, які захищають від злих духів та всілякої біди, – згадує Лариса Вікторівна. – Для цього наносили на вироби спеціальні знаки. Я даю дітям не тільки практичні навички з рукоділля, а й глибокі знання, які ми отримали від наших пращурів. Багато розповідаю про кольорові та дорогоцінні метали, їх сплави. До свят хлопці роблять з фольги та дроту квіти для своїх мам та бабусь. А напередодні Великодня всі ми дружно розфарбовуємо писанки. В них кожний елемент несе в собі багато цікавої інформації.
Фото Валерія Кравченка та з відкритих джерел.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі відбувається реформа старшої школи.
Категорія: Новини Дніпра, Освіта, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня
Позначки: Головне, Дніпро, Новини Дніпра, Школи Дніпра