Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Ремонт переїздів та оновлення парку: як у Дніпрі під час війни підтримують трамвайні перевезення

Юлія Супрун

як підтримують трамвайні перевезення у Дніпрі

Його капітально не ремонтували з минулого століття, лише підтримували в ньому життя аварійними роботами. Втім трамвайний переїзд на жвавому перехресті проспекту Лесі Українки та вулиці Степана Бандери невпинно зношувався, а минулої зими та навесні водії автівок вимушені були об’їжджати по зустрічній смузі вибоїни, що утворилися навколо колії. Але нарешті масштабний ремонт прийшов і на цю ділянку. І вже восени тут планують поновити рух транспорту. Як у Дніпрі під час війни підтримують трамвайну інфраструктуру, дізнавався кореспондент “Нашого міста”.

Через ремонт переїзду перекрили рух транспорту
Через ремонт переїзду перекрили рух транспорту. Фото: Валерій Кравченко

Ремонтні роботи – вперше за 30 років

Те, що у Дніпрі активно ремонтують трамвайні переїзди відчувають місцеві водії, адже такі роботи завжди пов’язані з масштабним перекриттям руху. Зокрема, переїзд на перехресті проспекту Лесі Українки та вулиці Степана Бандери буде непроїзним щонайменше до кінця літа. Але ці незручності варті того, щоб його нарешті відремонтували. Оновлений трамвайний переїзд – це безпека руху, комфорт пасажирів та збереження інфраструктури.

ремонт трамвайного переїзду у Дніпрі
ремонт трамвайного переїзду у Дніпрі
Ремонт планують закінчити до кінця літа. Фото: Валерій Кравченко

На цій локації масштабні ремонтні роботи проводили майже 30 років, розповідає  Нікіта Керенцев, провідний фахівець КП “Дніпровський електротранспорт”. –  Колія зносилася, шпали теж, більша частина шпал ще дерев’яні. Питання ремонту  давно назрівало, його планували провести ще до війни. У 2021-му встигли відремонтувати переїзд на перехресті вул. Степана Бандера і пр. Яворницького. А потім війна відклала всі плани.

Довгоочікуваний ремонт аварійного трамвайного переїзду на перехресті проспекту Лесі Українки та вулиці Степана Бандери розпочався 15 червня. Він  проходить у кілька етапів і зараз вже закінчують другий. Планується, що всі работи завершать до 27 серпня.

У нас термін до кінця літа, щоб 1 вересня студенти, школярі та і всі інші містяни вже поїхали по цій ділянці без обмежень, – розповідає Нікіта Керенцев, провідний фахівець КП “Дніпровський електротранспорт”.

ремонт трамвайного переїзду у Дніпрі

Під час ремонту буде повністю замінено 273 метри рейкового полотна в одноколійному вимірі. На ділянках колії, що суміщені з автомобільною проїжджою частиною, за безшпальною технологією вкладуть залізобетонні плити, а на ділянках відокремленого полотна буде вкладено рейки на шпали. Також буде замінено один електрифікований стрілочний перевод та один механічний. Окрім того, з’являться більш комфортні посадкові платформи для пасажирів.

Переїзд на Українки – Бандери став дев’ятим серед тих, які у Дніпрі ремонтують з початку 2024 року. 

Де трамвайні переїзди вже відремонтовані

  • пр. Богдана Хмельницького – вул. Шинна;
  • пр. Богдана Хмельницького – вул. Стромцова;
  • пр. Богдана Хмельницького – вул. Незалежності;
  • пр. Богдана Хмельницького – вул. 152-ї Дивізії;
  • пр. Богдана Хмельницького – вул. Барвінківська;
  • пр. Дмитра Яворницького – пл. Вокзальна;
  • пр. Лесі Українки – вул. Фабра;
  • пр. Миру – Донецьке шосе.

Рейки без шпал

Традиційні трамвайні колії укладаються на дерев’яні або бетонні шпали, які з часом зношуються, створюючи нерівності та підвищуючи рівень шуму. Безшпальна технологія передбачає укладання рейок безпосередньо на бетонну основу або спеціальну подушку. Це дозволяє створити більш міцне та довговічне покриття, яке забезпечує плавний рух трамваїв.

Переваги безшпальної технології

  • Зменшення шуму та вібрації: відсутність шпал знижує рівень шуму та вібрації, що робить поїздку на трамваї більш комфортною для пасажирів та мешканців прилеглих будинків.
  • Збільшення терміну служби колій: бетонна основа забезпечує більш тривалий термін експлуатації трамвайних шляхів, зменшуючи потребу в частому ремонті.
  • Поліпшення якості руху: безшовні стики між рейками забезпечують плавний рух трамваїв, що позитивно впливає на комфорт пасажирів та зменшує знос рухомого складу.
  • Естетичний вигляд: безшпальні колії мають більш сучасний та естетичний вигляд, що покращує загальний образ міста.

Безшпальна технологія добре зарекомендувала себе у Дніпрі. Зокрема, таким чином були відремонтовані переїзди на проспекті Богдана Хмельницького. 

Формується бетонна подушка, заливається в котлован і зверху укладаються в плиту вже рейки, без шпал, – пояснює Нікіта Керенцев.

Вперше цю технологію використали у Дніпрі на початку 2000-х. Тоді підрядники з Чехії відремонтували два трамвайних переїзди – на Запорізькому шосе та на перехресті пр. Богдана Хмельницького з вул. Незалежності. 

Технічний запас міцності такого переїзду близько 20 років. Це цілком підтвердилося після того, як у цьому році розкрили відремонтований на початку 2000-х переїзд на Хмельницького-Незалежності. З’ясувалося, що ремонту потребує лише верхня будова колії, а нижня – повністю справна, тобто вона не потребувала заміни та ремонту. Таким чином просто замінили бетонні плити і рейки, – пояснив Нікіта Керенцев.

ремонт трамвайного переїзду у Дніпрі
Безшпальная технологія добре зарекомендувала себе у Дніпрі. Фото: Валерій Кравченко

Працювали у вихідні

А ось менш масштабний ремонт переїзду на перетині пр. Миру та Донецького шосе виконали лише за п’ять днів.

Там замінили 52 метри колії та заасфальтували ділянку переїзду протяжністю 16 метрів. Таким чином покращення відчують і пасажири трамваїв, і автомобілісти, – розповідають у департаменті транспорту і транспортної інфраструктури Дніпровської міськради.

Для того, щоб не зупиняти рух трамваїв у робочі дні,  колії оперативно замінювали у вихідні  22-23 та 29-30 червня, а 1 липня виконали асфальтування.

ремонт трамвайного переїзду у Дніпрі
ремонт трамвайного переїзду у Дніпрі
Ремонт робили упродовж 5 днів. Фото: НМ

Незамінний трамвай

Трамвай вже давно став невід’ємною частиною транспортної інфраструктури Дніпра. Трамвайна мережа охоплює більшу частину міста, а вагони курсують за чітким графіком, що дозволяє пасажирам планувати свої поїздки. До того ж у трамваях діють пільги на проїзд. Все це зробило цей вид транспорту незамінним для багатьох дніпрян.

рух трамваїв у Дніпрі
Трамвай став незамінним транспортом у Дніпрі. Фото: Валерій Кравченко

У Дніпрі немає певного трамвайного маршруту, який можна назвати найкращим, – розповідає Нікіта Керенцев. –  Тобто в нас усі маршрути однаково гарні, але є певні критерії, за якими можна маршрути оцінювати – стан шляху, кількість пасажирів потоку, кількість випущеного транспорту. Ясна річ, що буде найкращим той маршрут, який приносить найбільше грошей, ну, як би логічно, але якщо ми там говоритимемо про сукупність факторів, то, напевно, ми можемо сказати, що найкращий маршрут – це перший маршрут. Але тут теж не зовсім буде корректно, тому що за станом, припустимо, навіть колійного господарства, у нас там лідирує 11-й маршрут на даний момент.

За його словами, незважаючи на війну, трамвайна інфраструктура міста постійно оновлюється. Зокрема, у цьому році покращили 12-й маршрут.

Завдяки тому, що ми облаштували додатковий стрілочний перевід на кільці по вулиці Ігоря Сікорського,  трамваї 12-го маршруту не потребують додаткових маневрів по ділянці і проїжджають без обороту по кільцю, – пояснює фахівець КП “Дніпровський електротранспорт”.

Німецький подарунок

Вже майже на всіх маршрутах використовуються трамваї, які Дніпро отримав з Лейпцига. Співпраця з німецьким містом почалася ще до війни. Тоді за бюджетні кошти Дніпро придбав 50 вагонів.

рух трамваїв у Дніпрі
Трамваї з Лейпцига вже давно працюють на вулицях Дніпра. Фото: Валерій Кравченко

Зрозуміло, що вони беушні, але  водночас вони мають кращі технічні показники, ніж ті вагони, які ми плануємо списати, каже Нікіта Керенцев. – Німеччина протягом років експлуатації якісно обслуговувала свої трамваї,  відповідно з усіма регламентними документами. А у нас, на жаль, у минулі роки в певний час трамваї практично не обслуговувалися, що дуже погано позначилося на їхньому поточному стані. Тобто, свій ресурс вони вже відпрацювали.

У 2024-му Лейпциг практично подарував Дніпру ще 26 своїх вагонів. Українська сторона витратилася лише на оформлення документації. Це стало справжнім порятунком для трамвайних перевезень Дніпра, адже оновити парк цілком новими трамваями поки важко. Один новий трисекційний трамвай “Татра-Юг”, який приватна компанія виробляє у Дніпрі,  коштує близько двох мільйонів євро.

Але в планах Дніпра є придбання нових вагонів і на даний момент вже йде тендерна процедура і пошук підрядника спільно з європейським інвестиційним банком, – додає Нікіта Керенцев.

Отримані у цьому році з Лейпцига вагони вже готують для роботи на маршрутах Дніпра.

трамваї у депо Дніпрв
Трамваї проходять адаптацію до місцевої колії. Фото: Валерій Кравченко

 Адаптуємо їх під нашу колію, бо у Німеччині вузькоколійка – це найскладніше в переобладнанні, – каже Валерій Березовський, майстер цеху. – Також у нас клімат більш теплий, тому робимо додаткові люки у вагонах, табло на українській мові.  Також будуть пофарбовані кузови. Досвід у нас є, таких вагонів у Дніпрі вже дуже багато працює.

Фахівці кажуть, що адаптація одного вагона триває від двох до чотирьох тижнів, але одночасно можна працювати над кількома. Усі роботи виконуються силами КП “Дніпровський електротранспорт”.

Екскурсійний трамвай

Серед подарованих Дніпру вагонів є два унікальних – з панорамним дахом. Таких більше немає в Україні. В очікуванні адаптації до української колії вони зараз знаходяться на території одного з депо. З їхнього салону відкривається чудовий панорамний вид завдяки прозорому даху. 

Прозорий дах екскурсійного трамваю. Фото: Валерій Кравченко

За попередніми даними, ці вагони планують використовувати, як екскурсійні. Подробиць з цього приводу поки немає. Але вже відомо, як трамвайні вагони з панорамним дахом виглядають всередині і який вид з них відкривається на вулицю.

Вагон з панорамним дахом
Вагон з панорамним дахом. Фото: Валерій Кравченко

Нагадаємо, раніше ми писали, що у Дніпрі пасажирів возить найбільша в Україні кількість модифікацій трамваїв.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі

Позначки: , , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: