Skip to content

Чи можуть співробітники ТЦК без поліції затримувати і доставляти громадян до Територіального центру комплектування

Чи можуть співробітники ТЦК без поліції затримувати і доставляти громадян до Територіального центру комплектування

19 травня новий закон про мобілізацію офіційно набрав чинності. У зв’язку з цим є зміни у деяких правилах про мобілізацію військовозобов’язаних. Чи можуть співробітники ТЦК без поліції затримувати і доставляти громадян до ТЦК, а поліція без ТЦК вручати повістки, – розповість «Наше Місто» з посиланням на Департамент правового забезпечення Дніпровської міської ради.

Хто може вручати повістки під час мобілізації в Україні

Повістки мають право вручати офіційні уповноважені особи:

  • ТЦК (територіальні центри комплектування та соціальної підтримки): на території, за яку вони відповідають.
  • Представники районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій): на території, за яку вони відповідають.
  • Представники виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних рад: в межах населених пунктів та на території, за яку вони відповідають.
  • Представники підприємств, установ, організацій: на території своїх закладів та там, де працівники виконують свої трудові обов’язки.
  • Представники розвідувальних органів, СБУ: на всій території України (тільки для резервістів та військовозобов’язаних, які перебувають на обліку в цих органах).

Затримання відбувається органами внутрішніх справ (Національною поліцією):

  • У разі порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку.
  • У разі порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Важливо зауважити:

  • У статті 262 КУпАП не йдеться про ТЦК як про орган, уповноважений на затримання та доставлення до установи ТЦК.
  • Виключно поліція має повноваження на затримання та доставлення до установи ТЦК, але лише у випадках, чітко визначених законодавством.

Під час адміністративного затримання, незалежно від обставин, складання протоколу є обов’язковим.

Згідно зі статтею 261 КУпАП, протокол про адміністративне затримання має містити:

  • Дата та місце складання протоколу: фіксується дата та місце, де затримано особу.
  • Дані особи, яка склала протокол: чітко зазначається посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка оформила протокол.
  • Відомості про затриманого: інформація про особу, яку затримали (прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання тощо).
  • Час та мотиви затримання: фіксується точний час затримання та чітко описуються причини, які призвели до затримання.

Підписання протоколу про адміністративне затримання

  • Протокол підписується уповноваженою особою, яка його склала, та затриманою особою.
  • Якщо затриманий відмовляється підписати протокол, про це робиться запис у самому протоколі.

Інформування про місцезнаходження затриманого

Негайно після затримання за вчинення адміністративного правопорушення повідомляється про місце перебування затриманої особи:

  • Її родичам.
  • На її прохання також власнику відповідного підприємства, установи, організації.
  • Уповноваженому органу такого підприємства, установи, організації.

Інформування про затримання та його тривалість

  • Органи та посадові особи, які мають право здійснювати адміністративне затримання, зобов’язані повідомляти про кожен випадок такого затримання центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Це робиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Виняток: якщо особа самостійно захищає себе або вже запросила захисника, повідомлення до центру правової допомоги не є обов’язковим.
  • Адміністративне затримання може тривати не більше 3 годин.

Інша процедура доставлення порушника – ч. 1 ст. 259 КУпАП, яка регулює доставлення порушника визначає, що у разі неможливості скласти протокол про адміністративне правопорушення на місці його вчинення, коли це обов’язково, порушника можуть доставити:

  • До поліцейського відділку.
  • До підрозділу Військової служби правопорядку Збройних Сил України.
  • До територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
  • До органу Державної прикордонної служби України.
  • До штабу громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону.
  • До громадського пункту з охорони громадського порядку.

Хто може доставити

  • Поліцейський.
  • Посадова особа Військової служби правопорядку Збройних Сил України.
  • Військовослужбовець.
  • Працівник Державної прикордонної служби України.
  • Член громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону.

Важливо:

  • У випадках порушення законодавства про державну таємницю, а також порушення правил військового обліку, законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі СБУ, доставку здійснюють співробітники Служби безпеки України.
  • Доставлення кадрового співробітника розвідувального органу України при виконанні ним службових обов’язків можливе лише у присутності офіційного представника цього органу.

Таким чином, у переліку осіб, які здійснюють доставлення до ТЦК, відсутні працівники ТЦК.

Також, в силу змін, внесених до статті 258 КУпАП законом №3696-IX, який набув чинності наступним після закону про мобілізацію, 19 травня 2024 року складення протоколу про порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію більше не є обов’язковим.

Згідно з Постановою №560, керівники районних (міських) ТЦК мають наступні повноваження:

Звертатися до поліції з метою адміністративного затримання та доставлення до ТЦК осіб, які:

  1. Вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 та 210-1 КУпАП (неявка без поважних причин або неповідомлення про причини неявки на виклик до ТЦК).

Вживати заходів разом з представниками поліції для адміністративного затримання та доставлення до ТЦК осіб, які:

  1. Відмовляються від отримання повісток.
  2. Порушили правила військового обліку.

Згідно з Постановою №560, поліція має право затримувати та доставляти до ТЦК громадян у таких випадках:

1. Під час оповіщення:

  • Якщо громадянин відмовляється отримати повістку, поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, може здійснити його адміністративне затримання та доставлення до районного (міського) ТЦК.

2. Під час перевірки військово-облікових документів:

  • Якщо громадянин відмовляється прослідувати до районного (міського) ТЦК, поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, може здійснити його адміністративне затримання та доставлення до ТЦК.

Під час перевірки документів пропозиція «прослідувати» до ТЦК має надійти від старшого групи оповіщення (старшим може бути лише представник ТЦК) у таких випадках

  • у разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою КМУ №1487 або Законом «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»,
  • виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру «Оберіг».

Крім того, поліцейські самостійно можуть здійснити адміністративне затримання і доставлення особи до ТЦК:

  • у разі відсутності військово-облікового документа (чи ВОД в електронній формі)
  • за наявності інформації в реєстрах та базах (банках) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, про розшук такої особи.

Також визначено, що керівники територіальних органів (підрозділів) поліції, організовують за зверненням ТЦК, адміністративне затримання та доставлення органів (підрозділів) поліції до зазначених центрів та органів резервістів та військовозобов’язаних, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 КУпАП.

Адміністративне затримання таких осіб може бути здійснено незалежно від їх місця перебування на військовому обліку. У такому разі особу доставляють до найближчого ТЦК. Якщо протягом 30 календарних днів неможливо здійснити затримання та доставлення особи до ТЦК:

  • Про це повідомляють ТЦК.
  • Поліцейські організовують перевірки осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років.

Мета перевірок:

  • Перевірити наявність військово-облікового документа (ВОД) в електронній формі.
  • Перевірити документ, що посвідчує особу.

Якщо у особи відсутній ВОД (ВОД в електронній формі), або в реєстрах та базах (банках) даних МВС є інформація про розшук цієї особи:

  • Здійснюється адміністративне затримання такої особи.
  • Її доставляють до найближчого ТЦК.

Також Національна поліція за повідомленнями ТЦК, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів здійснює досудове розслідування стосовно осіб, які вчинили кримінальні правопорушення, передбачені статтями 335, 336, 337 Кримінального кодексу (статтею 337 КК – кримінальна відповідальність передбачена за ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником ТЦК).

Нагадаємо, раніше ми писали: У Міноборони пояснили, як відбуватиметься блокування банківських рахунків ухилянтам.

Читайте також: Як отримати військовий білет у ЦНАПі.

Категорія: Війна, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра

Позначки: ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: