Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ В Україні злетять ціни на бензин: до чого готуватися дніпрянам

Михайло Чернов

В Україні чекають на чергове подорожчання пального.  Передумови – влада пропонує підвищити акцизні збори до рівня європейських, прив’язуючи їх до євро, а не до гривні. На вартість тисне курс євро/долара, який зростає. За час великої війни це підвищення цін на пальне стане вже третім. Економічний експерт Михайло Крапивко зазначає, що ініційоване владою підвищення цін буде продовжуватися крок за кроком найближчими роками. Про це розповідає “Наше місто”.

За пальним подорожчають продукти, перевезення та світло від генераторів 

За даними аналітиків, акциз на дизпальне зросте на 27%, на бензин – на 14%. За прогнозами, бензин подорожчає щонайменше на 1,5 грн/л, а дизельне пальне – на 2 грн/л. 

Ціни в Україні влада планує підвищити вже з 1 липня. Проте експерти неоднозначно оцінюють такий крок. 


Андрій Забловський Фото: УНІАН

Підвищення акцизів на бензин та дизпальне у короткостроковій перспективі дасть ефект та забезпечить збільшення надходжень до бюджету. Однак є ризики, що у довгостроковій перспективі зростуть обсяги тіньового ринку, через що своєю чергою надходження до держскарбниці впадуть, зазначає Андрій Забловський, голова Секретаріату ради підприємців при Кабміні.

Збільшення акцизів на пальне не збільшить суттєво надходження до бюджету, втім, може значно активувати тіньовий ринок, наголошує економічний експерт Михайло Крапивко: 

Михайло Крапивко

– Будь-яке таке підвищення стимулює тіньовий ринок, збільшує обсяг грошей, які йдуть в тінь, – зазначає експерт. – Як правило, ніколи не буває так, щоб обіцяне збільшення надходжень до бюджету відбулося. Відбувається десь на 10-20 відсотків, не більше. А іноді навіть зменшується.

Загалом будь-яке підвищення фіскального навантаження на бізнес та громадян негативно впливає на економіку країни, зокрема, прискорюється інфляційний процес, девальвація національної валюти, можливе й скорочення робочих місць, зауважує Михайло Крапивко.

Подорожчання не радує нікого – ані бізнес, ані аграріїв, ані простих водіїв.  Підвищення цін на пальне по ланцюжку може потягнути за собою подорожчання в багатьох сферах, оскільки у вартості товарів і послуг традиційно закладаються витрати на паливо, транспортування і т. п.

Наприклад, аграрії дуже гостро відчувають подорожчання пального – у багатьох фермерів, особливо на Сході країни, вже виникали проблеми через підвищення цін на пальне, яке вкрай важливе навесні-влітку – у період посівної та жнив.

Експерт Михайло Крапивко нагадує: пальне – це складова в вартості багатьох груп товарів та послуг. Паливо потрібне завжди й усюди.

Якщо підвищення акцизів має привести до зростання надходжень до бюджету держави, то соціальна сторона подорожчання бензину, дизпального – окреме питання, оскільки заплатять за стрибок цін на товари та послуги прості громадяни – споживачі.

Крім того, зростання цін на пальне стане ще одним важким ударом для підприємців, які у ситуації масових відключень світла намагаються працювати, використовуючи генератори.

Профільні бізнес-об’єднання категоричні: називають нинішнє подорожчання руйнівним і закликають запровадити мораторій на такі кроки:

“Підвищення акцизів на пальне матиме руйнівні наслідки для економіки та населення, стане додатковим ударом для всіх, хто використовує генератори під час частих відключень електроенергії. Тому, щоб не погіршувати економічну ситуацію, варто запровадити мораторій на подорожчання пального до кінця війни”, – закликають уряд в Асоціації добувної промисловості України.

Придбайте літри про запас, поки не подорожчало

Що можна зробити, щоб мінімізувати втрати у ситуації майбутнього подорожчання? Насамперед  закупити пальне про запас. Наприклад, за наявності коштів можна не тільки залити повний бак за нинішніми цінами, а й наповнити пару каністр, а ще  придбати віртуальні літри пального.

Дійсно, чимало прагматичних співгромадян, зокрема і водіїв, керуються життєвим принципом “Купуй, поки не подорожчало”. Пам’ятаючи паливну кризу весни-літа 2022 року, свідомі автомобілісти міцно зафіксували головне правило: у наших нестабільних умовах дуже важливо тримати бак машини повним. 

– Я намагаюся завжди підтримувати бак як мінімум на 3/4 повним, – розповідає про свій досвід Михайло, водій із Дніпра. – А ще, вкрай бажано, мати та залити пару каністр… Раніше можна було після довгої поїздки дотягувати до АЗС на останніх краплях у баку. Зараз такі ризики зовсім недоречні. З урахуванням досвіду 2022 року, на заправці просто може не бути пального.

Втім, для душевного спокою та економії на майбутніх витратах на бензин можна не лише залити пальне в бак, а й купити літри бензину чи дизелю в електронному вигляді за теперішніми цінами. Так би мовити, зробити віртуальний запас на майбутнє. 

Чимало мереж АЗС, що працюють у Дніпрі – Wog, ОККО, Авіас та інші – дають можливість придбати пальне через свої мобільні додатки. Наразі ще до подорожчання можна купити про запас 10-20-30 і більше літрів за нинішньою ціною. Головне, є обґрунтована надія, що куплені заздалегідь літри можна буде використовувати, щоб заправитися після подорожчання.

Корисний лайфхак: ціни на пальне в додатках деяких мереж АЗС можуть бути меншими, ніж ціни при покупці на самих АЗС. Звичайно, дрібниця, але в наш час економічних труднощів та суворої економії може виявитися корисним.

Ще один корисний спосіб зафіксувати ціну, яким активно користуються юридичні особи – підприємці, організації, підприємства тощо – придбати талони на пальне чи паливні карти. Таку можливість надають числені мережі АЗС, які працюють у Дніпрі. Зробити це можна, зокрема, за допомогою безготівкового розрахунку.

Заощаджуємо пальне: тихіше їдеш – менше витрачаєш

Дорожчає пальне – гостро постає питання економії. Зберегти його під час руху авто (а отже, скоротити витрати) водії можуть і, дотримуючись певних правил акуратного водіння та дбайливого поводження з машиною

Серед рекомендацій, які надають фахівці, – підтримувати потрібний тиск у шинах авто. Недостатній тиск може збільшити опір, що веде до більшого споживання пального. Наприклад, якщо тиск у чотирьох шинах знизиться лише на 0,1 атм, то витрати пального збільшуються на 2-3%. Тому варто перевіряти цей параметр регулярно та тримати  його на рекомендованому рівні.

Завжди корисно проводити регулярне технічне обслуговування автомобіля. Зокрема, заміну фільтрів повітря, мастила. Це допомагає зберігати двигун у хорошому стані та зменшувати споживання пального.

Фото Валерія Кравченко

Під час руху водіям радять стежити за обертами двигуна: якщо машина з механічною коробкою передач – варто вчасно перемикати передачі. Це також позбавить від зайвої витрати пального.

Не варто занадто різко стартувати й рухатися, немов на перегонах: у щільному міському русі така манера водіння рідко дає виграш у часі, але призводить до зайвої витрати пального.
Водіям рекомендують обдумано підходити до роботи двигуна вхолосту, коли машина стоїть, а двигун продовжує працювати. Година роботи двигуна на холостому ходу може з’їсти 1-1,5 літра бензину..

Ще одна корисна рекомендація – розвантажити авто, прибрати зайве з багажника. Відносно порожній багажник зменшує витрату пального до 10%. А в спекотний літній період варто за можливості паркувати авто в тіні, не допускати перегрівання машини. Буде не лише комфортніше для водія, а й економніше.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: