Міністерство інфраструктури України оприлюднило проект закону “Про засади відновлення України”. На перший погляд, документ спрямований на швидке та прозоре відновлення країни після руйнувань, завданих війною. Проте, аналітики громадської ініціативи “Голка” виявили, що за красивими словами ховається лобіювання корупційних схем.
Скандальні плани старих “реформаторів”
Автори законопроекту, по суті, пропонують легалізувати свавілля, яке практикувалося старою командою міністерства. Їхнім основним досягненням за часів каденції стала скандальна містобудівна реформа (5655), вигідна забудовникам. В обхід президента, який не підписує цю ініціативу вже другий рік, лобісти вирішили йти через Кабмін. Так з’явилася урядова постанова-клон закону 5655, яку намагалися протягнути з голосу і яка отримала негативні висновки НАЗК. І ось цей новий законопроєкт “Про засади віновлення…” – ще один захід тих же лобістів, тільки з іншого входу.
Електронна система Dream: ілюзія прозорості
Центральне місце в проекті відведено електронній системі Dream. Її позиціонують як “єдине вікно” для проєктів відбудови, яке нібито допоможе відстежувати махінації. Проте, експерти впевнені, що вона виявиться безсилою перед витонченими схемами корупціонерів.
Завищення вартості та приховування злочинів
Одна з найпоширеніших схем – це завищення не цін на матеріали, а їх кількості. Виявити такі порушення стає практично неможливо, адже для цього потрібен доступ до проектної документації. Проте, законопроект не передбачає її публічного оприлюднення.
Більше того, документ дозволяє завищувати обсяги руйнувань, щоб потім “освоїти” більше коштів. Наприклад, школа, яка потребує ремонту на 15%, може бути “записана” як напівзруйнована.
Зароблять на “різниці руйнувань”, а не на ціні на матеріали. Ніякий Dream тут не допоможе. Така ж ситуація з ремонтом доріг, де можуть закласти арматури більше, а палі довші ніж потрібно за нормативами. А ціна буде ринкова. Але які будуть реально матеріали і їхня кількість? Це ж класика: “мармур та граніт в проєкті – палиці і пінопласт в реальності”.
Dream виявить лише корупцію, яку не приховують, хоча у ЗМІ це “єдине вікно” позиціонують як дієвий інструмент, який має підсилити новий проєкт профільного міністерства.
Відсутність контролю та безкарність
Замість посилення контролю за будівництвом, проект фактично його послаблює. Наприклад, зникає обов’язок замовника забезпечувати будівництво якісними матеріалами. Також скасовуються регулярні перевірки на місцях, які могли б виявити порушення на ранніх стадіях.
Таким чином, замість підсилення контролю на законодавчому рівні, владою заплановано його повне скасування. “Реформатори” придумали, що дозвіл має видаватися “автоматично” по факту наявності проєкту та експертизи з позитивним висновком. При цьому, рівень автоматизації перевірки і блокування у разі виявлення порушень навіть зменшується у порівнянні з тим, що є. А питання, що наразі ще перевіряє Держінспекція, за містобудівною “реформою” мають перевіряти експертні організації, до яких є низка питань.
Наслідки: неякісне та недовговічне будівництво
Всі ці фактори неминуче призведуть до того, що відновлені об’єкти будуть неякісними та недовговічними. Школи, дороги та інші споруди, які за задумом мають простояти десятиліття, можуть почати руйнуватися вже через 10-20 років.
Зловживання бюджетними коштами та безкарність чиновників
Втрата контролю над процесом відбудови відкриває широкі можливості для розкрадання бюджетних коштів. Відповідальність за це ляже на “поганих приватних виконавців робіт”, адже чиновники, як завжди, будуть чистими.
Варто нагадати, що Україна в Угоді про асоціацію з ЄС взяла на себе зобов’язання імплементувати директиву Європарламенту та Ради про держзакупівлі, що встановлює окремі вимоги зокрема для архітектурних послуг. Вона передбачає проведення процедури архітектурного конкурсу для відбору найкращого проєкту у разі вартості будівництва понад 230 млн грн (за поточним курсом). І договір на проектування має укладатися не з тим архітектором, хто готовий робити дешевше, а з автором найкращого і найбільш економічно вигідного проекту.
Dream без BIM – гроші на вітер
Для розуміння намірів влади на відбудову, не менш важливо, чого в законі про відбудову немає. Неможливо цифровізувати відновлення, якщо немає цифровізації самого будівництва, яке базується на ВІМ-технології.
За даними EU BIM Task Group, використання ВІМ-проєктування (BIM – скорочено Вuilding Information Modeling-технологій) призводить до економії від 10 до 20% витрат на будівництво, забезпечуючи не лише економію, але і суттєве прискорення будівництва завдяки автоматизації в організації. У деяких європейських країнах, ВІМ вже визначений як обов’язковий при будівництві за публічні кошти, а інші поступово на нього переходять.
У нас це дасть додатковий антикорупційний ефект, бо це, по-перше, дозволяє автоматизувати процес експертизи проектів і усунути нині ризики проєктних махінацій. По-друге, переводить контроль за станом будівництва зовсім на інший рівень прозорості.
І частина проєктних організацій в Україні давно використовує ВІМ, бо це вимоги західних приватних інвесторів для контролю за їхініми інвестиціями.
У нас введення цієї технології – це обіцянка. Уряд затвердив Концепцію впровадження і відповідний проєкт чекає на розгляд у парламенті вже кілька років. Але на паузу його поставив комітет Олени Шуляк, яка підтримує цифровізацію на словах.
Шлях до кращого майбутнього: прозорість, контроль та відповідальність
Замість того, щоб лобіювати корупційні інтереси, влада має зосередитися на створенні дієвої системи контролю за відбудовою. Це має включати:
Обов’язкове публічне оприлюднення проектної документації
Регулярні перевірки на місцях будівництва
Застосування ВІМ-технологій для автоматизації контролю та запобігання махінаціям
Введення жорсткої відповідальності за порушення
Тільки за таких умов можна буде гарантувати, що кошти платників податків будуть використані дійсно на відновлення України, а не на збагачення чиновників та корупціонерів.
Нагадаємо, що цей законопроєкт наробив чимало галасу у суспільстві, що не дивно. Зокрема й через те, що після його ухвалення майже неможливо буде поскаржитися на недоброчесного забудовника. Натомість скарги можна буде подавати на:
- архітекторів,
- експертів,
- органи місцевого самоврядування,
- навіть на органи контролю.
Міський голова Дніпра Борис Філатов неодноразово заявляв, що «Закон 5655 – це історія великого обману всіх, включаючи Президента». «Якщо Президент підпише цей скандальний закон, то через певний час кожен з мешканців має ризик побачити, як просто у нього во дворі замість газону, дитячого майданчика тощо почнуть зводити будинок, скажімо, на 15-20 поверхів. При цьому ані мешканці, ані міська влада нічого не зможуть зробити з цим. В подібній ситуації буде лише один варіант: збирати валізку, брати каву та бутерброди та їхати в Київ, щоб висловити центральній владі своє незадоволення», – вважає Борис Філатов.
Цей законопроєкт повністю нівелює контроль міст за будівництвом, вважає київський міський голова Віталій Кличко. На його думку, таким чином створюються умови для монопольного централізованого допуску будівельників на ринок. «А тим хто зайде, буде дозволено створити приватний орган контролю містобудівної діяльності без жодного впливу держави чи місцевого самоврядування!», -говорить Кличко
Нагадаємо, Асоціація міст України звернулась до Президента України Володимира Зеленського про застосування ним вето щодо законопроєкту 5655. 13 грудня 2022 року до Президента про застосування вето на 5655 звернулись на сесіях рад понад 1000 депутатів місцевих рад з різних громад України, петицію про ветування 5655 на сайті Президента необхідні 25000 громадян підписали за кілька годин.
Категорія: Війна, Новини Дніпра, Новини політики Дніпра
Позначки: Борис Філатов, Дніпро, Політика, Україна Росія війна