Skip to content

Від мініробота до бізнес-ідеї: як школярі освоюють наукову лабораторію в селищі на Дніпропетровщині

Від мініробота до бізнес-ідеї: як школярі освоюють наукову лабораторію в селищі на Дніпропетровщині

У селищі Солоне прифронтової Дніпропетровської області учні працюють у сучасній технічній лабораторії. Там вони створюють роботів, вивчають 3D-друк та використовують бездротові датчики для практичних занять з фізики і біології. Але на цьому не зупиняються, у планах — масштабніший проєкт.

Укомплектувати STEM-лабораторію Солонянський ліцей зміг завдяки перемозі у конкурсі «Назад у майбутнє: моя школа у 2033 році». Його організували швейцарсько-українська Програма EGAP, що виконується Фондом Східна Європа, та IT-компанія EPAM Ukraine. 

Як розповів директор навчального закладу Сергієнко Володимир, оголошення про конкурс побачили на Facebook-сторінці програми. Зібрали команду й вирішили взяти участь. Спочатку навіть хотіли створити п’ять роликів, але зупинились на двох. Одна з цих відеопрезентацій увійшла до списку переможців. 

«Виділитись з-поміж інших нам допомогло те, що ролик демонстрував штучний інтелект у 2033 році. Це була ідея вчителя, яку підтримали діти й взялися за створення відео», — розповів пан Володимир й додав, що страху та вагань не було.

STEM-лабораторію облаштували швидко

1 вересня дізнались про перемогу в конкурсі. Вчителі згадують, що всі раділи такій звістці, — і колектив навчального закладу, й учні, і загалом громада. 

Перше обладнання навчальний заклад отримав у кінці вересня, а протягом жовтня повністю укомплектували STEM-лабораторію. 

Під надсучасний комп’ютерний клас потрібно було окреме приміщення, адже школа отримала чимало обладнання: це метеостанція, інтерактивні панелі,

цифрові мікроскопи, набори конструкторів Arduino та LEGO Education, 3D-принтер, цифрові лабораторії Data Harvest для фізики й біології.

«Ми виділили окремий кабінет під STEM-лабораторію. Зробили там дрібний ремонт власними силами, трохи оновили. Матеріали закупили коштом громади. Поставили необхідні меблі для того, щоб повноцінно запустити роботу наукової лабораторії. Раніше тут був кабінет початкових класів», — ділиться директор ліцею. 

Навчання триває постійно

Від жовтня учителі почали вчитися працювати з новим обладнанням — онлайн і офлайн. Очні кількаденні заняття проходили у Києві та в Житомирі, вчителів навчали працювати з 3D-принтерами, датчиками, робототехнікою. Онлайн вони опанували мову програмування С++ та роботу з чатом GPT. З допомогою останнього можна програмувати роботів.

За словами вчительки інформатики Людмили Грипас, курси були цікаві: «Для мене було багато нової інформації. Це гарний поштовх для розвитку. Я на одній хвилі з учнями, тож ми працюємо з великим захопленням над STEM-проєктами».

Учителі постійно підтримують онлайн-зв’язок з наставниками програми. Вони майже кожного тижня обговорюють питання, які виникають під час роботи зі STEM-обладнанням. Тож навчання триває досі. А ще є архів цих відеоконференцій. Й у разі потреби можна все передивитись, послухати.

Тепер вчителі, які опанували матеріал, навчають дітей і навіть колег. Тож STEM-обладнання — must have на багатьох уроках. На біології використовують цифрові мікроскопи, 3D-моделі, бездротові датчики. З допомогою останніх можна виміряти тиск, об’єм легень. 

На уроках математики працюють з інтерактивною дошкою, 3D-моделями. Значно спрощують роботу й документ-камери. Вони дають змогу вчителю вивести на дошку будь-яке завдання, будь-який документ. Тобто можна обійтися без ксерокопій й друку завдань. 

STEM-проєкти як джерело натхнення

Наукова лабораторія відкрита для всіх, розповідають вчителі ліцею. Тож немає такого, що це обладнання використовують лише учасники гуртків чи під час уроків. 

За словами вчительки інформатики, дітям 5-6 класів дуже цікаво працювати з LEGO-роботами, складати їх, програмувати. Тож вони з радістю взяли участь у загальнонаціональному онлайн-конкурсі, на якому представили свою розробку. Команда «Робо-Імпульси» Солонянського ліцею створила 

прибиральну машину. Для такої еко-моделі вони використали датчики відстані, руху та мотори. У наш час це дуже актуально для збереження довкілля, додає пані Людмила.

На сьогодні триває робота над роботом Отто. Його діти надрукували на 3D-принтері, тепер програмують. «Я б хотів створити робота-мотоцикла без водія, який може стрибати з трампліна», — ділиться мрією 5-класник Артем.

Вчителі розповідають, що постійні повітряні тривоги у прифронтовій Дніпропетровській області гальмують цей творчий процес. Коли під час гуртка лунає сирена, вони зі школярами змушені спускатися в укриття. А обладнання зі STEM-лабораторії із собою не візьмеш. 

Побачити виготовлені у STEM-лабораторії моделі можна на Facebook-сторінці ліцею. І там не лише роботи чи 3D-вироби. Такий контент охоче публікує кожен вчитель навчального закладу.

І наостанок в ліцеї вирішили розповісти про ідею нового проєкту. На неї учнів надихнула робота зі STEM-обладнанням.

«Школярі хочуть вирощувати мікрогрін [проростки різних культур, в яких концентрується велика кількість вітамінів] на території школи. Є група дітей, які активно працюють над цим. За допомогою обладнання, зокрема, датчиків, вони вимірюють температуру, вологість. Учні планують створити шкільне підприємство з вирощування мікрозелені для подальшої реалізації. Зараз все на етапі розробки», — поділилась планами вчителька математики Юлія Шерстюк. Крім того, для дослідження рослин планують задіяти цифрові мікроскопи. А ще спроєктувати автоматичний полив й освітлення. 

Категорія: Важливо, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: