Щодня у Дніпрі на маршрути виходять близько сотні тролейбусів, щоб доставити до місць призначення понад 50 тисяч пасажирів. Вони везуть людей у будь-яку погоду, дотуються за рахунок міського бюджету та корисні для містян. Вже понад 75 років тролейбус у нашому місті залишається надійним, екологічним та майже незамінним громадським транспортом, який навчився працювати навіть без контактної мережі. За цей час він перевіз понад 2 мільярди пасажирів. Як змінювався дніпровський тролейбус упродовж трьох чвертей століття розповідає “Наше місто”.
Коли не існувало маршруток, брали штурмом
У період з початку 1970-х до початку 1990-х жовтенькі чеські тролейбуси Škoda 9Tr додавали яскравості дорогам Дніпра та були майже єдиною надією містян на те, щоб доїхати до місця призначення. Більшість дніпрян 40+ добре пам’ятають ті часи, коли ще не існувало маршруток. На зупинках тролейбус чекала велика кількість пасажирів та транспортний засіб у повному сенсі “брали штурмом”.
З тих часів минуло кілька десятиріч. І ми вже більше ніколи не побачимо цю модель тролейбуса на вулицях Дніпра.
Всі ці тролейбуси були списані. Виникає питання до тодішньої влади, чому не зберегли жодного, як історію, – розповідає Нікіта Керенцев, провідний фахівець КП “Дніпровський електротранспорт”. – У нас було бажання запустити по місту ретро-тролейбус за прикладом ретро-трамвайчика. Ми шукали по Україні, може десь збереглися, хотіли придбати, але немає.
Альтернативою тролейбусам стали маршрутки, але “рогаті” не перестають бути затребуваними у дніпрян – вони зробились більш сучасними та комфортними, а пільговики можуть користуватися цим видом транспорту без обмежень. А що буває, коли тролейбуси Дніпра раптово зупиняться ми бачили у 2022-му під час масових блекаутів через ворожі обстріли. Тоді через зупинку електротранспорту увесь пасажиропотік припав на автобусні маршрути, через що пасажири відчули складнощі в особистій логістиці та справжній дискомфорт.
- 18 жовтня 2022-го під час ракетного обстрілу було вперше пошкоджено рухомий склад підприємства. Тролейбус інв.1012, що рухався по маршруту №6, потрапив під ударну хвилю. Вибито вікна, пошкоджено лобове скло. Постраждалих не було.
- 21 жовтня зменшено кількість рухомого складу на лінії через економію електроенергії. Також через віялові відключення періодично змінюються маршрути електротранспорту, в оперативному режимі працюють бригади енергогосподарства для забезпечення роботи електротранспорту.
- 17 листопада через обстріл по одному з промислових підприємств Дніпра було зруйновано контактну мережу на певній ділянці та вибито вікна на тролейбусі інв.2537 по маршруту «Б».
- 23 листопада внаслідок масштабного обстрілу енергетичної інфраструктури України стався перший повний блекаут. Припинено роботу усіх трамвайних та тролейбусних маршрутів. Розпочато виконання плану евакуації рухомого складу. Останні одиниці були стягнуті завдяки відновленню енергопостачання на деяких тягових підстанціях лише наступного дня.
Без тролейбуса жити у великому місті складно, – каже Віктор Єфремов, водій тролейбуса з 20-річним стажем. – Тролейбуси зручні для перевезення пасажирів. Вони багатомісткі у порівнянні з маршрутками, стабільніші – у нас графіки, від яких неможливо відхилитися. Люди знають, що тролейбус обов’язково буде та чекають його. Дуже рідко бувають збої у русі – коли якась неприємність на дорозі. Але вона швидко усувається нашими службами та ми приступаємо до перевезення пасажирів, які накопичилися на зупинках.
Один з найстаріших в Україні
Він був заснований 7 листопада 1947 року. Дніпровському тролейбусу вже понад 76 та він є однією з найстаріших тролейбусних систем в Україні. Першим у Дніпропетровську був пущений маршрут від хлібозаводу до вул. Барикадної. На ньому курсувало чотири машини. У 1948-му у нашому місті побудували нову тролейбусну лінію від міськвиконкому до парку ім. Шевченка та відкрили другий маршрут. А у 1949-му тролейбус вперше поїхав по дерев’яному мосту через річку, з’єднавши правий та лівий береги міста. Новий маршрут курсував від вул. Центральної до виконкому АНД району.
Історію дніпровського тролейбусу поділяють на кілька періодів:
- 1947-1960: Перші кроки;
- 1960-1980: Розвиток та розширення;
- 1980-2015: Перехідний період;
- 2015-2023: Відновлення та оновлення.
Занепад тролейбусного руху у Дніпрі стався в перше десятиріччя ХХІ століття – закривали маршрути, списували рухомі одиниці, капремонтів не робили, а заміни рухомого складу майже не було, – каже Нікіта Керенцев. – З початку каденції міського голови Дніпра Бориса Філатова почали реалізацію програми оновлення муніципального електротранспорту. Відчинилося багато маршрутів – на житлові масиви Парус, Сонячний, Придніпровський, Сокіл. Там люди вже десятки років чекали на муніципальний электротранспорт.
Як рятують тролейбуси
У тролейбусному парку Дніпра існує близько 10 модифікацій рухомого складу. З 2015 року місто почало закупляти сучасні тролейбуси з транзисторно-імпульсною системою керування, яка витрачає менше електроенергії під час руху. Перша партія тролейбусів працює на дорогах міста вже понад 8 років, але потреби у капремонтах поки що немає. У 2021 році Дніпро отримав останні сучасні тролейбуси з партії, закупівля якої розпочалась у 2019-му. Через невисокий темп виробництва “рогатих” поставку нових тролейбусів доводиться очікувати роками.
Наразі один існуючий кроків оновлення парку – капітальний ремонт тролейбусів із заміною кузова, – розповідає Іван Васючков, заступник начальника управління транспорту департаменту транспорту та транспортної інфраструктури ДМР.
Таким чином ми можемо зробити з вже зношеного тролейбуса майже нову одиницю рухомого складу. Задля капітальних ремонтів задіяні сили нашої спеціалізованої вагоно-ремонтної майстерні. Тобто усі капітальні ремонти виконуються силами КП “Дніпровський електротранспорт”.
Під час капітального ремонту тролейбусів виконуються роботи з ремонту кузова, рами, супутнього електрообладнання, тягових електродвигунів, замінюється оздоблення салону, також стає більш комфортним робоче місце водія. Після завершення капітального ремонту тролейбус може працювати до 10 років, або їздити 300 тисяч км.
Старі та нові – це небо та земля
Віктор Єфремов працює водієм тролейбуса понад 20 років. Він керував різними моделями.
Спочатку були ЗІУ (завод ім. Урицького м. Енгельс), потім з редукторними дверима, далі з пневмодверима, – розповідає він. – Тоді здавалося, що це найкраще. Потім тролейбуси “Південмашу” – ще кращі. А вже ті машини, що у нас зараз, їх неможливо порівняти зі старим парком. Вони дуже комфортні для водія та пасажирів. Дуже теплі, без сходинок – з низькою підлогою, що зручно для дітей, літніх людей, для візочків.
Старі та нові тролейбуси – це небо та земля, каже головний інженер депо № 2 Олександр Дворниченко. Він вважає тролейбус найнадійнішим пасажирським транспортом. Одна з головних переваг сучасних тролейбусів – можливість автономного ходу. Таким чином можна об’їжджати перешкоди на дорозі – ДТП та обрив контактної мережі більше не зупиняють рух такого “рогатого”.
Сучасні тролейбуси – це електронна машина, а старі – електрична, – пояснює Олександр Дворниченко. – Це зовсім різні системи керування. На зміну контакторам прийшла імпульсна система. Тролейбус рухається плавніше – це відчувають пасажири. Салон вже більш сучасний.
У КП “Дніпровський електротранспорт” кажуть, що дніпровський тролейбус виділяють незвичні новації. Наприклад, маршрут №6 обслуговують тролейбуси з динамічною зарядкою акумуляторів, що курсують на автономному ході без застосування контактної мережі по ділянці від ж/м Перемога до ж/м Придніпровський.
Також саме у Дніпрі вперше у Україні задіяли технологію автономного ходу задля відкриття нових напрямків, так у 2017 році було відкрито маршрут №14 до ж/м Сонячний. Наразі там вже є контактна мережа та курсують класичні тролейбуси.
Які нові маршрути з’явилися
- відкрито маршрут №2 до ж/м Парус;
- відкрито маршрут №6 до ж/м Придніпровський;
- відкрито маршрут №14 до ж/м Сонячний;
- відкрито маршрут №21 до ж/м Сокіл;
- подовжено маршрут №5 до вокзалів;
- подовжено маршрут №10 до площі Соборної;
- подовжено маршрут №12 до ж/м Перемога-6;
- подовжено маршрут №19 до вул. Національної Гвардії.
Тролейбус у тренді
Фото: Валерій Кравченко
У сучасному світі все більше міст роблять ставку на екологічні та ефективні види транспорту. Тролейбус є одним з таких. Від нього немає викидів вихлопних газів, що забруднюють атмосферу. Він економніший в експлуатації, ніж автобус та має плавний хід, що робить поїздку комфортнішою для пасажирів.
Вартість палива наразі висока, – каже Іван Васючков. – Вартість електроенергії зростає, але місто ще може утримувати вартість проїзду на довоєнному рівні – 8 гривень, тож пасажири змін не відчувають.
За його даними, перевезення одного пасажира у комунальному тролейбусі коштує приблизно 20 грн, з яких пасажир оплачує лише 8 грн, інша частина покривається за рахунок міського бюджету.
Цікаві факти про дніпровський тролейбус
- Перший тролейбусний маршрут у Дніпрі був відкритий 7 листопада 1947 року.
- За 75 років дніпровський тролейбус перевіз понад 2 мільярди пасажирів.
- Найдовший тролейбусний маршрут у Дніпрі – № 6 (16 км).
- У Дніпрі експлуатуються тролейбуси різних виробників, зокрема ЮМЗ, МАЗ, АКСМ, ЗіУ.
- Перший і на той час єдиний в місті тролейбус з низьким рівнем підлоги з’явився у 2008 році. Вже у 2015 розпочалася масова заміна рухомого складу на низькопідлогові одиниці.
- У 2017 році у Дніпрі запустили перший тролейбусний маршрут з ділянкою без контактної мережі для тролейбусів з автономних ходом.
- У 2017 році дніпровський тролейбус був визнаний найкращим в Україні.
- Загальна довжина контактної мережі у Дніпрі становить 426,8 км.
- За 75 років дніпровський тролейбус перевіз понад 2 мільярди пасажирів.
Нагадаємо, раніше ми писали про комунальні автобуси Дніпра: як допомога від Києва та Кельна врятувала місто від транспортного колапсу.
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі
Позначки: Головне, Дніпро, Новини Дніпра, Транспорт Дніпра