Історія електричного трамваю Дніпра починається з кінця 19 століття і продовжується до нашого часу. Хто його створив і що змінилося на маршруті за понад 125 років існування, читайте у матеріалі «Наше місто».
3 червня 1896 року міська управа та представник товариства «Центральна компанія залізниць і трамваїв» в Парижі, уклали концесійний договір на будівництво та експлуатацію електричного трамваю на 40 років. Наступного дня на Озерній площі було урочисто закладено будинок центральної станції трамваю, і таким чином його будівництво розпочалося.
З початком робіт перешкоди зустрічалися на кожному кроці. При прокладанні труб водогону зіткнулися із суцільною скелею, довелось отримувати дозвіл на застосування вибухівки. Від морозу тріскалися труби для стоку відпрацьованої води, їх доводилося розкопувати й міняти. А як заважали пливуни, осідання ґрунту.
14 червня 1897 р. трамвай почав курсувати по головній артерії міста (тепер це трамвайний маршрут № 1). За перше півріччя трамвай перевіз понад 2 млн. пасажирів. Маршрут трамваю – від вокзалу до Соборної площі і три бічні гілки: вокзал – Йорданська, пристань – Базарна, Олександрівська – Базарна.
Будівництво другого в Україні електричного трамваю обійшлося дуже дорого – 1 верста (1,06 км) коштувала товариству 100 000 крб. Але все це було виправдано щорічним прибутком від експлуатації – 225 тисяч крб.
Інтерес до міської електричної залізниці був надзвичайно великий – на цей час їх мали лише Київ, Нижній Новгород, Казань. До 1915 року електричні трамваї побудували лише 16 міст імперії.
У 1899 році дирекція Бельгійського трамваю виготовила 25 золотих жетонів для безкоштовного проїзду в трамваї. Жетон із червоною і блакитною емаллю: на одному боці – герб міста, на іншому – ім’я власника французькою мовою. Їх отримали, звісно, ті, від кого залежав подальший розвиток трамвайного будівництва.
Бельгійське товариство неодноразово виступало з клопотанням про дозвіл на нове будівництво. Але місто, отримуючи від бельгійців лише два відсотки від прибутків від експлуатації трамваю (від 3 до 7 тис. крб. 1902–1904 рр.), і розуміючи усі вигоди цього підприємства, вирішує будувати нові колії на свій рахунок.
У 1902 р. розпочалася розробка проекту другого, так званого, міського трамваю і у 1905 році розпочалося будівництво. 30 травня 1906 р. трамвай відкрито.
Коштував проїзд 2, 3 і 5 копійок залежно від відстані проїзду. Безкоштовний проїзд управа дозволила лише чинам поліцейського нагляду і поштово-телеграфним рознощикам. Уже за перші два місяці управа отримала готівкою від продажу квитків 16 463 крб., у той час витрати склали 6 039 крб, тобто, чистий прибуток складав 10 424 крб.
У 1909 році на маршруті нараховувалося 30 моторних і 6 причепних вагонів. Від бельгійського міський трамвай відрізнявся кольором – він був червоним, у той час як бельгійський – зеленим.
Зараз в Дніпрі влітку можна побачити старий зелений трамвайчик, який йде від залізничного вокзалу до центрального універмагу. Він стилізован під трамваї, які їздили в Катеринославі ще в 19-му столітті.
Категорія: Важливо, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра
Позначки: Історія Дніпра