«Нова Пошта» вимагає фотографувати всі сторінки паспорта при отриманні посилок дорожче 5000 гривень. Компанія стверджує, що це законна вимога фінансового моніторингу. Проте юристи заперечують: жоден закон не зобов’язує клієнтів надавати копії документів кур’єрам. «Наше місто» з’ясувало, чи законна ця практика та які ризики несе фотографування паспорта.
Водій може продати особисті дані за 50 баксів: історія замовлення Світлани Кульбашної
Дніпрянка Світлана Кульбашна розповіла у соцмережі, що замовила дитячі килимки за 7 тис. 300 грн, які могли доставити тільки кур’єром «Нової Пошти». Під час отримання посилки кур’єр попросив її паспорт, адже сума перевищує 5 000 грн та почав фотографувати всі сторінки документа.

«Він фотографує першу, другу, третю сторінку. Я питаю, навіщо. Каже, що мусить фотографувати всі сторінки. Я забороняю це робити. Телефонуємо менеджерці, вона впевнена, що я маю надати таку можливість цьому дядькові, бо є закон про запобігання незаконному збагаченню», – розповіла у соцмережі Світлана Кульбашна.


У коментарях під постом клієнти “Нової Пошти” ділилися своїм досвідом. Фото – зі сторінки в ФБ Світлани Кульбашної
У результаті жінка відмовилася від посилки, через що змушена була сплатити 380 грн за переадресацію та витратити час на поїздку до відділення.
«У водія в телефоні база інформації. Водій може продати її за 50 баксів, чому б і ні. До речі, він не просить підписати документ про те, що я не проти, щоб нею користувались сторонні особи», – розповіла жінка.
Позиція “Нової Пошти”: дані про особу – це вимоги фінансового моніторингу
У коментарях під постом Світлани Кульбашної “Нова Пошта” пояснила, що компанія зобов’язана ідентифікувати клієнтів при отриманні грошових переказів понад певну суму.
«Згідно зі Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», на суму від 5000 гривень проводиться верифікація клієнта. Для цього необхідно взяти у клієнта на скан усі сторінки паспорта (включаючи сторінку з пропискою) та ІПН, – пояснили в “Новій Пошті”. – При оплаті карткою ідентифікація клієнта здійснюється автоматично».
Компанія зазначає, що під час оплати готівкою клієнт фактично проводить фінансову операцію. А всі такі операції обслуговує платіжна установа «НоваПей», яка має виконувати вимоги «Нацбанку» щодо перевірки своїх клієнтів.
«Копіювання сторінок паспорта потрібне для підтвердження дійсності документа. Без цього провести оплату або видати готівку неможливо. Копії (документів – ред.) зберігаються лише для зручності клієнта, щоб не проходити ідентифікацію повторно», — зазначили у компанії.
Також у «Новій Пошті» запевнили, що персональні дані клієнтів захищені, а кур’єри та інші працівники підписують документи про нерозголошення конфіденційної інформації.
Але Кульбашна заявила, що не заперечувала проти фотографування сторінок із фото та основними даними, але кур’єр наполягав сфотографувати й прописку, чого, на її думку, закон не вимагає. А ось чого закон дійсно вимагає, то це, за її словами, перевірки особи лише для операцій від 15 тис. грн, а не від 5 000 грн, як заявляє компанія.
«Вартість килимків, які я мала отримати дорівнює 7300 грн. Це менше, ніж сума, що потребує верифікації за законом, на який ви (“Нова Пошта” – ред.) посилаєтесь. І закон не вимагає від пошти фотографувати прописку, до речі», — зазначила Світлана.
Як компромісний варіант у логістичній компанії порадили встановити додаток “Нової Пошти”, або оплачувати замовлення карткою або на сайті.
Адвокатка Наталія Захарчук: чому вимога “Нової пошти” фотографувати паспорт є незаконною
Юристка Наталія Захарчук пояснює, що жодна норма українського законодавства не зобов’язує отримувача посилки надавати кур’єру “Нової Пошти” для фотографування всі сторінки паспорта чи дані про місце реєстрації. За її словами, ТОВ “Нова Пошта”, на відміну від ТОВ “Нова Пей” не є суб’єктом фінансового моніторингу, отже не має повноважень проводити банківську ідентифікацію клієнтів чи збирати копії документів.

Адвокатка наголошує, що компанія підміняє юридичні норми.
«Є “Нова пошта” як логістична компанія, і є NovaPay — це фінансова установа, яка вже є субʼєктом фінмоніторингу. Однак це дві різні юридичні особи. Післяплата не є фінансовою операцією у розумінні фінмоніторингу, тому вимоги про ідентифікацію та копіювання даних тут недоречні», – говорить Наталія Захарчук.
Вона пояснює, що сума 5000 грн — це лише правило, яке придумала “Нова Пошта”. Компанія подає це як норму законодавства, але не вказує жодної статті, бо такої статті просто не існує. Насправді все простіше: для отримання посилки достатньо показати паспорт чи інший документ, що посвідчує особу, для можливості ідентифікації клієнта.
«Достатньо просто пред’явити документ, як, на приклад, на «Укрпошті», коли отримуємо посилки. Ми просто прийшли, показали документ, що посвідчує особу, і цього достатньо. Ніякого фотографування», — пояснює Захарчук.
Адвокатка також додає, що кур’єри не є агентами фінмоніторингу й тому не несуть відповідальності за збереження персональних даних. Відповідно, ніхто не може гарантувати, що фото документа не буде використано зловмисниками.
«Потім ми дивуємося, чому нам пишуть шахраї та де вони беруть ці дані», – говорить Наталія Захарчук.
Історія з посилкою у Дніпрі показала, що внутрішні правила приватної компанії можуть суперечити закону. У цьому випадку, клієнти мають право відмовитися від послуги, але у такому разі доведеться шукати інші способи оплати, наприклад, безготівковим способом, або інші служби доставки.
Категорія: Новини Дніпра, Райони Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня
Позначки: Війна, Головне, Гроші, Документи



