25 листопада у дніпровському КСК «Шинник» відбулися аншлагові покази вистави «Ребелія». Вона є продовженням попередньої вистави “МУР. Ти (Романтика)”, яка теж збирала повні зали по всій країні. Як це було, бачила журналістка видання «Наше місто».

Прем’єра «Ребелії» у Дніпрі відбулася у жовтні, але цього разу вона знову зібрала повний зал двічі на день. Біля розкладок з мерчем зібрався натовп, переважно – дівчата. Вони швидко розкуповували все, що було в наявності – від футболок по 1000 гривень до невеликих картинок по 100.

Відсотків на 90 публіка складалась з молоді – і це прекрасно. Саме такою була мета проєкту «МУР» – привернути увагу молодих українців до нашого минулого. Зробити висновки з того, що відбувалось, і не допустити жахливого повторення. Тай взагалі знайти нарешті вихід з того жаху, у якому наразі перебуває Україна, і мова не лише про війну. З цією задачею мурівська «Ребелія», як на мене, впоралась чудово. Бо коли весь зал не зговорюючись встає у єдиному пориві, протестуючи проти політичних репресій, це дорого вартує.

Щодо художньої складової вистави, вона, звісно, може викликати певні суперечки. Загалом робити мюзикл, героями якого є сучасники багатьох глядачів – Леонід Кравчук, В’ячеслав Чорновіл, Іван Драч, – справа ризикована. Бо в кожного є власне уявлення про цих особистостей, і воно може суттєво відрізнятись від бачення автора текстів та режисера Олександра Хоменка, який також грає роль Леся Танюка. Але судячи з повтору після «Ти (Романтика)» шаленого успіху, ризик в цілому виявився виправданим.

Нова робота переносить глядача у наступну епоху — від 1950-х до початку 2000-х років, коли народжувався сучасний український спротив і визрівала ідея незалежності. Назва «Ребелія» походить від архаїчного слова, яким у стародавніх хроніках позначали народні повстання та протести. Символічно, що саме це слово об’єднало в собі і дух епохи, і творчу ідею проєкту — непокору, боротьбу та національне пробудження.

Олександр Хоменко разом з композитором Віктором Ткаченко створили своєрідну звукову документалістику, де пісні переплітаються з короткими розмовними інтермедіями, формуючи єдину сюжетну лінію. Події розгортаються від хрущовської “відлиги” до відновлення незалежності України.

У двох діях мюзикли глядачі спостерігають засудження культу особи Сталіна на XX з’їзді КПРС, діяльність київського Клубу творчої молоді (КТМ), що став осередком українського шістдесятництва, акцію протесту на прем’єрі фільму «Тіні забутих предків», дослідження Биківнянських могил і розвиток самвидаву, Чорнобильську катастрофу, утворення Народного руху України та нарешті – проголошення незалежності. Хоча, як зазначає Джордж Буш-старший, свобода не означає незалежність.

Лейтмотивом вистави є фраза, яка повторюється багато разів: «Ці стіни мають вуха, ці стіни мають очі». Саме через це страждали і навіть віддавали життя митці, поети, інтелектуали, які не боялися говорити правду. Серед них -Василь Симоненко, Алла Горська, Іван Дзюба, Микола Вінграновський, Лесь Танюк, Іван Світличний, Іван Драч, Василь Стус. «Ребелія» створює міст між минулим і сучасністю, показуючи, що ідеї свободи, гідності та культурної незалежності залишаються актуальними й сьогодні.

Фото автора та з відкритих джерел.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що у Дніпрі показали виставу «МУР. Ти (Романтика)».
Категорія: Афіша, Новини Дніпра, Новини Культури Дніпра
Позначки: Головне, Дніпро, Новини Дніпра



