У Дніпрі триває масштабна трансформація освітньої інфраструктури — навчальні заклади міста один за одним переходять на сонячну енергію. Такий крок зумовлений як безпековими викликами війни, так і бажанням зробити освіту більш стійкою, енергонезалежною та екологічною. Як саме це відбувається, бачили журналісти видання «Наше місто».
Проєкт енергоефективності реалізується з ініціативи мера
Завдяки ініціативі міської влади, десятки шкіл вже забезпечені сонячними електростанціями, які дозволяють проводити навчання навіть за повної відсутності електропостачання. Проєкт енергоефективності реалізовують з ініціативи міського голови Дніпра Бориса Філатова задля комфортного та безпечного перебування учнів у навчальних закладах.

– Одним із найвищих пріоритетів нашої громади є створення комфортних умов для дітей, особливо під час повітряних тривог чи відключення електроенергії, – зазначає Ірина Рибалова, спеціалістка першої категорії відділу технічно-матеріального забезпечення департаменту гуманітарної політики ДМР. – Під час тривалих тривог діти перебувають в укриттях, де без світла не працює вентиляція, каналізація, охоронна сигналізація. Ми не можемо допустити, щоб учні були в таких умовах. Саме тому реалізація проєкту зі встановлення сонячних електростанцій стала не розкішшю, а життєвою необхідністю. У 2024 році ми почали з восьми шкіл, а вже у 2025-му плануємо завершити встановлення ще 62 станцій. 51 з них уже працює. До 1 вересня ще 11 мають бути готові.

Система однієї школи зазвичай включає 40 панелей потужністю 20 кВт, два інвертори та чотири акумуляторні батареї. Комплекс вартує близько 1,5 мільйона гривень. У менших школах встановлюють системи меншої потужності — наприклад, на 10 кВт, за ціною близько 760 тисяч гривень. Розмір інвестицій залежить від площі закладу та кількості учнів.
Переваги сонячної енергії у школах
Встановлення сонячних панелей вирішує одразу кілька критично важливих завдань. Ось декілька з них.
– Безпека під час надзвичайних ситуацій: навіть за повного блекауту заклад залишається освітленим, працює вентиляція, охоронна сигналізація, є зв’язок і доступ до інтернету.
– Стабільність освітнього процесу: школи можуть продовжувати навчання як офлайн, так і онлайн — навіть якщо відсутня централізована електроенергія.
– Економія коштів: у довгостроковій перспективі школи менше витрачають на енергоресурси.
– Екологічність: використання відновлюваної енергії зменшує викиди CO₂ та сприяє боротьбі зі змінами клімату.
– Навчальний приклад: учні бачать у дії сучасні технології та дізнаються, як працюють “зелені” енергетичні системи.

– Ці системи дозволяють школам функціонувати навіть у разі повного блекауту: працює інтернет, пожежна та охоронна сигналізація, освітлення, а також сервери, – додає Ірина Рибалова. – До того ж це приклад для учнів, як використовувати відновлювану енергію. Після початку великої війни ми вчилися “на ходу”, досвід переймали з-за кордону, бо в Україні цей напрям ще тільки розвивається. Але сьогодні вже можемо сказати, що Дніпро зробив правильний крок.
Закордонний досвід став дніпрянам у нагоді
Найактивніше сонячні панелі встановлюють у Німеччині, Японії, США, Канаді та скандинавських країнах. Там це вже десятки років є частиною стандартної освітньої інфраструктури. Наприклад, США ще у 2019 році запровадили програму Solar4Schools, за якою тисячі шкіл отримали сонячні системи. У Каліфорнії понад 60% державних шкіл уже мають сонячні електростанції. У Німеччині система підтримки відновлюваної енергетики дозволила школам стати не лише споживачами, а й постачальниками енергії до мережі.

В Японії, особливо після аварії на Фукусімі, сонячні батареї стали обов’язковим компонентом шкільної інфраструктури у регіонах із ризиком стихійних лих. Скандинавські країни (Норвегія, Швеція, Фінляндія) активно впроваджують зелений підхід у всіх державних установах — школи не є винятком. І навіть у країнах із меншою кількістю сонячних днів сонячна енергія зберігається в батареях і використовується в темний період. Україна, особливо Дніпро, сьогодні активно наздоганяє ці тренди.
Блекаути тепер не лякають ні школярів, ні вчителів
Ми всі сподіваємося, що масштабних відключень світла найближчою осені та зими в Дніпрі не буде. Але якщо це раптом трапиться, на допомогу прийдуть сонячні електростанції. Про користь реальних змін розповідають керівники закладів освіти.

– Раніше батьки постійно запитували: а що буде з навчанням, коли вимкнуть електрику? – згадує Людмила Хмеленко, директорка ліцею №142 імені П’єра де Кубертена. – Тепер у нас встановлено сонячну електростанцію з 40 панелями. Це дає змогу проводити уроки навіть під час блекаутів, забезпечувати роботу гуртків і секцій. В нашому ліцеї 1163 учні, початкова школа займається очно, як і 9 та 11 класи. А 5,6,7,8,10 класи працювали в змішаному форматі. Ми приймаємо також дітей із гімназії №64 і садочка №348, які не мають власного укриття. Сонячна енергія забезпечує не лише освітній процес, а й дає дітям відчуття безпеки в критичні моменти.

За словами пані Людмили, їхній ліцей уже готовий до 1 вересня. Діти зможуть навчатися безперебійно, навіть у разі відсутності централізованого електропостачання.
– Раніше, на жаль, траплялися ситуації, коли під час повітряної тривоги не було електропостачання, – зазначає Людмила Хмеленко. – Наші діти змушені були перебувати в укриттях без світла — і це відбувалося взимку. Ми вмикали альтернативні джерела освітлення, зокрема ліхтарики, адже дітям було страшно. Це справді було серйозною проблемою – тепер вона вирішена. Адже ми розуміємо: сьогодні за партами сидять ті, хто завтра буде жити у вільній, незалежній Україні після нашої перемоги. І те, наскільки повноцінно діти зможуть отримати знання, які несе вчитель у навчальний заклад, залежить насамперед від створених умов. А на першому місці серед цих умов — наявність електропостачання.

Аналогічні переваги відчули й у ліцеї №42.Тут навчаються близько 500 учнів, офлайн формат застосовується почергово з онлайн. Втім, після того, як у грудні минулого року тут з’явились сонячні панелі, освітній процес якісно покращився.

– Під час минулих блекаутів ми не могли організувати навчання навіть онлайн — не було світла, не було інтернету, – розповідає Ольга Чернякова, яка нині виконує обов’язки директора ліцею № 42. – Вчителі проводили уроки через мобільний інтернет із дому. Тепер усе змінилося. Завдяки сонячним панелям у нас буде освітлення, інтернет і можливість повноцінно проводити уроки навіть в укриттях. У нас змішане навчання — частина дітей навчається онлайн, частина офлайн, і сонячна енергія дозволяє забезпечити якісний процес у будь-якому форматі.
Укриття ліцею №42 може прийняти до 200 учнів. Потужність електростанції тут — 20 кВт, на даху встановлено 40 панелей. Вони повністю забезпечують укриття, адміністративні приміщення та необхідну інфраструктуру сигналізації.
Попереду – енергетично незалежна культура
Плани Дніпра не обмежуються школами. Як розповіла Ірина Рибалова, у перспективі сонячні електростанції з’являться також у ПТУ, закладах культури та спорту. Реалізовувати проєкт енергоефективності та встановлювати сонячні електростанції у міських закладах освіти планують і надалі. Це передбачено Програмою безпечного освітнього середовища в місті Дніпрі на 2023−2027 роки, яку затвердили рішенням Дніпровської міської ради.

Сонячні панелі є ще одним кроком до інфраструктурної стійкості міста в умовах війни та нестабільної енергоситуації. Але водночас це крок у майбутнє — до розумної, енергоефективної та екологічної України.
Фото Володимира Федорищева.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі встановлюють сонячні панелі у будинках ОСББ та ЖБК.



