
Залишені без нагляду, іржаві, понівечені автівки у міських дворах – сумна прикмета нашого часу, пише “Наше місто”. Численні ушкодження та руйнування машин через ворожі обстріли, у тому числі підсилили справжній бум утилізації та здавання на брухт непридатних автівок. Скільки автівок списують у масштабах країни, чи можна щось зробити із закинутими машинами у дворах та як дніпровські майстри відновлюють старі автівки для музею “Машини часу” – у нашому матеріалі.
Утилізують та здають на брухт тисячі старих “копійок” та навіть “Порше”
Дніпропетровська область у 2024 р. увійшла до трійки найпопулярніших регіонів України, де утилізують найбільше старих автівок. Так, минулоріч в області списали 2 537 непридатних машин. А лідирують за кількістю списаних авто Київська область (2 884) та власне столиця (2 707).
Загалом минулого року в Україні списали 33,5 тисячі транспортних засобів, свідчить статистика. Це – найбільший показник за останні роки. Дається взнаки і глобальне старіння автопарку в країні, передусім машин, виготовлених ще у пострадянську епоху, і численні критичні ушкодження автівок у населених пунктах України через постійні ворожі удари.
Зокрема, у 2024 р. пішло на утилізацію 24 885 легкових авто, 5 568 вантажівок, 953 автобуси – 909 мотоциклів, 525 причепів. Середній вік списаних легковиків – 30 років, а вантажівок – 29 років.

Фахівці авторинку пояснюють: коли машина стає непридатною для експлуатації, її можна зняти з реєстрації та вибракувати – відправити на списання. Спрямовувати машини на утилізацію можуть через повне вичерпання ресурсу, старість, а також, наприклад, у зв’язку з повним знищенням – внаслідок ДТП або через ворожі удари.
Якщо проаналізувати, які моделі є “лідерами” серед авто, що утилізуються, то на першому місці – ВАЗ 2101 (відома в народі як “копійка”) – 1 666 утилізованих авто, далі – ВАЗ 2106 – 1 645 машин, ВАЗ 2107 – 1 278 машин
Втім, списували в Україні також елітні авто, які були цілковито знищені внаслідок ДТП: минулоріч було вибракувано 1 Maserati, 1 Aston Martin, 2 Bentley, 2 Rolls-Royce, 14 Porsche та 22 Tesla.
Перш ніж утилізувати: які документи потрібні, аби зняти авто з реєстрації
Процедура вибракування авто відбувається в сервісних центрах МВС. Власник авто може звернутися до будь-якого територіального центру та отримати таку послугу безкоштовно. Також можна звернутися до Центру надання адмінпослуг.
Щоб зняти авто з державної реєстрації, власник повинен написати заяву, надати документ, що посвідчує особу (паспорт, ID-картка), або документ, що посвідчує особу уповноваженого представника (нотаріально посвідчена довіреність), реєстраційний номер облікової картки платника податків.
Процедура зняття автомобіля з реєстрації триває один робочий день. Після вибракування машини відновити її реєстрацію буде неможливо. Автовласнику можуть відмовити в наданні послуги, якщо автомобіль перебуває в розшуку чи під арештом.
Зазначимо: від утилізації авто, яке було знищено або просто “померло” через старість, є невелика вигода для власника: таку машину можна здати на запчастини та /або брухт та отримати хоч якусь компенсацію.
Під час утилізації з машини знімають вцілілі елементи – акумулятор, обшивку, гуму, неметалеві запчастини, зливають рідини. Далі її відправляють під прес, зважують метал та оплачують ексвласнику компенсацію.
Ремонтувати або викидати? Коли автівка – не розкіш, а засіб пересування
Судячи з того, що в країні прямують на списання тисячі (!) старих “Жигулів”, стареньких автівок у громадян – дуже багато. Втім, Україна – трішки не Європа, де мешканці можуть здавати свої попередні автомобілі після кількох років експлуатації та купувати на заміну нові, підтримуючи тим самим автопром та економіку власних країн.
Майже риторичне питання: що скоріше обирають власники старих авто – ремонтувати або списувати? То з урахуванням вкрай складної економічної ситуації в Україні, яка воює з ворогом, переважна більшість власників віддають перевагу саме варіанту 1 – ремонтувати. Адже позбутися старої машини, а потім придбати нову, як в Європі, можуть далеко не всі.

Головне – аби машина була хоч частково придатна, не зруйнована, не спалена тощо. Адже відновлювати, підтримувати в адекватному стані навіть стару автівку на ходу, на якій водій проїхав чимало кілометрів, можна – ремонтуючи поступово, крок за кроком, розподіляючи ресурси.
Приміром, саме таким шляхом прямує дніпрянин Михайло:
– Я використовував машину достатньо стримано, їздив відносно недалеко: в основному – по місту, а навесні, влітку, восени – до родичів у село в нашій області. Звісно, їздити намагався спокійно та не дуже швидко, за можливості – уникати попадання в ями на сільських дорогах. Вчасно оновлював чи замінював рідини, звісно, “перевзував” літню чи зимову гуму відповідно до сезону та погодних умов.

Приблизно через 8-9 років експлуатації виникла потреба в ремонтах: за допомогою ремонтників замінили ремінь ГРМ. Потім прийшла черга ходової: фахівці оновили стійки, провели роботи щодо електричної частини.
– Зараз збираюся із силами та грошима, щоб віддати автівку майстру та провести деякі кузовні роботи – аби іржа не під’їдала борти машини, – розповідає водій. – Деталі вже замовив та придбав.
У кожному конкретному випадку для конкретного авто перелік потрібних робіт та їхня вартість будуть різні. Однак загалом стратегія “крок за кроком” дозволяє численним автовласникам проводити локальні ремонти, які коштують помірних або осяжних коштів, та підтримувати свої автівки у належному стані. Адже, як писали класики, “авто – не розкіш, а засіб пересування”.
– Відремонтувати нижню частину кузова авто, яка пошкоджена корозією, буде коштувати близько 5 тис. грн, роботи триватимуть близько тижня, – дає цінну інформацію майстер Микола.
Він має величезний досвід у ремонтах авто різних класів та різного віку. Приміром, фахівець зміг знайти та відремонтувати цілковито незрозумілу поломку в електричній системі старої автівки китайського виробництва – цей дефект не могли знайти на кількох СТО…
Прагнення автовласників ремонтувати машини та загалом – доглядати “залізних коней” дає роботу численним автомайстрам у Дніпрі – механікам, фахівцям з кузовних робіт, електрикам та представникам багатьох інших спеціальностей.
Завдяки цьому індустрія ремонтів та тюнінгу авто (а це – вже до послуг більш заможних автовласників) працює та пропонує численні варіанти догляду та оновлення машин. Окремо та з великою повагою – згадаймо добрим словом усіх фахівців, які з початку повномасштабного вторгнення ворога ремонтують автівки для наших захисників- військових. За майстерність та наполегливу працю – низький уклін.
“Заброшки” можуть стояти у дворах місяцями і роками
Покинуті у дворах, біля парканів, “в гаражах” машини – одна з сумних прикмет нашого тривожного воєнного часу. Походження машин, зазвичай невідоме.
– У нашому дворі вже багато місяців живе машина “Шевроле”. Господар не з’являється. Машина стоїть настільки давно, що поступово спустили шини, та й взагалі, виглядає не дуже, – розповідають нам мешканці одного з будинків у Соборному районі, де тривалий час перебуває закинуте авто.

Справді, таких ситуацій і таких машин досить багато в Дніпрі. Автівки нерідко залишають переселенці, які приїжджають із постраждалих від війни територій у Дніпро на авто, залишають транспорт тут і прямують далі, можливо, і за кордон.
Юристи та експерти авторинку зазначають: в Україні немає відповідальності за покинуте авто, немає й контролю за машинами, які, приміром, зняли з обліку з метою вибракування, а потім просто залишили будь-де.

Тож загального рішення для таких ситуацій зазвичай немає. Фахівці міської Інспекції з контролю за паркуванням, яка стежить за правильним розміщенням транспортних засобів у місті та дотриманням норм та правил, повідомляють: вжити заходів щодо машин-“заброшок” можна, якщо таке авто залишено з порушенням правил, наприклад – заважає вільному проходу пішоходів або проїзду транспорту.
У такій ситуації містяни можуть повідомити про проблему до Інспекції (наприклад, написати та надіслати фото “заброшки” на ел.пошту dpparkс[email protected]). Інспектори запланують виїзд на місце і за результатами зможуть вирішити, яких заходів можна вжити. Наприклад – евакуювати авто та звільнити проїзд, прохід пішоходів тощо.

В інших випадках, якщо машина просто стоїть у дворі і не порушує правил, ні профільні служби, ані містяни не мають повноважень, щоб переміщувати її або здійснювати інші дії, адже авто – чиясь власність.
Співробітниця Інспекції з контролю за паркуванням Даша розповідає: був випадок, коли мешканці одного з будинків у Дніпрі зверталися з проханням врятувати машину від розкрадання. Військовослужбовець залишив авто, воно на якийсь час перебувало без нагляду, і зловмисники вже почали розтягувати деталі – зняли дзеркала і продовжували лиходійство. Однак законних повноважень щось зробити у такому разі міські служби не мають. Тому небайдужим людям краще спробувати зв’язатися із власником авто, щоб спільними зусиллями вберегти машину.
Всім дніпрянам нагадують: якщо бачите машини, які залишені на вулицях, у дворах із порушеннями, або заважають пішоходам, блокують під’їзд для швидкої, пожежних – можна повідомити ситуацію в Інспекцію з контролю за паркуванням. Конт. тел.:068 578 04 37, 093 082 66 48, ел. пошта dpparkс[email protected] – сюди можна відправляти у т.ч. фото машин-порушників
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі
Позначки: Війна, Головне, Дніпро, Новини Дніппр, Україна Росія війна