Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ ОФІЦІЙНО Пільги у міському транспорті Дніпра: чому камуфляжні штани – не привід їхати безплатно

Михайло Чернов

Пільги на проїзд у міському транспорті – завжди складна  та болюча тема. Втім, профільні міські служби та транспортні підприємства постійно працюють над тим, аби максимально гармонізувати стосунки між пасажирами та водіями, а суперечки, що виникають – оперативно регулювати, розповідає “Наше місто”. 

Пан В’ячеслав працює водієм автобуса вже близько 20 років. Зараз він везе пасажирів із центру Дніпра на масив Лівобережний за кермом просторого та комфортабельного автобуса №38.

Пан В’ячеслав працює водієм автобуса вже не один десяток років

Перевезення на цьому маршруті забезпечує одне з поважних автотранспортних підприємств Дніпра, яке давно працює у цій сфері

Ціна проїзду стабільна та відома – 18 гривень. До того ж з 10-ї  до 15-ї години – для пенсіонерів (за віком) проїзд безплатний. Для учасників бойових дій (УБД) проїзд в автобусах безоплатний постійно, за умови пред’явлення чинного відповідного посвідчення. 

Крім того, у Дніпрі подбали про зручність школярів – учні міських шкіл можуть їхати у міському громадському транспорті без оплати (у автобусах приватних компаній-перевізників – зі знижкою 25%)

Втім, зазначає пан В’ячеслав, постійно з’являються пасажири, громадяни різного віку і статі, які не мають законних підстав для пільгового проїзду, втім намагаються покататися “на халяву”:

– Ведуть себе досить нахабно, намагаються пройти у салон без оплати, можуть навіть не показувати жоден документ, починають галасувати, а раптом що –  шлють прокльони на адресу водія, родини тощо…

Чому важливо розібратися у питанні, перш ніж зчиняти скандал

Як то кажуть, “нахабство – друге щастя”, однак у випадку пільг – далеко не завжди. Такого кшталту конфліктні випадки трапляються у транспорті достатньо часто, а деякі з них призводять до скандалів у соцмережах. Найчастіше – безпідставних.

Про один з таких випадків розповів у ФБ Іван Васючков, посадовець департаменту транспорту та транспортної інфраструктури міської ради Дніпра:

“Мережею поширився  пост на дуже болючу для нашого суспільства тему, повний ненависті та брехні. Після розгляду ситуації та отримання необхідних пояснень з’ясувалось наступне.

Що є правдою у дописі: дійсно, в цей час на вказаній зупинці в салон автобуса зайшов чоловік у камуфляжних штанах Дійсно, водій не допустив його до поїздки.

Все. Далі йде відверта дезінформація. А саме:

– цей громадянин не є військовим та ніколи ним не був, а тому не має посвідчення УБД, а тому і показати він нічого не міг;

– цього громадянина знають водії майже всіх автобусів. Він виглядає як безхатько, частіше за все – напідпитку, має брудний вигляд та досить стійкий неприємний запах, що заважає пасажирам;

– водій має право (відповідно до п.153 Постанови КМУ №176) відмовити такому пасажиру у проїзді. Це вже не кажучи, що навіть камер в цьому автобусі немає”.

Іван Васючков зазначає: гвалт у соцмережі здійняла громадянка, яка не розібралася у ситуації, втім, одразу розпочала звинувачувати водія автобуса:

“Не знаю, як у громадянки взагалі з’явилась ідея назвати брудного п’яного безхатька “військовим”? Мабуть, там дуже викривлене уявлення про наших хлопців, але особисто мені це дуже огидно. Цього чоловіка легко можна майже щодня побачити і відчути його алковайб на Слобожанському проспекті, біля виконкому, та переконатись, що там все дуже печально…”.

Іван зазначає, що це – вже далеко не перший випадок, коли надмірно схвильовані мешканці здіймають галас без жодних підстав,

“Екзальтовані особи називають “військовими” всіх, хто одягає камуфляж – і рибалок, і представників охоронних фірм, і просто громадян, які вважають прийнятним так одягатись у країні, що воює…  Але хейт соцмережею несеться, місто Дніпро та його мешканці через таку брехню набувають дурної слави”.

Пільги на проїзд у транспорті: які додаткові можливості для людей запровадили у Дніпрі

В Україні на державному рівні запроваджена низка пільг на проїзд у міському транспорті для багатьох громадян. У переліку – близько двох десятків категорій. 

При цьому, мудрі законодавці повернули все так, що забезпечувати право на безоплатний проїзд для значної кількості мешканців мають саме на рівні громад. А держава (в ідеалі) має компенсувати витрати на пільгові перевезення.

Однак цей механізм у частині компенсації від держави не працює взагалі. З 1 січня 2017 року з державного бюджету було виділено 0 гривень (!) на компенсацію пільг у міському транспорті на всі громади країни разом.

Тож ключовий матеріальний тягар щодо забезпечення безкоштовних перевезень пільговиків у підсумку покладено саме на місцеві органі влади, які фактично сплачують за безплатний проїзд людей

До речі, водії пасажирського транспорту вважають: найкраще рішення у складному питанні пільг та умовно пільгового проїзду  – якщо усім людям старшого віку держава врешті почне платити гідну пенсію, а громадянам, що потребують допомоги – соцвиплати: так  вважає наш співрозмовник, водій пан В’ячеслав. А отримані гроші люди зможуть використати на власний розсуд: або придбати харчі, речі, сплачувати за транспорт, комуналку тощо.

Втім, поки на таку щедрість від держави можна лише сподіватися. Тим часом у Дніпрі міська влада намагається всіляко підтримати тих, хто потребує допомоги.

У 2023 році рішенням сесії міськради затвердили безоплатний проїзд у громадському транспорті для людей, що мають третю групу інвалідності, пояснює Іван Васючков.

Іван Васючков

“Фіксація пільги дозволила поставити крапку у суперечках перевізників щодо трактувань Закону України та постанови Кабміну стосовно того, чи всі три групи інвалідності мають підставу їздити безоплатно”, – зазначає він.

Посадовець нагадує: в електротранспорті Дніпра – у тролейбусах, трамваях, а також у міських комунальних автобусах – пасажирів пільгових категорій, пенсіонерів за віком перевозять без обмежень. 

Учасники бойових дій за умови пред’явлення відповідного посвідчення мають право на пільговий проїзд без обмежень у будь-який час.

Учні шкіл Дніпра можуть їхати безплатно за наявності учнівського квитка, встановленого у місті.


У міських автобусах у період із 10:00 до 15:00 пасажирів пільгових категорій перевозять у необмеженій кількості.  

Корисно знати!

У проміжках часу до 10:00 та після 15:00 кількість пасажирів пільгових категорій в автобусах може бути наступною:

  • для автобусів малої місткості – до 2 осіб; 
  • для автобусів середньої місткості – до 4; 
  • для автобусів великої місткості – до 6.

Швидко підсунути “корочку” та тікати: до яких хитрощів вдаються “зайці” у міському транспорті

Водії міського електротранспорту, а також автобусів регулярно проходять інструктаж щодо норм перевезення пасажирів пільгових категорій. Втім, як ми вказували вище, суперечки та конфліктні ситуації нерідко мають місце.

Усім мешканцям міста, пасажирам нагадують: з усіх питань та зауважень щодо роботи міського транспорту дніпряни можуть звертатися до профільного ТГ-каналу “Транспорт Дніпра”. Повідомлення у цьому чаті завжди моніторять фахівці департаменту транспорту, які завжди оперативно реагують та беруть до уваги повідомлення мешканців міста.

До речі, кількість випадків, коли несвідомі громадяни намагаються проїхатися у трамваї, тролейбусі “зайцем” (тобто не сплачуючи за проїзд), або намагаються показати фальшиві “посвідчення” та кататися без оплати – вражає.

Лише за минулий рік у міському електротранспорті Дніпра було виявлено понад 4 тис. безбілетників та порушників, які намагалися їхати без оплати по недійсних або відверто фальшивих “посвідченнях”.  Такі дані наводить Володимир Сусленков, заступник директора комунального підприємства “Дніпровський електротранспорт”.

Ба більше: свого часу  виготовлення фальшивих посвідчень “інвалідів 3-ї групи” невідомі зловмисники налагодили ледь не промисловим способом, розповідає Іван Васючков.

У міському електротранспорті за тим, аби пасажири сплачували за проїзд, стежать контролери, які регулярно навідуються в тролейбуси та трамваї. У разі виявлення безбілетників вони можуть виписати адміністративний штраф у розмірі 200 грн, а також викликати поліцію. Втім, правоохоронці не дуже охоче займаються такими дрібними справами. Та й загалом зрозуміло, що встежити за всіма спритниками неможливо.

Приміром, що водіям електротранспорту, які працюють без кондуктора, достатньо складно встежити за пасажирами, які прагнуть проїхати “на халяву” та регулярно вдаються до хитрощів.

– Приміром, такі громадяни можуть спочатку довго-довго копирсатися у сумці, нібито шукаючи посвідчення, а потім швидко сують якусь “корочку” водію в обличчя та намагаються вибігти з салона,  – пояснює Іван Васючков. –  Звісно, розгледіти щось і з’ясувати, чи не фальшивка це, у водія просто немає ані часу, ані фізичної можливості.

А для того, щоб не натрапити на контролерів, приміром – у тупику трамвая, “зайці” намагаються заходити та виходити у салон на зупинку раніше….

Тож міські транспортні служби закликають усіх містян бути свідомими, користуватися пільгами, на які дійсно мають право, в іншому випадку – сплачувати за проїзд у міському транспорті будь-яким зручним способом.

Як сплатити за проїзд в електротранспорті просто та зручно

Зручно сплатити за проїзд у міському електротранспорті можна за допомогою застосунку єДніпро на смартфоні, відсканувавши камерою QR-код, розміщений у салоні тролейбуса чи трамвая, та перейшовши до оплати платіжною карткою.

Фото Володимира Федорищева, Валерія Кравченко

Категорія: Важливо, Влада, Новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: