
15 квітня у світі відзначають День екологічних знань людства. Для мешканців всієї України та, зокрема Дніпра дуже важливо бути екосвідомими. Бо хто, якщо не ми буде піклуватись про ліси, водойми та взагалі все те, що нас оточує? Як саме зараз розвивається у Дніпрі екологічна освіта, дізнавалась журналістка видання «Наше місто».
GREEN-ED зацікавив багатьох школярів
На початку березня в Дніпрі стартував освітньо-екологічний проєкт GREEN-ED, метою якого є формування екосвідомого покоління. Ініціатива об’єднала вчителів, учнів, представників вищих навчальних закладів і бізнесу. Про деталі проєкту розповіла Наталія Сєрікова, начальник відділу організаційної роботи управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

– Ідея виникла під час джем-сесії інноваційних ідей, що відбулася 25 жовтня 2024 року, – згадує Наталія Сєрікова. – На заході педагоги та керівники закладів освіти представили сім освітніх ініціатив, які отримали підтримку міської влади. GREEN-ED став одним із таких проєктів, його реалізація розпочалася 3 березня 2025 року – у Всесвітній день дикої природи. Цей екологічний проєкт пов’язаний, у першу чергу, з відповідальністю перед природою. Ми прагнемо, щоб наші діти зростали екосвідомими.

Наразі в проєкті беруть участь вісім міських шкіл – по одному восьмому класу в кожній. Загалом це приблизно 250 учнів, які працюють над екологічними ініціативами та дослідницькими завданнями. Ключова мета – не лише дати школярам знання про екологію, а й навчити їх застосовувати ці знання на практиці. Тому проєкт розвивається у кількох напрямах.

– Експериментальні дослідження. Діти вивчають стан води та повітря, працюють із сучасними приладами, аналізують рівень забруднення.
– Відвідування підприємств. Учні дізнаються, як на практиці впроваджуються екологічні технології, знайомляться з виробництвом екологічних матеріалів.
– Екологічні акції у школах. Під час «зелених уроків» школярі разом із вчителями впроваджують інтегровані заняття з хімії, біології та фізики.
Фінальний етап запланований на 13 травня. У цей день відбудеться велика презентація екологічних проєктів, над якими працюють учасники GREEN-ED.

– Ми хочемо, щоб екологічна культура поширювалася не тільки серед школярів, а й серед всіх членів їхніх сімей, – наголошує Наталія Сєрікова. – Адже діти часто стають прикладом для батьків. Війна принесла великі екологічні проблеми, і саме нинішнє покоління школярів буде відповідати за відновлення природи в майбутньому. Діти, які зараз навчаються у 8 класі, за 10 років стануть дорослими людьми. І ми хочемо, щоб вони вже зараз розуміли свою роль у формуванні екологічно чистого майбутнього нашого міста.
У «Дніпровській політехніці» аналізують воду та повітря
Проєкт GREEN-ED уже знайшов підтримку у двох вищих навчальних закладах – НТУ «Дніпровська політехніка» та Українському державному університеті науки та технологій, а також на трьох підприємствах. Надалі ініціатива має розширюватися, залучаючи більше шкіл та партнерів. А зараз восьмикласники проходять практичні заняття в лабораторіях НТУ «Дніпровська політехніка», де знайомляться з методами екологічного моніторингу. Серед перших учасників проєкту – учні гімназії №87, які вже провели аналізи води та повітря.

– Проєкт започаткований дніпровськими вчителями спільно з департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради, – розповідає Артем Павличенко, перший проректор НТУ «Дніпровська політехніка». – Ми прагнемо, щоб діти не просто слухали лекції про екологію, а мали змогу особисто працювати з реальними даними, аналізувати довкілля та пропонувати власні рішення певних проблем.

Кожна команда учнів працює над власним інноваційним проєктом «Яким буде Дніпро через 10 років», де вони використовують отримані знання на практиці. На заняттях школярі знайомляться із сучасними приладами, що дозволяють визначати якість води та повітря, вимірювати рівень пилу та концентрацію вуглекислого газу. Учні гімназії №87 взяли участь у лабораторних практикумах, організованих кафедрою екології та технологій захисту довкілля.

– До практикуму залучено 20 наших учнів, – ділиться своїми враженнями Ксенія Данилова, вчитель біології гімназії №87. – Вони отримують безцінний досвід роботи в лабораторних умовах, досліджують рівень забруднення повітря та хімічний склад води. Такі навички стануть у нагоді кожному, незалежно від обраної професії.
У ліцеї № 123 висаджують рослини та роблять екоторбинки
У дніпровському ліцеї № 123 «Тандем» учні із задоволенням долучились до проєкту GREEN-ED. А педагоги поставили перед собою амбітну мету — виховати нове покоління людей, які усвідомлюють важливість екологічного мислення та можуть впроваджувати його в повсякденному житті. Куратором GREEN-ED у цьому навчальному закладі став Михайло Григор’єв – учитель біології. На своїх уроках він всіляко заохочує школярів до отримання нових знань та корисних навичок, пов’язаних зі свідомим споживанням продуктів, уваги до тварин та рослин, які нас оточують.

Одним із найяскравіших заходів проєкту у ліцеї № 123 стала виставка поробок, створених школярами з вторинної сировини. Серед представлених робіт особливу увагу привернув “Людина-апсайклінг” — інсталяція, створена восьмикласниками з використаних матеріалів.

– Цей артоб’єкт зроблений повністю зі вторсировини, – розповідає восьмикласник Артем Лобода, один з авторів роботи. – Ми не витратили жодної копійки — навіть старі кросівки, які колись вийшли з моди, тепер стали частиною нашого проєкту. В них ми посадили квітку, символ нового життя. Гадаю, такі заходи дуже важливі. Адже ми хочемо, щоб наше місто було чистим і щоб на вулицях не валялося сміття.

Особливістю GREEN-ED є активна участь батьків у всіх заходах. Вони не тільки підтримують дітей, а й самі беруть участь у створенні екологічних артоб’єктів. Восьмикласниця Анна Кушнєренко розповідає, що її мама допомогла зробити квітку з залишків стрічок. За словами педагогів, сімейна підтримка значно підвищує ефективність екологічного виховання. Окрім створення поробок, учні беруть активну участь у покращенні шкільного середовища. Вони висаджують кущі та дерева, створюють тематичні екозони.

На окрему увагу заслуговує «Агітбригада» — ініціатива, завдяки якої школярі готують екологічні театралізовані виступи, що пояснюють важливість дбайливого ставлення до природи. Її учасники розповідають про те, чому планета «засмучується» через засмічення, і як ми можемо зробити її щасливою.

GREEN-ED також включає в себе інтерактивні уроки, на яких діти вчаться осмислювати екологічні проблеми через мистецтво та науку. Наприклад, на уроці мистецтва вони розглядали темну, сіру картину з димом і міськими пейзажами. Потім прикрасили її квітами, кущами, деревами, щоб показати, як можна змінити світ навколо себе. Учні також створюють екологічні торбинки, які використовують замість пластикових пакетів. Окреме питання – участь дітей у прибиранні територій. Зараз, під час війни, така практика заборонена, але педагоги знайшли рішення. Діти разом з дорослими висаджують калину, бузок і створюють екологічні простори біля своїх будинків. Таким чином, навіть без прямої участі у прибиранні, школярі вчаться цінувати чистоту та природу.
Від екологічної обізнаності залежить здоров’я мешканців Дніпра
Сьогодні Дніпро стикається з низкою екологічних викликів, які поглиблюються внаслідок війни. В умовах нестабільності екологічні знання відіграють вирішальну роль, надаючи дніпрянам можливість розуміти існуючі проблеми, приймати обґрунтовані рішення.

– Війна завдала значної шкоди природним системам країни, зокрема басейну річки Дніпро, – розповідає Ірина Козлова, заступниця директора департаменту екологічної політики Дніпровської міськради. – Забруднення спричиняється вибухонебезпечними речовинами, пошкодженою інфраструктурою, включаючи трубопроводи, хімічні заводи та портові споруди. Руйнування цивільної інфраструктури є навмисною тактикою, реалізованою ворогом. Вона має серйозні екологічні та гуманітарні наслідки, спричиняючи довгострокову шкоду життєво важливим екосистемам. Наприклад, таким як річка Дніпро. Якість води у Дніпрі залишається далекою від задовільної. Надмірний вміст фосфатів від миючих засобів, сільськогосподарських стоків та промислових відходів призводить до масового розмноження водоростей, тобто “цвітіння води”, спричиняє кисневе голодування та загибель риби. Замулення річки через відсутність днопоглиблювальних робіт погіршує ситуацію.

А ще через запровадження воєнного стану на території країни та пов’язані з цим обмеження у фінансуванні певних видів діяльності призупинена робота обласної мережі автоматизованих станції моніторингу якості атмосферного повітря. Тож на цей час отримувати інформацію про стан атмосферного повітря на території міста можна на сайті Дніпровської міської ради: щомісяця оприлюднюється відповідна інформація, отримана від Дніпропетровського регіонального центру з гідрометереології. Найближчим часом заплановано підключення станції індикативного моніторингу атмосферного повітря до онлайн-платформи, яка буде отримана в межах реалізації проєкту «Розробка інтерактивної геопросторової онлайн-платформи для моніторингу забруднення атмосферного повітря в Дніпровській агломерації» Програми розвитку ООН в Україні у партнерстві з Урядом Швеції. Така онлайн – платформа дозволить всім мешканцям міста отримувати інформацію про стан атмосферного повітря в режимі реального часу та своєчасно реагувати на підвищення рівня забруднення повітря. Воно може призводити до респіраторних захворювань, серцево-судинних проблем та інших ускладнень зі здоров’ям. Споживання води, забрудненої важкими металами та токсинами водоростей, також становить значний ризик для здоров’я.

– Екологічні знання сприяють підвищенню обізнаності та занепокоєнню щодо екологічних проблем, – зазначає Ярослав Крисько, заступник директора департаменту екологічної політики-начальник управління охорони навколишнього середовища Дніпровської міськради. – Ця обізнаність формує екологічно відповідальну поведінку, таку як свідоме споживання, належне поводження з відходами (переробка) та участь в екологічних ініціативах. Особливо важливими є знання, пов’язані з діями, які дають змогу людям приймати обґрунтовані рішення, що приносять користь довкіллю. Наприклад, обирати більш сталі види транспорту або зменшувати споживання води та енергії. Екологічна свідомість викликає у громадян почуття відповідальності за довкілля, спонукаючи їх дотримуватися більш сталих практик у повсякденному житті, що сприяє помякшенню екологічних проблем міста та побудові стійкішої громади. Департамент екологічної політики Дніпровської міської ради реалізує низку важливих програм та проєктів, спрямованих на покращення екологічної ситуації в місті. Серед них “Комплексна програма екологічної безпеки та впровадження сталого розвитку м. Дніпра на 2021 – 2025 роки” та “Програма з локалізації та ліквідації амброзії полинолистої та інших карантинних рослин на території м. Дніпра на 2024-2028 роки”. Департамент також бере участь у “Програмі державного моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря агломерації “Дніпро” на 2022-2026 роки.

Громадські організації в Дніпрі також відіграють активну роль у підвищенні екологічної обізнаності населення. До прикладу, організація “Underground Dnipro” займається збором та переробкою відходів та просвітницькою діяльністю щодо впливу забруднення серед населення. “Зелений світ – Друзі Землі” працює у сфері сталого розвитку, залучає громадськість до вирішення екологічних проблем та здійснює громадський контроль за дотриманням екологічного законодавства. «Greenpeace Центральна та Східна Європа» також бере участь в ініціативах, пов’язаних з річкою Дніпро, включаючи дослідження та розробку концепції її збереження та відновлення, яка була представлена у Кременчуці в липні 2024 року. Неодноразові акції з очищення територій загального користування проводяться з організацією «Let’s do it». Департамент екологічної політики Дніпровської міської ради активно співпрацює з міжнародними організаціями та проєктами – такими як «Чисте повітря для України», UNDP, JICA тощо.

– Щороку все більше соціально активних містян долучаються до ініціатив департаменту щодо весняного прибирання, висадки дерев та очищенню узбережжя річки Дніпро на байдарках, – додає Ірина Козлова. – Останні роки за допомогою дніпрян зібрано та передано на переробку понад 10 тонн вторинної сировини, що дозволило передати на фронт необхідні зимові речі для наших захисників. Екологічні знання є надзвичайно важливими для того, щоб мешканці могли розуміти ці проблеми, приймати обґрунтовані рішення та брати активну участь у їх вирішенні.
Фото Володимира Федорищева, Валерія Кравченка та з відкритих джерел.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, як Дніпро рятує екологію під час війни.