
У 50-ті роки Дніпро став одним із найбільших промислових центрів СРСР. Разом із заводами зростала й потреба в житлі. Так у місті з’явилися хрущовки – стандартні п’ятиповерхівки, які будувалися за лічені тижні. Вони стали символом радянської архітектури та домівкою для мільйонів. Але чи знали ви, чому на перших поверхах хрущовок немає балконів? Чому саме – розповість «Наше місто».
У 50-60-х роках у Дніпрі активно будували цілі мікрорайони для працівників промислових підприємств. Хрущовки з’явилися в районах Тополя, Амур-Нижньодніпровського, Новокодацького та Соборного. Пізніше у 1970-х роках нові житлові масиви виросли на Перемозі та Сонячному.
Завдяки використанню збірних конструкцій і стандартизованих проєктів будівництво хрущовок велося рекордними темпами. Наприклад, зведення одного будинку могло займати лише два тижні. Але швидкість будівництва мала і зворотний бік: дешеві матеріали, мінімалістичний дизайн і сумнівна якість.
На перших поверхах «хрущовок» практично ніколи не буває балконів, і ось чому:
- Безпека мешканців. У той час вважалося, що балкони на першому поверсі можуть стати легкою «точкою входу» для злодіїв.
- Економія ресурсів. Балкони — це додаткові витрати на будівельні матеріали.
- Технічні обмеження. Зведення балкона на першому поверсі вимагало б додаткових підсилень фундаменту, що здорожчувало проєкт.
- Функціональність перших поверхів. Часто перший поверх використовувався не лише як житловий простір, але й для магазинів, поштових відділень або інших громадських потреб.
Попри їхню критику, хрущовки стали невід’ємною частиною історії Дніпра. Для багатьох сімей вони були справжнім щастям, адже до цього люди жили в бараках і комуналках. Заселення у власну квартиру, навіть із крихітною кухнею та низькими стелями, здавалося величезним досягненням.
До речі, ідея хрущовок не була винаходом Радянського Союзу. Вона частково запозичена у французького архітектора Ле Корбюзьє, який запропонував концепцію масового соціального житла. Однак радянські архітектори адаптували її до своїх реалій, спростивши конструкцію та зробивши акцент на швидкості будівництва.
У ретровідео використовуються матеріали: фото з архіву AlexanderVolok, В. Рязанова, О. Присягіної, А. Костюка, І. Родіонова, В. Піскуна, С. Головко, з груп «Ностальгія за Дніпром», «Історія у фотографіях. Катеринослав-Дніпропетровськ», а також Технічного музею “Машини часу” та з інших відкритих джерел.
Нагадаємо, центральний міст: як Дніпро отримав головну транспортну артерію.
Раніше ми писали про історію легендарної «Театральної сесії» у Дніпрі.
Також ми писали, як «Міс Дніпропетровськ» увійшла в ТОП-10 найкрасивіших жінок планети.
Категорія: Відео, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Україна, Унікальний Дніпро
Позначки: Головне, Дніпро, Історія, Історія Дніпра