
На початку березня відділення “Нової пошти” постраждали від ворожих обстрілів. В Одесі було знищено 606 посилок на понад 1 млн грн, а в Сумах – 1300 посилок на більше ніж 3,3 млн грн. На жаль, у Сумах загинув співробітник компанії. Поштовий оператор обіцяє компенсації, але не всі задоволені сумами виплат. Чому важливо вказувати реальну оголошену вартість посилок, як працює система компенсацій та що робити у разі втрати чи пошкодження вашого відправлення – розповідає «Наше місто».
Яка оголошена вартість – така і компенсація
Після повідомлення “Нової пошти” про втрату посилок, у соцмережах українці розділилися на тих, хто задоволений тим, скільки зможе отримати та тих, хто не згоден із розміром виплат.
Це пов’язано з оголошеною вартістю, яку потрібно вказати під час відправлення та яка, за правилами, має відповідати реальній вартості посилки. Бо коли відправлення втрачають чи пошкоджують, то компенсацію виплачують саме з огляду на оголошену цінність. Також, якщо посилку відправляють за кордон, працівник митниці перевіряє її вміст: якщо оголошена цінність відрізняється від реальної, можуть нарахувати додаткові митні платежі або повернути відправлення.
Дехто економить, вказуючи мізерну суму, бо оголошена вартість до 500 грн не впливає на ціну доставки, а якщо більше, то це позначиться на ціні доставки – 0,5% від оголошеної вартості.
Як пишуть користувачі у соцмережах, через ризик обстрілів логістичних об’єктів правильніше не економити та вказувати реальну вартість посилок.
Звісно, що в кожному окремому випадку компанія вирішує сама – чи виплачувати ту вартість, яку просить клієнт. У коментарях під постом “Нової пошти” в соцмережі компанія пообіцяла повернути гроші за втрачену посилку на фронт, яку відправили без реальної оціночної вартості.
В інших операторів теж трапляються втрати посилок. “Укрпошта” загубила посилку з Австрії та відправила її назад відправнику, бо не здогадалась подзвонити за номером телефона адресата.
Чи посилка зникла та оператори компанії не можуть її знайти. Наприклад, у січні цього року державна пошта загубила документи іноземних студентів та запропонувала 109 грн компенсації.
Такі ж випадки трапляються в компанії Meest Пошта: посилки гублять, втрачають чи кур’єри запізнюються із доставкою.
У будь-якому разі, якщо з посилкою щось трапилося, то за це відповідає перевізник. І є декілька способів, як можна отримати компенсацію.
Що робити, якщо ваша посилка загубилася
Процедура отримання відшкодування схожа у всіх поштових компаніях. Спочатку варто пересвідчитися, що посилка була точно втрачена. Для цього введіть номер відправлення у трекінгу на сайтах операторів — якщо дані правильні, але система нічого не показує, швидше за все, посилку загубили. Також не зайвим буде подзвонити оператору чи написати у службу підтримки.
Компенсацію можна отримати як за втрачену посилку – повністю або частково, так і за пошкоджене відправлення. “Укрпошта” компенсує повну суму посилки, вартість послуг і додатково 25% штрафу, якщо вказана оголошена цінність. Якщо цінність не оголошена, то відшкодовується вартість поштових послуг і 100% штрафу від цієї суми. Єдина умова отримання коштів: якщо у відправленні не було заборонених до перевезення предметів, посилку втратили не через ураган та про своє бажання отримати компенсацію ви повідомили не пізніше, ніж за 6 місяців з моменту відправлення.
На “Новій пошті” попереджають, що для отримання компенсації варто одразу при отриманні переглянути посилку, і, якщо щось не так, не зволікаючи складайте акт приймання-передачі та претензію у присутності працівника компанії.
Адвокат Євген Воробйов радить збирати докази пошкоджень та вартості посилки, щоб отримати компенсацію.
За словами Євгена Воробйова, адвоката ГО «Платформи прав людини», щоб отримати компенсацію першим кроком потрібно звернутися до оператора поштового зв’язку (наприклад, “Укрпошта”, “Нова пошта”) з письмовою заявою про втрату або пошкодження посилки. Заява має містити детальний опис вмісту посилки, її вартість, а також обставини втрати або пошкодження.
«Необхідно зібрати всі документи, що підтверджують вартість вмісту посилки (чеки, квитанції, виписки з банківських рахунків). Також слід додати копію квитанції про відправлення посилки. Або зробити фото та відеофіксацію пошкоджень. На підставі наявних доказів (акти, фотофіксація) зверніться до оператора із письмовою претензією про отримання компенсації», – пояснив Євген Воробйов та зазначив, що також можна спробувати звернутись до Держспоживслужби, яка може перевірити оператора на предмет дотримання закону «Про захист прав споживачів».
Клієнтам “Укрпошти” подати претензію можна за цим посиланням для внутрішніх відправлень та для міжнародних відправлень, “Нової пошти” – бланк претензій для приватних осіб можна подивитися тут, а для компаній – тут. Для клієнтів Meest Пошта оформити заяву можна за цим посиланням.
У разі, якщо ви не згодні з розміром компенсації, можна звернутися до суду.
Як отримати компенсацію через суд
За даними судового реєстру, у травні 2022 року чоловік відправив сім посилок з автотоварами з Дніпра до Львівської області, але так і не отримав їх. Через тиждень після прибуття у відділення «Нової пошти» в місті Пустомити невідома особа без документів забрала всі відправлення.
Записи з камер спостереження показали, що шахрай зателефонував комусь і передав слухавку працівниці “Нової пошти”. Після розмови вона без перевірки особи віддала йому посилки на суму 208 тис. грн.
Компанія відмовилася компенсувати збитки, заявивши, що її працівники діяли за внутрішніми правилами. Тоді власник посилок звернувся до поліції, і було відкрито кримінальне провадження за фактом шахрайства.
Суд встановив, що посилки були передані без документів, що порушує правила поштової компанії. У січні 2023 року “Нову пошту” зобов’язали компенсувати клієнтові повну вартість відправлень – 208 тис. 390 грн. Це рішення не змінила ні апеляція, ні Верховний Суд.
Під час війни та нестабільності поштові компанії України опинилися під подвійним тиском: зовнішні загрози та внутрішні недоліки. Втрати посилок – реальність, з якою стикаються клієнти поштових операторів. Щоб мінімізувати ризики, важливо правильно оформлювати відправлення та декларувати їхню реальну вартість. Якщо ж посилка була втрачена, необхідно звернутися до служби підтримки компанії та подати заяву на компенсацію. У разі незадовільної відповіді – є можливість звернутися до суду: зберігайте докази, фіксуйте усе на фото чи відео і не бійтеся відстоювати свої права.
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Україна
Позначки: Головне, Гроші, Дніпро, Суд