
Попри складнощі воєнного часу, дніпровські вчителі на власному прикладі доводять, що якісна освіта важлива у всі часи. Вони беруть участь у конкурсах та показують чудові результати.
Роман Довганенко за допомогою історії розвиває критичне мислення
Вчитель історії та правознавства Роман Довганенко працює в дніпровській гімназії № 50 з 2015 року – викладає історію, правознавство та етику В 2020 році посів перше місце в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020» в номінації «Історія». В цьому навчальному році він знову взяв у ньому участь.

Цього року посів лише четверте місце, але я переконаний, що головне – не це, а отриманий досвід, – зізнається Роман Довганенко. – Кожного разу, беручи участь у таких конкурсах, я отримую яскраві враження, корисні знання. Розуміння того, у чому я сильний, а в чому інші кращі за мене. Вважаю, що саме в цьому є сенс життя – ставати кращим.
Роман Олександрович згадує, що вперше про конкурс дізнався завдяки директорці школи Інні Арсеньєвої. Спочатку не планував брати участь, але згодом все ж таки вирішив спробувати. Вмотивований підтримкою колег, він відкрив для себе новий досвід саме як шкільний вчитель, адже раніше викладав у вищому навчальному закладі.

Коли у 2020 році я здобув перше місце, колеги щиро раділи за мене, – згадує Роман Довганенко. – Це була не просто підтримка – мені створили всі умови для підготовки до випробування, починаючи від адміністрації школи і закінчуючи вчителями. Це давало відчуття комфорту. Конкурс «Учитель року» передбачав кілька етапів, де перевіряють педагогічну майстерність. Найулюбленішими завданнями для мене були методичний експромт та проведення уроку у незнайомому класі. Тобі дають одну добу на підготовку, незнайомих дітей, невідому школу – і ти маєш показати все, на що здатен. Це найкращий спосіб перевірити свої вміння.
У гімназії № 50 креативний вчитель викладав історію з 5 по 11 класи, а після перепрофілювання закладу – з 5 по 9 класи. На цьогорічному конкурсі йому довелося працювати з шостикласниками, а у 2020 році – з десятикласниками. Зі старшими учнями Роману Довганенко цікавіше, адже можна використовувати складніші методи навчання, орієнтовані на розвиток критичного мислення. Він прагне зробити історію особисто значущою для кожного учня.

– Я завжди питаю дітей: “Ти пам’ятаєш свій день народження?”, – наводить приклад Роман Олександрович. – Вони відповідають – так. А тоді питаю: “Чому ж тоді не можеш запам’ятати історичну дату?” Справа в тому, що день народження – це щось особисте, емоційно важливе. Історичні події потрібно зробити для дитини такими ж близькими. У майбутньому планую спробувати себе у міжнародних освітніх проєктах та конкурсах. Іноді випускники, які не цікавилися історією в школі, пишуть мені через кілька років, просять порекомендувати літературу. Для мене це найвища нагорода – знати, що моя робота не була марною.
Учні гімназії № 50 із задоволенням відвідують уроки Романа Довганенка. Восьмикласник Максим Масліченко, який нещодавно став переможець міської олімпіади з історії, відзначає креативність вчителя та надзвичайну змістовність його уроків.

Ми тримали кулачки за Романа Олександровича, коли дізнались, що він бере участь у конкурсі, – згадує учениця 7 класу Дар’я Козачук. – Я цікавлюсь історією України. Для мене Роман Олександрович – найкращий вчитель у нашій гімназії.
Аліна Крушинська зацікавлює дітей творами зарубіжних авторів
Нещодавно у обласному турі всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2025» у номінації «Зарубіжна література» друге місце здобула Аліна Крушинська – учитель зарубіжної літератури дніпровського ліцею № 22.

Це мій перший досвід участі у конкурсі, – ділиться Аліна Олегівна. – Вирішила спробувати свої сили та здобути нові знання. Хотіла показати, що зарубіжна література відіграє важливу роль у вихованні особистості. Конкурс складався з кількох етапів. Спершу ми готували відеопрезентацію та інформаційну картку. Потім проходили тестування та аналізували поетичний твір. Також виконували методичний експромт і проводили майстер-клас. Фінальним випробуванням був відкритий урок.
На конкурсному уроці Аліна Крушинська працювала із сьомим класом. Обговорювали складну тему – Друга світова війна та кохання. Вчителька знайшла спосіб донести її зміст і викликати в учнів зацікавлення.

— Я працюю у ліцеї № 22 вже вісім років, – розповідає Аліна Олегівна. – Колеги та моя родина підтримали мене в цьому конкурсі. Було непросто, але дуже цікаво. Кожен етап вимагав ретельної підготовки. Сучасні діти мало читають. Вони більше схильні до візуального сприйняття. Проте наше завдання – зацікавити їх. Я намагаюся залучати їх до читання різними методами. Ми читаємо разом на уроках, аналізуємо тексти, обговорюємо їх. Учнів найбільше цікавлять пригодницькі книги. Вони люблять фантастику та детективи.

Дуже люблю зарубіжну літературу, – зізнається восьмикласник Роман Шишкін. – Моя улюблена книга – «Спогади біржового спекулянта» Джесі Ливермора. З такою вчителькою, як Аліна Олегівна, вивчати цей предмет дуже цікаво.
Фото Володимира Федорищева.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, як відбувається у Дніпрі реформа старшої школи.