Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Подвійна плата за світло: як генератори б’ють по кишені дніпрян

Логуш Ірина

В Днепре клиенты вынуждены доплачивать до 200 грн в час из-за использования генераторов во время отключений света.

Три роки атак на енергосистему України змусили підприємців шукати альтернативні джерела живлення. Але хто має платити за генератори — власник чи клієнт? «Наше місто» дослідило реальні історії та пояснює, що каже закон. 

Масовані ракетні атаки росії на енергетичну інфраструктуру України призвели до відключень світла по всій країні, зокрема у Дніпрі.  За оцінкою Олексія Кулеби, віцепрем’єр-міністра з відновлення, починаючи з лютого 2022 року, завдана енергетиці шкода оцінюється у 68 млрд доларів. 

Бізнес змушений адаптуватися до нових умов, і одним із рішень стали генератори, які дозволяють продовжувати роботу навіть під час відключень світла. Але їх використання тягне за собою додаткові витрати, що не може не позначитися на ціні. Хто ж врешті-решт має платити за світло від альтернативного джерела живлення – власник бізнесу чи клієнт?

Перукарня, кав’ярня та адвокатська контора: націнка під час блекауту

У салоні краси на проспекті Лесі Українки у Дніпрі є генератор, який використовують під час відключень. Як розповіла «Наше місто» одна з його клієнток, вона була записана на фарбування волосся, і коли майстер вже змішала фарбу, вимкнулося світло. Довелося вмикати генератор, і жінку просто поставили перед фактом, що до вартості послуг доведеться доплатити по 100 грн за годину перебування у салоні.

У перукарні попросили додаткові кошти під час використання генератора. 

«Розумію всі складності нашого часу, але про це можна було б попередити заздалегідь, коли я записувалася. Бо клієнт має право на вибір – якщо не влаштовує ціна можна піти до іншого салону», – розповіла мешканка міста Олена.

З нею згодна й студентка місцевого вишу Інна. У дівчини була схожа історія: вона зайшла до кав’ярні купити латте за 60 грн. Коли вимкнулося світло й запрацював генератор, бариста повідомив, що її напій вже буде коштувати 80 грн.

«Як би я знала, що буде така націнка, я б обрала інше кафе, де кава смачніша і коштує саме 80 грн», – заявила дівчина.

Також в одній адвокатській конторі у Дніпрі клієнтів теж попросили доплатити по 200 грн за годину з людини понад встановлений прайс, коли довелося вмикати альтернативне джерело живлення. Так само і на заправках просили доплатити до вартості кави через відключення світла.

Стоматологія: генератор – це можливість працювати

Водночас у трьох філіях стоматології Favorite dental clinic використання альтернативних джерел живлення не впливає на вартість послуг.

В стоматології вирішили не брати додаткові кошти за роботу під час використання альтернативного джерела живлення.

«Ми ніколи не брали та не змінювали свої розцінки залежно від того, користуємося ми генераторами зараз чи ні. Ми вважаємо, що використання генератора – це додаткова можливість просто працювати», – розповіла співробітниця клініки Майя Осташук.

Всі ці випадки об’єднує те, що клієнтів ставлять перед фактом що вони мають доплатити за послугу чи товар. Це викликає логічне питання: чи не платить споживач двічі – спершу, коли власник закладу закладає витрати на альтернативне джерело живлення у загальну вартість послуг, і вдруге – коли пристрій увімкнений під час надання послуги?

Скільки бізнес витрачає на генератор

При тому, що бізнес закуповує електроенергію за комерційними цінами, все одно світло, вироблене генератором обходиться дорожче, ніж струм з електростанції.

«У магазинах витрати на генератор можуть виправдовуватися постійним потоком покупців, — розповіла перукар Марина з салону на ж/м Перемога. — Але для перукарні ситуація інша: генератор коштував нам близько 800 грн на день, і не завжди ці витрати окупалися. Бували дні, коли клієнтів було дуже мало, тож усе залежало від відвідуваності».

За словами Майі Осташук, один повний день роботи однієї стоматологічної клініки на генераторі коштує приблизно 4 тис. грн. Це паливо та обслуговування пристрою після тривалого використання. Для маленької кав’ярні, вартість роботи генератора у день обходиться у майже 2000 грн.

Чи має бізнес закладати витрати на генератор у ціну: думка економіста

За словами економіста та аудитора Михайла Крапивка, підприємці зазвичай включають у калькуляцію витрати на електроенергію за тарифами постачальника, а генератор використовують лише у разі відключень. Включити витрати на генератор у звичайний тариф складно, адже неможливо передбачити кількість годин відключень.

Економічний експерт Михайло Капивко вважає, що у клієнта завжди є вибір.

«Добросовісні підприємці закладають цю націнку лише тоді, коли змушені використовувати генератор. Недобросовісні можуть підняти ціну і двічі, і тричі», — зазначає Крапивко.

Водночас включення витрат на генератор у стандартний тариф не завжди вигідне, бо клієнт наступного разу може піти до конкурента, якщо той не підвищив ціну.

За словами Михайла Крапивка, частка витрат на електроенергію у різних бізнесах варіюється. У перукарнях вона може становити 10-30%, у пекарнях — до 50%, а в адвокатських конторах — значно менше, оскільки основні витрати там — це оплата праці.

Що каже закон

В Держпродспоживслужбі пояснюють, що всі ціни діляться на два типи згідно із законом «Про ціни і ціноутворення»:

  • Фіксовані, які регулює держава – їх підвищувати не можна. Це, наприклад, ціни на соціально важливі товари, такі як соціальний хліб та послуги, які надаються монополістами з продажу газу та електроенергії.
  • Вільні, які встановлює бізнес самостійно з урахуванням попиту та пропозиції. Саме сюди потрапляють послуги кафе, ресторанів, салонів краси, адвокатських контор.

«У вільних цінах враховується собівартість виробництва і прибуток без обмеження рівня рентабельності, – відповіли у Головному управлінні Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області. – Ціни на перукарські послуги не підлягають державному регулюванню».

Якщо ціна регульована, використання генератора на неї не впливає, а якщо вільна — підприємець може підвищити її, враховуючи зростання витрат і ситуацію на ринку. Коли клієнт не згоден платити більше, він може пошукати інший заклад із нижчими цінами.

Бізнес балансує між витратами та лояльністю клієнтів.

В умовах нестабільного енергопостачання український бізнес змушений шукати шляхи як продовжити працювати, і генератори стали одним із рішень. З одного боку, бізнес змушений нести додаткові витрати, з іншого – споживачі не завжди готові платити більше за послуги, особливо якщо їх про це не попереджають заздалегідь.

У такій складній ситуації важливо враховувати баланс інтересів: прозорість цінової політики та повага до клієнтів, які варто завчасно попередити про додаткові витрати. Це може стати ключем до збереження довіри. Адже довгостроковий успіх залежить не лише від можливості працювати за будь-яких умов, а й від збереження лояльності споживачів.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня

Позначки: , , , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: