![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/temu-voter-883x662.jpg)
29 січня у світі розпочинається святкування китайського Нового року, який 2025 року триватиме до 16 лютого. Крім власне свята, за традицією – це період великих розпродажів та знижок на популярних китайських маркетплейсах. Таких, як добре знайомий багатьом українцям AliExpress, а також Temu, який з недавніх пір набуває популярності. Чому покупки за сімома морями настільки популярні серед українців та як нова ініціатива депутатів ВР може зіпсувати життя любителям шопінгу, – розповідає “Наше місто”.
Товари з Піднебесної дешевші, але доставка триваліша
Справді, заокеанські торгові майданчики в Інтернеті, де можна купити будь-що – від смартфонів та одягу до косметики – дуже популярні серед багатьох українців. Які регулярно купують на далеких азіатських маркетплейсах електроніку, одяг, товари для дому, запчастини для авто і багато чого іншого.
Статистика вражає: у 2024 році в Україну ввезли 75,5 млн міжнародних поштових відправлень, вартість товарів у них становила 123 млрд гривень. Зрозуміло, не всі посилки надіслані з “Аліекспрес” чи “Тему”, але загальний обсяг товарів, які українці замовляють на маркетплейсах і які надходять у країну як посилки, вражає.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/image-19-1060x478.png)
Справді, асортимент таких торгових майданчиків – величезний. А новинки електроніки (або їх підробки, репліки відомих брендів – тут кожен обирає сам) з’являються на китайських маркетплейсах дуже швидко.
Втім, головна перевага – ціна дуже багатьох товарів відчутно нижча, ніж ціна аналогічного товару в Україні. Отже, зі споживацької точки зору купівля товарів на азіатських маркетплейсах дозволяє українцям суттєво економити гроші.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/aly-chasy-voter-1042x662.jpg)
Дніпряни, які мали досвід покупок, кажуть: вибір дуже великий, знайти потрібний товар можна, але треба зачекати на посилку:
– Замовляв на AliExpress дрібну електроніку та аксесуари для смартфонів вже кілька разів, – розповів Михайло, мешканець Дніпра. – Звичайно, візуально сам маркетплейс справляє враження дещо хаотичного, проте ціни справді дуже привабливі. Доставка – близько місяця. Втім, якщо товар потрібен не просто зараз – прийнятно.
Раніше чекали кілька місяців, зараз посилки можуть прийти за три тижні
Покупці діляться подробицями закупів на китайських майданчиках:
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/aly-telefon_voter-989x662.jpg)
– Робив кілька замовлень. Оплату за товар здійснював онлайн, – уточнює деталі Михайло. – В результаті усі замовлення приїхали на певне відділення “Укрпошти”: одне – за 3 тижні, інше – за місяць та кілька днів.
Дійсно, терміни доставки з китайских маркетплейсів раніше вражали:
– Першу покупку на “Алі” я зробив ще далекого 2013-го, – згадує дніпрянин Денис. – Тоді замовляв планшет – вони якраз були дуже популярними. Покупка їхала місяці зо два, але зрештою прийшла. На планшеті була лише англійська літерна розкладка, але цю проблему вирішили. Головне – такий спосіб шопінгу дійсно має місце і він працює.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/kovryk-dlia-myshky-aly-1060x598.jpg)
До речі, зараз, навіть з урахуванням війни та дуже складних маршрутів перевезення товарів, доставка з китайських маркетплейсів стала відчутно швидшою, ніж була ще кілька років тому, розповідає молодий дніпрянин Богдан, який регулярно купує на AliExpress та Temu аксесуари для комп’ютерної техніки.
– Нещодавно замовив собі зручний килимок для мишки – надіслали за три тижні. Причому, на відділення Meest Експрес, а не на “Укрпошту”. Усім задоволений, килимок – що треба, – ділиться враженнями хлопець.
Вгадати з розміром – завдання із зірочкою
Покупки на далеких китайських маркетплейсах, поряд із широким вибором та привабливими цінами, можуть бути пов’язані з ризиками: якість певного товару не влаштує, параметри не підходять та ін.
Насамперед – якщо йдеться про одяг чи взуття. В такій ситуації їх доводиться купувати, зрозуміло, без примірки. А значить – завжди є ризик, що розмір не підійде.
– Замовив на “Тему” утеплені джинси – дуже потрібна річ взимку, – розповів дніпрянин Андрій (ім’я змінене на прохання героя – прим.ред.) – Ціна дуже приваблива – десь біля 700 грн, та й доставка була безплатна, до речі – порівняно недовга. Однак – вийшла накладка: джинси класні, але – трохи закороткі. Повертати не став – морока, зараз пробую віддати друзям-знайомим, шукаю, кому джинси підходять за розміром.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/dzhynsy-temu-voter-883x662.jpg)
Втім, та ж проблема – вгадати розмір та параметри одягу-взуття – взагалі у всіх онлайн-покупок одягу та взуття, не лише у китайських, а й у вітчизняних магазинах. Втім, купуючи в умовній “Розетці” клієнт може приміряти куртку, джинси, кросівки у відділенні до оплати. А слідом – купити чи відмовитися, якщо не підійшло.
І навіть повернути куплений та оплачений через Інтернет товар українським продавцям та отримати повернення грошей дещо простіше, ніж відправляти джинси чи взуття, які не підійшли, в Китай і чекати на повернення… Вже краще виставити ці речі на продаж на ОЛХ та почекати, коли на цей товар знайдеться свій покупець.
Вести діалог із продавцями – можна і потрібно
Досвід показує: з продавцями з далекого Китаю можна і потрібно вести діалог – у разі виникнення питань щодо термінів доставки, у разі претензій щодо якості, комплектності замовленого товару тощо. Щоб подолати мовний бар’єр – допоможе елементарний гугл-перекладач. До речі, у мобільному додатку “Аліекспрес” у розділі для зв’язку з продавцем, написані українською чи російською мовами повідомлення, зазвичай автоматично перекладаються.
До речі, особливо просунуті покупці на азіатських маркетплейсах часом примудряються і товар купити, і гроші повернути – саме вступаючи в активну дискусію з продавцями, скаржачись та частково маніпулюючи.
Про один з лайфхаків – на межі фолу – розповів на умовах анонімності молодий дніпрянин, який має досвід покупок на китайських маркетплейсах.
“Приміром, приятель купує на “Аліекспрес” щось не дуже дороге – скажімо, кросівки не топового бренду. Платить гроші, чекає на товар, отримує його. А потім пише продавцю на маркетплейсі листа зі скаргою: мовляв, товар не виправдав очікувань, кросівки тиснуть, не відповідають розмірній сітці, ще й мають жахливий запах…. Словом – клієнт різко незадоволений, гроші сплачені не зрозуміло за що, буде писати негативний відгук на сторінці товару…”
На цьому етапі китайські продавці, які вкрай не люблять негативних відгуків, зазвичай намагаються вести активний діалог – переконують, що товар прекрасний, потім пропонують знижки-бонуси на наступні покупки. Нарешті, якщо покупець упирається і обіцяє таки написати поганий відгук – пропонують повернути гроші.
“Так і вийшло – приятелю повернули гроші, а товар, до речі, залишився у нього”, – розповів співрозмовник.
Компанії, які торгують на іншому відомому маркетплейсі – “Тему” – також поки що виявляли чутливість до можливих негативних відгуків та реагують на звернення покупців.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/image-20.png)
Однак зрозуміло, що перетворювати на систему такі “хитрі повернення” не варто. З етичного погляду це пахне дрібним шахрайством. А головне – клієнта, який отримує товар, скаржиться і під різними приводами намагається вибити компенсацію, китайські продавці незабаром ідентифікують і просто відправлять його акаунт та IP-адресу до “чорного списку”, заблокувавши можливість подальших покупок.
Які нюанси варто враховувати, купуючи на китайських маркетплейсах
При реєстрації на сайті або в додатку такого майданчика оптимально налаштувати інтерфейс під себе: обрати локацію – Україна та валюту – гривня.
Доцільно розуміти заздалегідь, який саме товар ви хочете купити. Асортимент маркетплейсів – величезний, буквально розбігаються очі. Отже, краще визначитися заздалегідь, який предмет і з якими параметрами вам потрібен, і прицільно підшукувати його.
Варто розумно порівнювати ціни та умови купівлі та доставки. На маркетплейсах на кшталт AliExpress і Temu представлені товари від багатьох різних продавців. Отже – розбіг цін та умов має місце. Купівля кількох одиниць дозволяє досягти трохи меншої ціни за одиницю товару, також за певних умов доступна безкоштовна доставка.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/aly-na-jekrane-voter-746x662.jpg)
У результаті після продуманого ретельного пошуку можна вибрати той же телефон, планшет, аксесуари, одяг або взуття за найбільш привабливою ціною і з оптимальними умовами доставки.
До речі, про доставку: вона справді відбувається не швидко. Тому купувати на AliExpress або Temu доцільно в тому випадку, якщо ви готові зачекати на замовлений товар, Приміром купуючи просто зараз зимові речі або взуття, треба розуміти, що приїдуть вони в кращому випадку наприкінці лютого – на початку березня.
Доставку можна відстежувати через трекінг на сайті або у застосунку.
В Україні посилки зазвичай прибувають на відділення “Укрпошти” – найближче до тієї адреси, яку вказав одержувач товару. Втім, за досвідом покупців, також іноді надходять на відділення Meest.
Також зовсім недавно “Укрпошта” уклала угоду з Temu. Отже, можна сподіватися на привабливі умови доставки з маркетплейсу у відділення національного поштового оператора.
Покупки на “Алі” і не лише хочуть обкласти податком
А тим часом держава у вигляді податкового комітету Ради вирішила конкретно накласти руку на покупки українців на закордонних майданчиках. У січні до ВР внесли законопроєкт, який передбачає оподаткування посилок – ПДВ (20%), а також мито: його планують стягувати, якщо вартість відправлення перевищує 150 євро.
– Товари, які купують громадяни на маркетплейсах або інших подібних платформах, підлягають оподаткуванню ПДВ незалежно від їхньої вартості. При цьому, ввізне мито з таких товарів стягуватиметься лише у випадку, якщо їх вартість більша за 150 євро”, – повідомив Данило Гетьманцев, голова податкового комітету Верховної Ради.
За дуже попередніми прогнозами, якщо такий законопроєкт ухвалять, товари, які українці активно замовляють на іноземних інтернет-майданчиках (AliExpress, Temu, інші), можуть подорожчати на 20-30%.
![](https://nashemisto.dp.ua/wp-content/uploads/2025/01/aly-nout-voter-963x662.jpg)
Причому такі драконівські заходи багато в чому підтримує бізнес. Великі торговельні мережі аргументують тим, що численні співгромадяни задешево купують на азіатських маркетплейсах великі партії товару, після чого продають їх за значно вищою ціною в Україні. Чи сплачують при цьому громадяни-перекупники податки – питання відкрите та незрозуміле.
На думку великого бізнесу, від такої підприємницької активності громадян страждають торговельні мережі – які купують товари приблизно в тому ж Китаї, тільки оптовими партіями, при цьому мають платити державі мита та податки.
– Дуже активно йдуть посилки в Україну з маркетплейсу Temu, все дуже дешево, – цитує Олександра Барсука, керівника главу концерну “Ярослав”, видання “Страна”. – Причому товар замовляють не тільки для себе, а й на перепродаж. Виходить, продукція заходить у країну взагалі без податків, що явно несправедливо по відношенню до наших виробників, які платять податки.
Водночас голова громадського об’єднання SAVE ФОП Сергій Доротич вважає: як мінімум дивно, що в Україну фурами ввозять контрабанду без сплати податків, але вирішили “прикручувати” посилки громадян.
От “Аліка” – з любов’ю: чи налякають покупців податкові ініціативи
Зрозуміло, подібна ініціатива депутатів і бізнесу в черговий раз викличе шквал обурення серед громадян України. Які після неприємних новацій втратять можливість економити, купуючи в Китаї дешевше. А багато хто, будемо відвертими, втратить налагоджене і зрозуміле джерело заробітку. Адже перепродаж дрібних партій різного товару, придбаного в Китаї на “Алі” або “Тему”, з урахуванням загрозливих податків і мит може стати неефективним.
Простих українців підтримують компанії – оператори доставки. Які через податкові новації ризикують втратити чималий потік посилок з-за кордону – не лише з Китаю.
Наприклад, “Нова пошта” та Meest Експрес дуже активно просувають покупки та доставки з європейських та американських онлайн-магазинів (“Амазон”, наприклад), де ціни високі, але й представлені оригінальні брендові товари.
Так, співвласник компанії “Нова пошта” Володимир Поперешнюк зазначає: “Мита на імпорт, податки – все це робить людей біднішими”:
“Якщо імпорт такий страшно шкідливий для нашої економіки, то давайте його взагалі заборонимо – і не буде жодної конкуренції, і заживемо. Як у старі “добрі” часи в СРСР”, – написав бізнесмен.
Оператор доставки Meest зі свого боку активно просуває петицію проти законопроєктів, що можуть суттєво ускладнити отримання міжнародних посилок.
“Ми переконані, що зараз не час для таких ініціатив. Поки в країні триває війна, а громадяни й так несуть величезне фінансове навантаження, запровадження нових обмежень та податків лише погіршить ситуацію для мільйонів українців”, – повідомляє компанія.
Втім, не виключено, що чергові жорсткі державні заходи з посилення податкового тиску наші винахідливі співгромадяни долатимуть за рахунок кмітливості. Отже, час покаже, чи зможуть податки та збори стримати любов українців до “Алі” – на догоду великому бізнесу. А поки що – з китайським Новим роком вас, громадяни покупці!
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня
Позначки: Головне, Дніпро, Новини Дніпра