Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ  Менше теорії, більше практики: які зміни відбуваються з предметом «Захист України» у школах Дніпра

На шкільний предмет «Захист України» чекають великі зміни: його вивчатимуть по-новому. Які саме новації вже відбулися у школах Дніпра і які плануються незабаром, дізнавалася журналістка «Нашого міста».

Переписування підручника  – у минулому

Як нещодавно виглядали уроки з цього предмета у більшості шкіл? У кращому випадку, дівчата навчалися накладати бинти, а хлопці – дивитися на те, як воєнрук  розбирає муляж автомата Калашникова. Але у багатьох навчальних закладах не відбувалося навіть цього. Старшокласники просто переписували з підручника у зошити банальні тези про громадянський обов’язок захищати Батьківщину та марширували у спортзалі. А ще, оскільки цей предмет зазвичай викладали вчителі історії, праці або фізкультури, часто вони нерідко заміняли його на свій основний урок. «Захист України» вважався чимось додатковим та неважливим.

У 2022 році стало зрозуміло, що саме цей предмет тепер для юних українців – чи не найважливіший.   А методика його викладання та смислове наповнення потребують докорінних змін. І вони, ці зміни, нарешті настали. Точніше, вони відбуваються саме зараз. 

Упродовж 2024–2026 років нова навчальна програма предмету «Захист України» впроваджується в межах всеукраїнського педагогічного експерименту. Декілька місяців тому уряд виділив 1,74 млрд грн із державного бюджету на оновлення інтегрованого курсу з цього предмета, який повністю змінить філософію, порівняно з попередніми «Захистом Вітчизни» (саме так нещодавно називався цей предмет)  та допризовною підготовкою. За кошти субвенції навчальні заклади матимуть можливість придбати симулятори польотів та дрони, навчальні тири й макети для стрілецької підготовки, аптечки й макети для відпрацювання навичок домедичної допомоги. А також набори для роботи з електронікою, зв’язком і 3D-друком.

Замість одного уроку на тиждень – заняття цілий день       

Тепер вчителі «Захисту України» працюватимуть виключно на повну ставку. Викладання дисципліни вже не покладатиметься як додаткове навантаження на інших вчителів-предметників, а займатиме 100% робочого часу профільного педагога. Частину модулів «Захисту України» викладатимуть спеціалісти закладів військової освіти, а також демобілізовані захисники й захисниці та ветерани. Зміниться й програма. З’явиться одна модельна, на основі якої школи зможуть розробляти власні робочі програми. У новій програмі «Захисту України» — 10 модулів. Вони охоплюють, зокрема такі теми як домедична допомога з елементами тактичної медицини, військові технології, зв’язок на полі бою, топографія і тактика.

Оновлений предмет «Захист України» — це, передусім, про початкову військову підготовку. Його мета — пояснити дитині, що таке Сили безпеки та оборони, із чого вони складаються та як працюють. Що таке сучасна війна, яку роль у ній відіграють дрони, зв’язок, медицина та евакуація поранених.  Що таке аналіз проведених дій, передбачених стандартами НАТО, та чим це відрізняється від радянського підходу, коли рішення спускалися по вертикалі. Замість звичних 45-хвилинних уроків раз на тиждень, нова програма передбачає, що уроки проводитимуть протягом усього дня один раз на місяць.  До того ж уряд скасував гендерний поділ школярів під час опанування «Захисту України». Відтепер групи формуватимуться не за статтю, а за кількістю осіб. 

У Дніпрі створюються 12 осередків для навчання

Зараз з метою забезпечення ефективного викладання «Захисту України» по всій країні, у тому числі й у Дніпрі, створюється  мережа спеціальних осередків. Їхній принцип роботи буде такий. Усі уроки за місяць, тобто 8 академічних годин,  накопичуються. А потім діти приїжджають в осередок та навчаються там цілий день із перервами. При цьому в осередок приїжджатимуть діти не з одного класу, а всі 10-ті чи 11-ті класи школи. Теоретичні заняття учні слухатимуть разом, а на практичні ділитимуться на групи по 10-15 осіб. Це дозволить більш гнучко подавати навчальний матеріал.

– У новому форматі цього предмета значно збільшена кількість практичних занять, –  наголошує Людмила Кошман, начальниця відділу освітньої діяльності управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. – У навчальний процес активно впроваджуються сучасні технології, такі як симулятори, віртуальна реальність та інтерактивні дошки. Це дозволяє зробити навчання більш цікавим та ефективним. Наразі у Дніпрі створюється 12 осередків: 10 у закладах загальної середньої освіти та 2 у закладах професійно-технічної освіти. Планується, що в них навчатимуться  понад  12 тисяч хлопців та дівчат.   

 За рахунок державної субвенції та коштів Дніпровської міської ради для оснащення осередків відповідно до вимог програми проводиться  закупівля необхідного обладнання та матеріалів для проведення практичних занять, симуляцій та тренінгів. Коли все запрацює, концентрація ресурсів в осередках дозволить підвищити якість навчання та забезпечити доступність курсу для більшої кількості учнів. 

 На уроці ліцеїсти стріляють у комп’ютерному тирі 

Микола Кабанов працює у дніпровському ліцеї № 3 протягом 15 років. До того закінчив військове училище та академію, був професійним військовим. Коли ділиться своїм досвідом зі школярами, отримує справжнє задоволення.

–  Предмет «Захист України» зараз викладається у 10-11 класах, програма стала модульною, – розповідає Микола Кабанов. – Вчитель сам визначає, якій темі треба приділити більше уваги. Перший і останній урок кожного навчального року я починаю з таких слів: «Я дуже хочу, щоб нічого з того, що ми з вами вивчаємо, не згодилося вам у житті». Але в нас йде війна – без певних навичок зараз ніяк. І їх треба відпрацьовувати на практиці. До того ж я вважаю, що уроки з «Захисту України» не можуть проходити у відриві від національно-патріотичного виховання. Тому ми разом з вчителями та батьками ліцеїстів вирішили створити у кабінеті невеликий музей. Експонати часів Другої світової війни нам надали пошукові організації. Є й чимало предметів, які пов’язані з АТО, ООС та сучасною російсько-українською війною. Зокрема, такі, які я використовую у п’ятих класах під час занять з мінної небезпеки. Завдяки їм діти дізнаються про вибухонебезпечні предмети.

У 10-Г Микола Володимирович проводить урок з вогневої підготовки: хлопці та дівчата дізнаються про те, з чого складається той самий «калаш». Але після того, як вчитель розібрав зброю та пояснив назви її деталей, юнаки та дівчата відпрацьовують отримані знання на практиці – прямо у класі. Це можливо завдяки тому, що у кабінеті є тир, який працює за допомогою комп’ютерної програми. Для того, щоб постріляти в ньому, у стрілецькі гуртки із задоволенням записуються учні, починаючи з 5 класу. Ця тема дуже близька Миколі Кабанову ще й тому, що його мати під час Другої світової була снайпером. Зараз багато його випускників воюють. Троє, на жаль, загинули.

Дівчата навчаються стріляти, хлопці – робити перев’язки

Звісно, хотілося б мати більше сучасного обладнання для практики. Нещодавно один з колишніх учнів Миколи Володимировича надіслав йому дороговартісні набори для занять з тактичної медицини. Викладач йому за це дуже вдячний. Багато що креативний вчитель зробив власними руками. Наприклад, манекени для того, щоб відпрацьовувати на них штучне дихання або робити перев’язки.

–  Предмет «Захист України» важливий у наших сучасних реаліях, а також допоможе у майбутньому, – впевнена Ксенія Молоденко, учениця 10-Г ліцею № 3. – Треба знати, як надати людині домедичну допомогу – навіть у мирному житті. Я пробувала стріляти у комп’ютерному тирі – виходить непогано, майже кожна спроба вдала. Якщо б пішла на фронт, була б снайпером. Впевнена, що ними можуть бути не тільки чоловіки.

У Даниїла Мирошниченка, однокласника Ксенії, теж з влученнями у ціль все добре. Тепер він знає, що у разі чого – зможе застосувати ці скіли проти ворога. Правда, на уроці йому довелося стріляти сидячи з лазерної гвинтівки, а взагалі Даниїлу більш подобається робити це стоячи з пневматичної зброї. Хлопець вважає дуже доречним те, що тепер він може навчитися у ліцеї надавати домедичну допомогу. Раніше це вивчали тільки дівчата. Тож реформа триває, будемо стежити за нововведеннями.

Фото Валерія Кравченка.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі працюють вчителі.

Категорія: Війна, Новини Дніпра, Освіта, Тема дня

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: