“Я сподіваюсь, що всі ці автобуси колись вийдуть на вулиці Дніпра та повезуть пасажирів”, – каже Андрій Русавський, директор ТОВ “Автотранссервіс”, вказуючи рукою на подвір’я АТП, де рядами стоять ці самі великі автобуси, у закупівлі яких до війни наше місто було лідером в Україні. У 2019 році у Дніпрі запустили програму щодо заміни автобусів малої місткості на транспортні засоби великої місткості – більш комфортні для пасажирів. Але через війну програму оновлення довелося поставити на паузу. Зараз міські перевезення у великих автобусах стали нерентабельними, адже суттєво зменшився пасажиропотік. Як під час війни працює автобусна мережа Дніпра з’ясовував кореспондент “Нашого міста”.
Працюють безперебійно
За понад два роки війни пасажирські перевезення у Дніпрі не припинилися та працювали безперебійно. Під час масових відключень електроенергії, коли вимушено зупинялася робота електротранспорту, автобуси возили пасажирів, а маршрути підсилювалися додатковим рухомим складом.
ТОВ “Автотранссервіс” обслуговує 15 популярних міських маршрутів. Раніше на них працювали комфортні великі автобуси, проте від початку повномасштабного вторгнення їхня кількість на дорогах Дніпра загалом зменшилася в 2,5 рази – з 250 до 100 одиниць. Також великі автобуси повністю обслуговують комунальні автобусні маршрути.
У нас на подвір’ї АТП стоїть багато великих автобусів, – пояснює Андрій Русавський. – Вони зараз не затребувані через те, що на них не вистачає пасажиропотоку. Обслуговування такого автобуса (ремонт, пальне тощо) щонайменше вдвічі дорожче, ніж, наприклад, менш місткого “Еталону”.
У Дніпрі працює 92 міські автобусні маршрути. Приватні перевізники (11 автотранспортних підприємств) обслуговують 87 з них. Ще 5 маршрутів є комунальними.
Щодня на маршрути виходить близько 700 автобусів, які перевозять в середньому 300 тисяч пасажирів, щонайменше 50 тисяч з них – пільговики.
Пільги та муніципальні автобуси
Комунальні автобуси Дніпра возять пільговиків без обмежень навіть після того, як приватні перевізники обмежили потік пасажирів, які користуються пільгами. Наприкінці 2023-го у Дніпрі прийняли рішення, що у часи пік – до 10:00 та після 15:00 кількість пільговиків в салоні буде обмежена до двох на автобус малої місткості, чотирьох – на автобус середньої місткості, та шести людей – на автобус великої місткості. Але з 10:00 до 15:00 пільговиків возять в необмеженій кількості.
Проблема пільгових перевезень завжди була досить болюча по всій Україні. Одна з причин – з 2017 року держава не компенсує перевізникам безплатний проїзд пільговиків. У Дніпрі діє міська програма, за якою приватні АТП отримують компенсації до 10% від кількості сидячих місць за кожен рейс.
У той час у комунальних автобусах Дніпра, які курсують за п’ятьма маршрутами: № 7-К; № 32-К; № 48-К; № 75-К; № 109-К, пасажири користуються своїми пільгами без обмежень.
У нас в комунальному автобусі перевезення одного пасажира коштує приблизно 24 грн, з яких пасажир оплачує лише 15 грн, інша частина закривається за рахунок міського бюджету, – пояснює Іван Васючков, заступник начальника управління транспорту та транспортної інфраструктурі Дніпровької міськради й додає, що така ситуація не лише у Дніпрі і навіть не в Україні. – Перевезення всіх пільговиків теж сплачує міський бюджет.
Громадський транспорт – завжди збитковий та дотується за рахунок місцевого або державного бюджетів. Проте він виконує важливу соціальну функцію – забезпечує мобільність населення.
Муніципальні автобуси з’явилися у Дніпрі майже півтора року тому, після того, як ворог вдарив ракетою по одному з місцевих приватних АТП. У ніч на 29 вересня 2022 року було цілком знищено 48 великих і 6 середніх автобусів, ще близько 100 машин – понівечено.10 маршрутів, які обслуговує АТП, працювали навіть після прильоту. У перші дні після влучання інші приватні компанії допомогли підприємству з рухомим складом.
Від транспортного колапсу Дніпро врятувала гуманітарна допомога від Києва, Вінниці, Кельна та місцевих приватних бізнесменів.
Вже за 10 днів після ракетного удару по АТП Київ передав Дніпру 30 автобусів – МАЗи двох моделей, 5 великих автобусів нашому місту передало місто-побратим Кельн. З Вінниці до Дніпра приїхали ще три автобуси великої місткості – два ЛАЗи і “Богдан”. Сім автобусів Дніпру подарували представники місцевого бізнесу.
Ці автобуси склали основу муніципального парку та стали справжнім порятунком для Дніпра.
Водіїв не вистачає
Під час війни Дніпро зіткнувся з великою проблемою – катастрофічно не вистачає водіїв автобусів. Велика кількість співробітників АТП, що обслуговують наше місто, мобілізована на фронт. Це створило дефіцит кадрів та спричинило напружений графік роботи.
Близько 700 автобусів щоденно виходять на лінію та працюють у напруженому графіку через дефіцит водіїв, – пояснює Іван Васючков. – Люди втомлюються. Середній вік водіїв – 60-62 роки.
У ТОВ “Автотранссервіс” кажуть, що на їхньому підприємстві у лави ЗСУ призвали приблизно 15% співробітників.
Не вистачає кадрів катастрофічно, – каже Андрій Русавський. – На міських маршрутах у нашому АТП бракує близько 60 водіїв. Це зараз проблема будь-якого АТП у Дніпрі.
Майже усі АТП Дніпра терміново шукають водів та ремонтників рухомого складу.
У водія зараз зарплата від 14 до 20 тисяч грн, залежно від графіка роботи, – каже Іван Васючков. – Кваліфікований механік 10-25 тисяч грн на місяць може заробляти. Електронщики – дуже затребувана спеціальність. Більшість нових автобусів – електронні з великою кількістю датчиків. Електронщики можуть дуже добре заробляти.
Капремонтів – у чотири рази менше
Друга велика проблема дніпровських АТП – фінансова. Запчастини не лише подорожчали, проблемою стала їхня доставка в Україну.
Через це дуже велика проблема з капітальними ремонтами – їхня кількість скоротилася вчетверо у порівнянні з довоєнним періодом, – ділиться Іван Васючков. – Це болісна проблема, яку відчувають наші пасажири, але ми сподіваємось на порозуміння – у військовий час треба чимось жертвувати. Зараз всі у складному становищі.
Попри усі складнощі, у Дніпрі проводять перевірки роботи міських автобусів.
Загалом роботою АТП ми задоволені, більш незадоволені технічним станом рухомого складу, через що ми розпочали перевірку, – додав Іван Васючков. – Вже на зараз перевірено вісім маршрутів, а це 60 автобусів. Надані приписи на усунення недоліків.
Нагадаємо, раніше ми писали про історію кохання двох водіїв тролейбусів у Дніпрі.
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі
Позначки: Головне, Дніпро, Новини Дніпра, Транспорт Дніпра