Site icon Наше Місто

Таємниці дніпровського трамвая: що приховує за собою найдоступніший вид транспорту

трамваї Дніпра

Перший трамвай. Цей маршрут відомий не лише кожному мешканцю Дніпра,  його знають навіть в інших містах України. Саме він зустрічає гостей обласного центру на вокзалі й везе головним проспектом Дніпра через усі центри пересадки на інші види транспорту до студентських гуртожитків. Саме перший трамвай щодня збирає чверть загальної виручки усіх трамвайних маршрутів Дніпра. “Наше місто” з’ясовувало, як працює дніпровський трамвай та що приховується за цим поняттям.

У Дніпрі трамвай вважають найдоступнішим громадським транспортом. Незважаючи на те, що собівартість проїзду одного пасажира оцінюють у 25 гривень, міська влада утримує одну з найнижчих серед українських міст-мільйонників ціну проїзда – 8 гривень. Різницю перекривають за рахунок дотацій з міського бюджету.  До того ж, у трамваях пільговики активно користуються правом безоплатного проїзду, а вагони завжди курсують за графіком. Тому попит на цей вид транспорту завжди був доволі великий.

Один з найстаріших в Україні

Історія дніпровського трамвая нараховує вже 127 років, проте, він й досі залишається важливою складовою сучасної інфраструктури міста. 

Першу трамвайну лінію відкрили у Катеринославі 26 червня 1897 року. Це була третя трамвайна система в Російській імперії після Київського та Нижньогородського трамваїв. Її будівництво та експлуатацію здійснювала бельгійська фірма «ГАНС і ко».

Перша лінія з’єднала вокзал з Соборною площею. На ній курсували 6 вагонів бельгійського виробництва. Їхній дизайн був вельми оригінальним для того часу: дерев’яні кузови, відкриті майданчики та характерні “грибкові” дахи.

1906 року з’явилася муніципальна трамвайна мережа, так званий міський трамвай. У наступні роки трамвайна мережа міста стрімко розвивалася. До 1914 року було відкрито 11 маршрутів. Трамвай став популярним видом транспорту, адже він був зручним, швидким та доступним.

У 30-х роках XX століття трамвайна мережа Дніпра стрімко розвивалася, але значної шкоди трамвайному господарству завдала Друга світова війна. Було зруйновано 60% колій, 100 вагонів. Вже у 1945 році рух трамваїв почали відновлювати.

У 1970-х роках дніпровський трамвай пережив свій зоряний час. На той час у місті курсувало понад 400 вагонів, а протяжність трамвайних колій сягала 170 км.

З розпадом СРСР трамвайна система Дніпра, як і багато інших, почала занепадати. Зменшилося фінансування, парк вагонів старів, колії зношувалися.

У 2010-х роках розпочалося оновлення трамвайних колій та вагонів. Для міста це доволі коштовний в обслуговуванні транспорт. Навіть великі європейські міста не можуть собі дозволити повністю оновити всю трамвайну систему – рухомий склад, колії, ремонтні бази, тягові підстанції – це вартує мільярди євро. 

Баня та ремонти

По Дніпру курсує, мабуть, найбільша в Україні кількість модифікацій трамваїв. У КП “Дніпровський електротранспорт” їх нараховують 13.

Нові трамваї – електронні, а у старих пуск двигуна за рахунок реостатів, – каже Юрій Авраменко, начальник трамвайного депо №3. –  Нові вагони рухаються плавніше. Найплавніші трамваї у Дніпрі – ті, що ми отримали з Лейпцига. Також вони споживають менше електроенергії. Деякі трамваї на ручному керуванні, а деякі – на ножному. Водій першого класу повинен керувати всіма типами рухомого складу. Я ще вимагаю, щоб вчилися керувати снігоприбиральними трамваями – щоб кожен водій міг почистити колію.

Наймолодші трамваї, що курсують Дніпром, були випущені на початку 90-х років минулого століття. А найстарішим – вже понад півсотні років, але завдяки ремонтам фахівці постійно продовжують життя вагонів.

Технічний стан трамваїв перевіряється щодня перед тим, як вони вирушають на маршрути, – стверджує Юрій Авраменко. –  Раз на шість днів  вагони перевіряють більш поглиблено та за необхідністю “лікують”. Також раз на три дні вагони обов’язково миють та пилососять м’які сидіння.

Приблизно за 1,5-5 місяців трамвай набігає 5 тисяч кілометрів, тоді приходить час ще одного регламентного ремонту, а через 15 тисяч кілометрів – наступний. Потім – після 150 тисяч кілометрів пробігу. В трамвайному депо кажуть, що ремонти – це безперервний цикл, тому робота не закінчується навіть вночі – ремонтники працюють у кілька змін.

Під час війни у Дніпра залишився єдиний існуючий крок для відновлення трамваїв – капітальний ремонт. У КП “Дніпровський електротранспорт” кажуть, що таким чином місцеві фахівці можуть зробити з вже зношеного трамвая майже нову одиницю рухомого складу.

Нові трамвайні вагони у Дніпрі останній раз придбали на початку 90-х років, – розповідає Нікіта Керенцев, провідний фахівець КП “Дніпровський електротранспорт”. – Потім місто купувало лише вживані вагони, які раніше працювали у Лейпцигу – таких за останні роки ми купили 50 одиниць. Вони всі після капремонтів та замінювання системи керування.  Ще ми очікуємо 26 вагонів з Німеччини. 

У 2024-му у КП “Дніпровський електротранспорт” планують капітально відремонтувати 41 трамвайний вагон.

Під час капітального ремонту проводиться оновлення салону, встановлення системи кондиціонування кабіни водія, заміна освітлення та оптики на світлодіодні, заміна зношених частин електрообладнання та ремонт тягових двигунів, також проводиться ремонт кузова та трамвайних візків, які повністю перебирають, замінюючи зношені деталі, – пояснює Нікіта Керенцев.

Такі ремонти дозволяють продовжити термін експлуатації рухомого складу на 10-15 років (до 300 тис. км).

Чекаємо нові вагони

Фото: Валерій Кравченко

Наразі трамвайний парк Дніпра складається із 254 трамвайних вагонів, в експлуатації є 13 типів рухомого складу. Це все різні модифікації вагонів марок “Татра” та “КТМ”. Також наприкінці цього року, або на початку наступного у Дніпрі може з’явитися перший трамвай з низьким рівнем підлоги.

Ми повертаємось до наших довоєнних планів з оновлення трамвайного господарства, – каже Нікіта Керенцев. – До війни у нас були готові проєкти з капремонту 19-го, 12-го та 1-го трамвайних маршрутів. З урахуванням подорожчання матеріалів, такі суми будуть непідйомні для міста. Але деякі аварійні ділянки трамвайної колії відремонтують та вони будуть адаптовані під низькопідлогові трамвайні вагони. Зараз у нас йде співпраця з Європейським банком з придбання п’яти низькопідлогових трамваїв. Вартість кожного наближається до двох мільйонів євро. У цьому році буде запущена тендерна процедура, щоб знайти підрядника.

Переїзди ремонтують, як і до війни

У 2023 році у Дніпрі, попри воєнний стан, відремонтували 13 трамвайних переїздів. 

Минулого року у нас був показник з ремонту переїздів на довоєнному рівні – 13 переїздів, серед яких три переїзда були у сучасному широкополосному методі укладання, який дає 15-20 років експлуатації, – каже Нікіта Керенцев. – Наразі плани дуже залежать від обставин, це фінансування та постачання, але ми вже плануємо ремонти переїздів у березні-квітні на 4 перехрестях.

Які переїзди планують відремонтувати до кінця року

Цікаві факти про дніпровський трамвай

Нагадаємо, раніше ми писали, як у Дніпрі тролейбус став найнадійнішим пасажирським транспортом.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі

Позначки: , , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також:

Exit mobile version