Skip to content

ЕКСКЛЮЗИВ Газети дійдуть, але не очікуйте їх завтра: як працює “Укрпошта” Дніпропетровської області

Юлія Супрун

Головпоштамт Дніпра

Стіни Дніпровського головпоштамту, будівля якого має статус пам’ятки архітектури місцевого значення, пам’ятають ще Нестора Махна, Дмитра Яворницького, Максима Рильського, Олеся Гончара та багатьох інших відомих людей. Поштова служба вже майже два століття розміщується на головному проспекті нашого міста, змінювалася лише будівля. І навіть зараз, коли відчиняєш масивні двері головпоштамту та опиняєшся у помпезному приміщенні з поштовою скринькою та вітринами з конвертами для листів, здається, що час відкотився на кілька десятиріч назад. Днями Укрпошті виповнилося 30 років. Як змінилася її робота за ці часи, з’ясовував кореспондент “Нашого міста”.

Головпоштамт Дніпра

Історія “Укрпошти”, єдиного національного оператора поштового зв’язку України, розпочалася 2 лютого 1994 року, коли на базі Української пошти СРСР було створено Українське об’єднання поштового зв’язку Укрпошта.

За 30 років свого існування “Укрпошта” перетворилася з радянської монополії на акціонерне товариство та пропонує спектр поштових, логістичних, фінансових послуг та навіть торгує продуктами. При цьому монополія на деякі послуги зберігається, що не завжди працює на їхню якість.

Керівництво “Укрпошти” каже про активну діджиталізацію підприємства та розвиток онлайн-сервісів. Проте листоноші по-старому доставляють кореспонденцію власними ногами з газовим балончиком в кишені.

Ходять пішки та торгують

Вона щодня у будь-яку погоду проходить пішки не менше 6 кілометрів із важкими сумками з газетами, пенсіями, іноді листами та продуктами для літніх людей. Ганна Виноградова 5 років працює листоношею та з минулого літа після скорочень на роботі обслуговує величезну територію – перший Парус та частину другого. І все це – своїми ногами та за мінімальну зарплату.

Я вже втягнулася – весь час бігаю. Туди віднесла заказні листи, туди газети, пенсію побігла принесла. Це не складно, а надо бігати, – посміхається Ганна.

Кожен робочий день починається з повернення рекомендованих листів, які не вдалося вручити адресатам. Ганна каже, що найчастіше дніпрянам такі листи приходять з податкової, судів та інспекції з паркування. 

Мова про ті листи, що вже терміни минули та їх пора повертати. Якщо судова повістка, то на вручення лише три дні відводиться. І якщо ніхто не прийшов, то нам треба його повернути, інакше в комп’ютері день не закривається. Після цього я розбираю нові рекомендовані листи. Потім гроші отримала на пенсії та побігла за адресами.

листоноша з Дніпра

Жінка не заходить у під’їзди з незнайомцями та тримає напоготові газовий балончик, тому що її завдання доставити пенсії без пригод. На її дільниці 234 пенсіонери. Процес доставки їм грошей розтягується у часі, адже великі суми листоноша не носить. Ганна каже, що війна не особливо  вплинула на її роботу. 

Ми як працювали, так і працюємо. Пенсіонери, як були – так і є. Газети виписують, товар беруть.Тривога не тривога – вийшов та пішов, – каже жінка.

В Україні робота листоноші дуже змінилася ще до війни – суттєво зросло навантаження. Тепер треба ще й торгувати продуктами та побутовою хімією. Від того, скільки листоноша продасть, залежить надбавка до її мінімальної зарплати.

Треба крутитися та бігати. Для надбавок треба, щоб були вручення рекомендованих листів та продаж товару. Ось у мене є крупа, олія, макарони, цукерки, печиво. Пенсіонери мені замовляють, я в сумочку склала та принесла. Буває так, що дві здорові сумки тягнеш, коли два пенсіонери  в один день щось замовили, – .пояснює листоноша. 

Іноді їй на роботі допомагає чоловік, але таке буває дуже рідко. А діти вважають, що у мами хороша  робота – гуляти на вулиці. 

Монополіст “вбиває” газети

дослідження НСЖУ

“Укрпошта” залишається монополістом на ринку передплати друкованих видань та їхньої доставки. З листопада державна компанія оновила тарифи – послуга з приймання передплати на періодичні друковані медіа (на одну адресу незалежно від кількості видань) становитиме 15 грн без ПДВ. Крім передплати, потрібно буде платити за доставку: за загальнодержавне видання – п’ять гривень, за місцеве – чотири. Гроші беруть, а гарантії вчасної доставки не дають.

“Поштова доставка українських газет неякісна”, – заявляють у Національній спілці журналістів України, посилаючись на власне дослідження. А редактори українських газет б’ють на сполох – ситуація катастрофічна! Через закриття поштових відділень та скорочення листонош відбувається зрив доставки преси до передплатників. Не отримуючи своїх газет, читачі не бачать сенсу в подальшій передплаті. Таким чином редакції втрачають дохід і опиняються перед загрозою закриття.

НСЖУ презентувала звіт про результати дослідження стану поштової доставки в Україні.

Фахівці проаналізували 1063 звернень передплатників періодики, які надійшли на “гарячу лінію” НСЖУ в серпні-вересні 2023 року. 100% отриманих скарг – про роботу “Укрпошти”. В ході дослідження також провели опитування 152 редакторів українських газет.

За словами голови Спілки Сергія Томіленко, дослідження проведено завдяки співпраці Спілки журналістів з Інститутом регіональної преси та інформації (IRMI), а також швейцарською Фундацією “Ірондель”.

Одне з реформаторських надбань “Укрпошти” – пересувні відділення поштового зв’язку. У компанії їх позиціонують як повноцінні поштові відділення, які приїжджають у невеликі села та хутори з населенням до 1200 жителів. У Дніпровській організації НСЖУ кажуть, що на практиці якість доставки газет пересувними відділеннями сумнівна.

Олексій Ковальчук

З кожним роком у нас ситуація з передплатою, доставкою газет, періодичних видань все гірше та гірше. А ще погіршився стан справ після так званих реформ “Укрпошти”. Ми бачимо та фіксуємо величезну кількість нарікань. З останнього – днями поскаржився наш читач літнього віку з міста Марганець, який знаходиться під ворожими обстрілами. Він передплатив газету на 2024 рік та ще не отримав жодного номера. Наші фахівці знаходять у Марганці це відділення зв’язку. Там кажуть, що ці газети лежать стопочкою. Річ у тім, що у передплатника змінилося поштове відділення, змінився індекс і його повинно обслуговувати пересувне відділення “Укрпошти”, – розповідає Олексій Ковальчук, директор друкованого медіа та голова Дніпровської організації НСЖУ

За його словами, є скарги передплатників, що пересувні відділення “Укрпошти” не доставляють газети за адресами і у Криничанському районі. 

Раніше, коли там працювала листоноша, вона була зацікавлена в тому, щоб люди передплачували пресу, щоб вони придбали у неї товари. А зараз співробітники пересувних відділень “Укрпошти” і не знають, хто передплатив ці газети. Листоноші по селу не ходять, газети не розносять. В кращому випадку у центрі  села залишать стопочку преси у магазині у якогось підприємця, – додає Ковальчук.

У селах та маленьких містах ситуація із доставкою газет гірша, ніж у Дніпрі, кажуть у Дніпровській спілці НСЖУ.

За даними “Укрпошти”, зараз на Дніпропетровщині працюють більше 600 листонош. 

регіональний менеджер Укрпошьи

Насамперед робота листоноші – це доставка рекомендованих листів, пенсій, субсидій, виплат, рахунків, а також продаж наших товарів – продуктів, побутової хімії, – каже Людмила Біліченко, регіональний менеджер з розвитку мережі Дніпровського регіону. 

За іі словами, зараз не так багато передплатних видань, в основному передплатниками газет є пенсіонери. . 

У Дніпрі – щодня логістичні маршрути. Якщо це віддалений населений пункт, то газета скоріше за все дійде із запізненням  – завтра чи післязавтра. Це залежить від логістики – невчасно доставили, невчасно відправили на відділення. Також має значення фізичне навантаження листонош – не  встигли відпрацювати. Але воно дійде на наступний день-два, – каже Людмила Біліченко.

Дніпровська листоноша Ганна Виноградова визнає, що газети неможливо доставити день в день.

Якщо газети вчасно привозять, то ми носимо їх 2-3 дні. Просто фізично все не утягнеш. Четвер, п’ятниця, субота – це дні максимального навантаження. На фітнес вже не треба. Але слава богу, що є робота, – каже листоноша.

Поступається приватному конкуренту

У Дніпрі далеко не всі містяни користуються послугами “Укрпошти”. Люди називають головним мінусом державної компанії низьку мобільність доставки посилок та обирають послуги відомого приватного оператора. А серед плюсів “Укрпошти”  – значно нижча вартість послуг у порівнянні з приватними конкурентами.  

Головпоштамт Дніпра

Я не користуюся послугами “Укрпошти”, останній раз, коли я замовляв, то посилка дуже довго йшла, – каже мешканець Дніпра Дмитро.

Також дніпрянам здається, що у відділеннях “Укрпошти” не дуже раді клієнтам. 

На Укрпошті дуже багато усяких затримок. І якісь вони зовсім не раді нас бачити у своїх відділеннях, – каже дніпрянин Олексій.

А біженка з Донецької області Людмила говорить, що часто користується “Укрпоштою”.

Я і відправляла , і отримувала посилки . Я з Торецька Донецької області, у нас там лише “Укрпошта”, – каже Людмила.

Нагадаємо,  раніше ми писали, що Укрпошта попередила дніпрян про нову шахрайську схему.

Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: