Минулий рік став черговим викликом для малечі, школярів та студентів Дніпра. Освітні втрати, які стали неминучі спочатку через пандемію коронавірусу, а потім – через війну, підштовхнули педагогів та міську владу до досить складного рішення. У школах створювались найпростіші укриття, завдяки чому стало можливим змішане навчання, пише “Наше місто“.
Діти нарешті сіли за парти
Звісно, це було непросто. Все літо батьки у шкільних чатах та соцмережах обговорювали те, наскільки доцільно та безпечно навчатись очно. Що тільки не писали противники цієї форми: від «у вас, мабуть, є зайві діти» до «а хто буде відповідати, якщо туди прилетить?». Але бажаючих отримувати знання саме у школі чи виші, а не дистанційно, виявилось досить багато для того, щоб цей формат був затверджений як один з можливих. Те, що змішане навчання було виваженим рішенням, підтвердив і мер Дніпра.
— Завдяки облаштованим укриттям, ми поновили звичний формат роботи багатьох освітніх закладів, — зазначив у підсумковому звіті Борис Філатов. — Шкіл, зокрема, спортивних та мистецьких і дитсадків. Більшість батьків підтримали таке рішення. При цьому також зберігається можливість вчитися онлайн і за змішаною формою. Бо поки наші Сили оборони бʼються за майбутнє країни, у її мирних містах зростає фактично втрачене покоління. Діти, чиє дитинство спотворив спочатку ковід, а потім і повномасштабна війна. Тому — це виважене рішення.
На початку навчального року 53% батьків надали перевагу очному навчанню дітей. Наразі у нашому місті поєднується змішане, очне та дистанційне навчання. У 13 закладах батьки стовідсотково обрали очну форму. Є віддалені заклади, в яких немає укриттів, але батьки дуже хочуть, щоб їхні діти навчались очно. У таких випадках організований підвіз дітей до шкіл за кошти міського бюджету. Повністю онлайн навчаються учні у 32 дніпровських школах. Бо таким був вибір батьків.
Тож все ж таки, який формат для навчання кращий – очний чи дистанційний? На це питання у кожного – своя відповідь, яка є вірною саме для нього. Дійсно, перервати спілкування з вчителем під час тривоги та пересісти на диванчик, випити чаю, здається, зручнішим, ніж вдягатись та бігти в шкільне укриття. Але чи безпечніше?
— Коли діти йдуть в укриття, вони можуть провести час там з користю, — підкреслює Олена Яковенко, заступник начальника управління освіти Дніпровської міської ради. – Якщо вони дивляться в телефони, це може бути пов’язано з освітнім процесом. Розваги в укриттях мають бути пізнавальними. Є школи, де діти в сховищах виготовляють окопні свічки чи вологі серветки для наших захисників. У будь-якому випадку, я вважаю більш безпечним для дітей, коли вони вдяглись та спустились в укриття під наглядом дорослого. А ось залишити дитину одну вдома у багатоповерхівці, у якій немає де сховатись, мабуть, не дуже виважене рішення батьків.
Підбивати підсумки щодо рівня знань школярів поки ще рано. Певні висновки можна буде зробити наприкінці навчального року, після проведення НМТ. Але разом з тим, офлайн-навчання однозначно має свої переваги.
— Під час онлайн-занять деякі учні навіть камери не вмикають, — підкреслює Олена Яковенко. – Вчитель не розуміє, слухає його дитина чи ні. Деякі діти можуть самостійно опрацювати матеріал, а інші – ні. І при цьому навіть не підключаються. Тож таким дітям, звісно, краще ходити до школи. З другого семестру батьки можуть обрати іншу форму навчання – змінити змішану на дистанційну або навпаки. Це їхнє право.
Ремонти в закладах освіти продовжуються
У Дніпрі, попри війну, міська влада ремонтує заклади освіти: школи, дитсадочки та інклюзивні центри. Першочергово у них облаштовують укриття, аби діти мали змогу безпечно відвідувати заняття.
Наприклад, у їдальні 46-ї школи нещодавно з’явилось нове якісне обладнання. Його надали міжнародні спонсори. Протягом осінніх канікул у школі було зроблено косметичний ремонт у приміщенні харчоблоку. Були пофарбовані стіни, стеля, замінено освітлення. Одна частина обладнання була встановлена одразу, а інша — під час зимових канікул.
Для того, щоб малюкам було безпечно знаходитись у дитячих садочках, адміністрація облаштовує підвальні приміщення під укриття.
— В нас вже працює вісім груп, діти знаходяться тут чотири години,– розповідає Олена Новохацька – директор дитячого садочку № 163. – Вони дуже полюбляють його, спускаються сюди, наче у казкове царство!
Звичайно, у таких укриттях є все, що необхідно для побуту малечі. Це питна вода, туалети, аптечка. А також є все для розваг – іграшки, настільні ігри. Вихователі за допомогою міської влади роблять все, щоб діти під час повітряних тривог не відчували стресу. А ставились до спуску в укриття, як до цікавої гри або квесту.
Нещодавно завершився ремонт сховища в інклюзивно-ресурсному центрі № 2. Тут навчаються діти з особливими освітніми потребами. Тепер в ньому враховуються інклюзивні особливості вихованців. Наприклад, в укритті є санвузол для людей з інвалідністю, які пересуваються на кріслі колісному. Скоро тут також з’являться спеціальні пандуси на сходах.
— У центрі були встановлені вхідні та вихідні металеві двері, зроблено освітлення – як основне, так і аварійне, — додає Владислав Оліферук, представник технічного відділу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. — Є вентиляція. Облаштовані санвузли, місця для сидіння. Також були зроблені запаси води. Площа цього сховища – 200 кв. м. Зараз воно відповідає всім вимогам ДСНС.
Їжа в школах стала смачнішою, але можлива монетизація
На початку навчального року були проблеми з харчуванням у школах. Через війну міська влада вирішили організувати його за допомогою кейтрингової системи. Тобто їжа не готується у школах, а привозиться туди вже готовою у ланчбоксах. Такі харчові набори школярі молодших класів, а також пільговики дотепер отримують безкоштовно.
У вересні батьки дніпровських школярів активно скаржились на одного з постачальників шкільного харчування, а саме – «Олімпіус консалт», страви якого були не до смаку багатьом школярам. Особливо дітлахам не сподобалась квасоля. Але компроміс щодо впровадження здорового харчування у навчальних закладах та його гарних смакових якостей у Дніпрі був знайдений. Після спілкування з батьками, яке продовжується до тепер, кухарі «Олімпіус консалт» відкорегували меню. Зараз нарікань від учнів та їхніх батьків стосовно шкільної їжі майже немає. Водночас, може статися так, що харчування для школярів перестане бути безкоштовним – будуть запроваджені нові форми.
— Я хотів би запровадити широку суспільну дискусію, щодо монетизація шкільного харчування, — заявив Борис Філатов під час свого підсумкового звіту за 2023 рік. — Для мене не секрет, що є постійні нарікання. Ми прийняли бюджет, все розпланували. Але ж ніхто не знає, що буде далі. Зараз, в умовах воєнного стану, міська влада в багатьох містах, наприклад, Одесі, Черкасах починає відмовлятися від оплати дитячого харчування. Тому я хочу, щоб у Дніпра на рівні батьківської спільноти, громадськості, медіа ми обговорили це питання.
Якщо пропозицію мера підтримають, то міська влада буде компенсувати батькам школярів пільгових категорій вартість дитячого харчування. А вони вже самі будуть вирішувати – що давати дитині в школу на перекус.
Дніпряни підкорили міжнародні конкурси
Попри сирени та небезпеку багато дніпровських школярів показали дуже хороші результати у навчанні. Учні Дніпра взяли участь у конкурсах, проєктах, форумах та виставках міжнародного рівня.
Так, у конкурсі шкільних проєктів з екологічних питань GENIUS Olympiad Ukraine золото здобув НВО № 136, срібло – фінансово-економічний ліцей, бронзу – гімназія № 3. На міжнародній науково-технічній виставці в Таїланді KIDE перше місце дісталось знову ж таки фінансово-економічному ліцею. Також представник цього закладу освіти посів перше місце у міжнародному фестивалі інженерії, науки та технологій I-FEST (Туніс). А ще дніпровські школяри посіли минулого року призові місця на міжнародних конкурсах у Польщі, Румунії, Хорватії та інших країнах.
За традицією дуже добре показали себе учні Дніпровського наукового ліцею інформаційних технологій Дніпровської міської ради. Шість ліцеїстів отримали стипендію Президента України. Це переможці ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, а також Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2022/2023 навчальному році.
Вчителям важко, але вони впорались
Протягом минулого учбового року з’явилось чимало цікавих проєктів за підтримки міської влади Дніпра. Наприклад, деякі уроки тепер проводяться у комунальних закладах культури: Музеї історії Дніпра, Дніпровському художньому музеї, Музеї ім. В. Сідура, бібліотеці ім. Джона Маккейна, Дніпровському планетарії. А ще розпочала роботу міська освітня платформа «Дошкільнятко». Завдяки їй педагоги та батьки можуть використовувати різні матеріали для підготовки дітей до школи.
Наразі багато педагогів встигають не тільки навчати дітей, а й займатись волонтерством. 250 дніпрвоських закладів освіти долучились до збору матеріалів для виготовлення окопних свічок. Також близько 200 закладів ріжуть смужки, в’яжуть сітки та кікімори. Вже не говорячи про шкарпетки — їх наші освітяни зв’язали близько 10 тисяч.
Звісно, навчатись та навчати в умовах війни непросто не тільки школярам, а й вчителям. Але й хороші новини. Починаючи з кінця минулого року молоді педагоги отримують більшу матеріальну підтримку від міської влади. Раніше це було 2 тисячі гривень щомісяця, а з 1 грудня – 5 тисяч. Ці гроші виплачуються молодим педагогам протягом перших трьох років на своєму першому місті роботи.
— Зараз вчителям значно важче працювати, ніж це було під час повної дистанційки, — не приховує Олена Яковенко. – Але масового відтоку педагогів в нас немає. Велике значення має майстерність керівників закладів освіти, бо кожен з них знає своїх вчителів. Хтось краще навчає дітей офлайн, а хтось – онлайн. Тому треба таким чином спланувати заняття, щоб було якомога менше нарікань від вчителів на кштлат «я так не можу працювати». Більшість директорів шкіл з цим завданням успішно впорались.
Відкрились дитячі садочки
Цієї осені поступово почали відкриватись дитячі садочки, сьогодні їх вже біля 50. Оскільки діти не можуть спати в укритті, бо там неможливо встановити достатню кількість ліжок, в садочках діють групи короткотривалого перебування – до 4-х годин. Зазвичай батьки приводять малюків на 8.30, а в 12.00 забирають додому.
— Зі 177 садочків — у 81 комунальники виконали поточні ремонти підвальних прміщень, — розповідає Олена Яковенко. — І лише 46 мають зараз акти від ДСНС без зауважень. Звісно, не всі батьки водять дітей на заняття навіть якщо з укриттями все добре. Бо багатьом незручно, що садочки працюють неповний день. Але піднімати дітей під час денного сну, який ми маємо забезпечити, та вести в укриття, ніхто не буде.
Загалом малеча досить спокійно та навіть з зацікавленням спримає той момент, коли треба спускатись в укриття. В багатьох садочках вони чудово облаштовані: там є іграшки, розмальовки, конструктори. В деяких – навіть музичні інструменти та лялькові театри. Тож для малечі це – ніби подорож у казкове царство. Що ж, такими є реалії нашого життя.
Категорія: Важливо, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня
Позначки: Головне