На початку липня на міських заправках підвищилася вартість бензину та дизпалива. Причина – повернення до довоєнних податкових ставок. Очевидно, що зростання цін на пальне стане своєрідним індикатором зростання цін на все. Чи подорожчає проїзд у громадському транспорті? Наскільки збільшиться вартість товарів та послуг? Які цінові сюрпризи чекають на дніпрян восени? Своєю думкою з “Наше місто” поділилися експерти.
Ворог цілеспрямовано знищував паливну інфраструктуру
На початку повномасштабного військового вторгнення в Україну ворог шалено прагнув створити в нашій країні паливний колапс. Масовані ворожі атаки були спрямовані на нафтосховища. У березні 2022-го було завдано ракетних ударів по нафтобазах у Львові, Дніпропетровській, Волинській, Рівненській областях. А нафтобазу у Крячках Київської області агресор обстріляв двічі – 12 та 27 березня. Тоді ж окупанти завдали удару по нафтопереробному заводу — Кременчуцький НПЗ, який був основним виробником пального в країні.
В Україні виник гострий дефіцит пального, який відчули не лише промислові підприємства, а й пересічні громадяни. Дніпряни пам’ятають кілометрові черги на маршрутки наприкінці весни – на початку літа 2022 року.
Зниження ПДВ на паливо – помилка?
Стан з пальним ставав більш напруженим також через те, що до початку повномасштабного вторгнення значна частина палива надходила в Україну з Росії та Білорусі. Остання, наприклад, забезпечувала близько половини всього бензину на вітчизняному ринку. Зрозуміло, що виникла гостра потреба екстрено переорієнтувати імпорт палива на Європу.
І тоді Верховна Рада підтримала ініціативу Кабміну щодо додаткових податкових стимулів: нульової ставки акцизу на бензин, дизель і газ та зниження ПДВ майже втричі – з 20 до 7 відсотків.
Але через рік голова фінансового комітету ВР Данило Гетьманцев визнав це рішення помилковим. І в липні 2023-го все повернулося на свої кола.
– Я вважаю, що зниження цих ставок було величезною помилкою, – зазначав він в інтерв’ю «РБК-Україна». – Це зовсім не вплинуло на ціну палива. Це лише вплинуло на заробіток трейдерів.
Анонсоване у травні підвищення податкових ставок, зрозуміло, не залишилося непоміченим. Деякі АЗС збільшили розцінки ще у червні, а з початку липня на всіх дніпровських заправках ціна бензину та дизпалива підскочила на кілька гривень.
Міська влада не планує підвищувати вартість проїзду
Щойно подорожчало пальне, у Дніпрі одразу ж заговорили про можливе підвищення вартості проїзду у міському транспорті. Причому заговорили якось буденно, як про щось абсолютно неминуче. Адже бензин подорожчав, і не сьогодні так завтра транспортні тарифи обов’язково піднімуть.
Але міська влада народного песимізму не поділяє і найближчим часом підвищувати вартість проїзду не планує.
– З початку липня на багатьох заправках Дніпра ціна на пальне зросла на 3-5 гривень, – розповідає Іван Васючков, заступник начальника управління транспорту департаменту транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міськради. – І надалі вона трохи зростатиме. Очікується, що ціна за літр пального в залежності від заправної мережі складе 48-54 гривень. Це не вплине на вартість проїзду містом. Збільшення ціни палива приблизно на 10% – це зростання собівартості перевезень на 5%. Але це не настільки суттєве підвищення, щоби піднімати ціну проїзду в громадському транспорті. Тобто саме через це поточне збільшення ціни на бензин не плануємо розглядати питання про збільшення вартості проїзду.
На думку чиновника, у найближчому майбутньому для водіїв вартість пального зросте в середньому на 10-15 гривень. Але звичайним пасажирам громадського транспорту істотних змін не варто очікувати.
Перевізникам пощастило менше, ніж пасажирам
Пасажирам поки що хвилюватися не варто: ціни на проїзд не зміняться. Це підтверджують не лише представники транспортного департаменту, а й перевізники.
– Наше підприємство не планує піднімати вартість проїзду автобусами, – констатує Євген Герасименко, генеральний директор ТОВ «Технополіс». – На сьогодні це питання взагалі не розглядається.
При цьому перевізники визнають, що їм пощастило менше ніж пасажирам. Собівартість перевезень нехай і не суттєво, але зросла.
– Звичайно, збільшення вартості палива призведе до подорожчання перевезень, – стверджує Андрій Русавський, директор ТОВ «Автотранссервіс». – Але це позначиться лише на перевізнику. Для пасажирів нічого не зміниться. Чи це призведе до зростання цін взагалі? Думаю, що так. Адже паливо тягне за собою все. Це складова економіки будь-якої сфери діяльності.
Подорожчання загострить кадровий голод на транспорті
Ключове слово у спілкуванні з експертами – «поки що». Справді, сьогодні і зараз ситуація з громадським транспортом більш-менш благополучна. Але тільки поки що. Сам факт підвищення ціни палива – привід нагадати про проблеми транспортників загалом. Одна з найгостріших – кадровий голод.
– Сьогодні дефіцит кадрів міського громадського транспорту становить близько 40%, – зазначає Михайло Тонконогий, голова профспілки автомобілістів та автоперевізників Дніпра. — Це рекордний показник у галузі за багато років. Чому він утворився? Водії маршруток одержують, припустимо, 20 тисяч гривень за 15 робочих змін. Начебто б і непогано! Але водії бензовозів чи рефрижераторів заробляють по 50 тисяч. Різниця відчутна! Ось багато маршрутників і йдуть.
За словами профспілкового лідера транспортників, перевізники докочують машини “до ручки”. Немає грошей на ремонт, закупівлю запчастин.
– Зламалася, наприклад, коробка передач, яка на великому автобусі коштує 2-3 тисячі євро, – пояснює він. – Її не ремонтують, а переставляють з іншої машини. Таким чином, за півтора роки війни «трупові лави» перевізників поповнилися. Тож восени цілком очікується підвищення вартості проїзду в міських маршрутках на 1-2 гривні.
Тобто подальше подорожчання палива може виявити «тонкі місця» транспортників. А як відомо де тонко, там і рветься. І тоді підвищення транспортних тарифів не уникнути.
Втім, підвищення ціни на пальне позначиться не лише на транспортниках. Воно вплине на малий та середній бізнес, сферу послуг та взагалі на всіх нас – кінцевих споживачів.
Разом із бензином у Дніпрі подорожчає практично все
На одній із дніпровських заправок верхню позицію на електронному табло зайняв не 95-й бензин, а кава. Власники АЗС продемонстрували, що літр елітного бензину обійдеться водієві дешевше за дві чашки кави. Це все так. Але ці ціни пов’язані між собою, як нитка з голкою. Для того, щоб кава була в наявності її треба привезти, використовуючи той же бензин, що подорожчав. Образно кажучи, у кожній чашці ароматного напою, що бадьорить, є своя крапля палива.
Зрозуміло, привезти потрібно не тільки каву, а безліч різних товарів. Логістична складова є скрізь. Тому експерти стверджують, що разом із бензином та дизпаливом подорожчає практично все!
— Найімовірніше, це призведе до того, що подорожчають усі товари, які перевозять, – каже економічний експерт Віктор Жих в інтерв’ю «Дніпро ТV». – А перевозять практично все, насамперед автомобільним транспортом. Починаючи з борошна, хліба та закінчуючи чим завгодно.
Наслідки зростання цін на пальне дніпровські підприємці відчули вже сьогодні.
– Як і весь український бізнес, ми перейшли на альтернативні джерела енергії, – розповідає Дмитро Бражник, власник невеликого дніпровського кафе – Тобто у нас є генератор. Працює на бензині. За ціни на паливо 45-46 гривень за літр це одна сума, але якщо вартість бензину перевалить за 50 гривень, ситуація зміниться. На нашому мікрорівні різниця суттєва.
Ціна на пальне – не єдина проблема бізнесу
Збільшення вартості пального аж ніяк не єдина біда дніпровських підприємців. Просто паливо – нерв вітчизняної економіки, який у черговий раз сигналізує про болючі точки нашого бізнесу. А точок таких достатньо. Адже повернення до довоєнних податкових ставок боляче вдарить також по середньому та малому бізнесу. На думкупідприємців, спроба таким чином поповнити бюджет ні до чого доброго не спричинить.
– Влада щипає тих, у кого нема чого відщипнути, – вважає Наталія Ешонкулова, голова громадської організації із захисту прав підприємців «Укри». – Нагадаю про сумнозвісний законопроект №8401, який повертає до довоєнного оподаткування. Ми просимо скасувати перевірки розрахункових касових операцій, які є згубними для представників малого та середнього бізнесу. Підприємці змушені піднімати ціни, але доходи людей зазвичай не дозволяють платити більше. Замкнуте коло. Сумно, що ми не маємо ефективної комунікації з владою. Влада робить щось своє. Хоче знайти якісь важелі, щоб більше взяти з малого бізнесу, але наші проблеми не враховує. А зрештою, наші проблеми – це й проблеми споживачів.
Осінні ціни залежатимуть від ситуації на фронті
Поки що ціновий стрибок на паливо, товари та послуги не настільки приголомшливий. Але зараз літо. Спекотний липень, в якому, як правило, мало що відбувається в економіці. Інша річ, осінь. Адже саме восени рахують не лише курчат, а й звіряють цінники. На що чекати дніпрянам восени-2023?
На думку економічного експерта Михайла Крапивка, осінні ціни більшою мірою залежатимуть не від податкових ініціатив законодавчої влади, а від ЗСУ.
– Дуже багато залежатиме від ситуації на фронті, – стверджує експерт. – Якщо буде відчутний прогрес і вдасться дійти хоч би до Криму, це може стримати інфляцію, дасть позитив економіці, загальмує бізнес-еміграцію, утримає курс національної валюти.
Михайло Крапивко припустив, щовосени ціни піднімуться. У найгіршому випадку вони зростуть на 30-40 відсотків, а в кращому – лише на 10 відсотків.
Автор Александр РАЗУМНИЙ.
Категорія: Важливо, Інтерв'ю, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра
Позначки: Головне