Skip to content

Місто працює: як у Дніпрі підприємці адаптувалися до блекауту

Новини Дніпра: Бізнес на генераторах - Наше Місто

Останні кілька місяців стали справжнім викликом для дніпрян. Аварійні вимкнення світла — серйозна проблема як для простих містян, так і для представників бізнесу та медичних закладів. Зараз людям не залишається нічого, окрім як шукати можливості, аби працювати далі. Наявність електрики стала нагальним питанням, тому містяни роблять усе задля забезпечення автономності. Кореспонденти «Нашого міста» поспілкувалися з представниками різних професій та дізналися, як дніпряни дають собі раду з нестабільною подачею електрики.

Новини Дніпра: Бізнес на генераторах - Наше Місто

Офісна робота не зупинилася

Андрій — системний адміністратор офісу холдингу «Наше місто». Він займається підтримкою технічного обладнання інших працівників, серед його нових обов’язків тепер — слідкувати за генератором.

До цього, як і більшість дніпрян, Андрій не працював з генераторами, тому розбиратися довелося в процесі. Основним джерелом інформації став Інтернет, звідки було взято всі основні дані про правила роботи та техніку безпеки.

— У нашому офісі зараз працюють 20 співробітників, — розповідає Андрій. — Тому для підтримки роботи придбали генератор на 5 кВт. Цього вистачає, хоча важко сказати, що в сьогоднішніх умовах робота проходить повноцінно. Зараз ми користуємося генератором майже щодня. Зазвичай він потрібен нам на чотири години — згідно зі стабілізаційними графіками відключень.

Новини Дніпра: Бізнес на генераторах - Наше Місто

У найзавантаженіші дні генератор працював десять годин, за цей час довелося витратити більше вісімнадцяти літрів пального. Також для роботи генератора потрібне мастило. Його Андрію доводиться міняти кожні 50 годин роботи приладу.

— Труднощі були, але незначні, — каже він. — Комусь заважали дроти, хтось із верхніх поверхів поскаржився на чадний газ. Аби все привести до ладу, ми відвели вихлопи. Це все здебільшого вимагає зайвого часу, але завдяки генератору робота може продовжуватися.

Дитячі очі без допомоги не залишаться

Дитяча офтальмологія «Зірочка» працює з 2009 року. Працівники клініки спеціалізуються на допомозі дітям різного віку, починаючи з немовлят. Серед їхніх основних робіт — діагностика зору, лікування від травм та гострих захворювань. У клієнтській базі за цей час вже зібралося понад десять тисяч дітей та дорослих, із початком війни та відключень електрики кількість пацієнтів у тутешніх спеціалістів не зменшилася, проте умови роботи серйозно змінилися.

Новини Дніпра: Бізнес на генераторах - Наше Місто

— Усі прилади для діагностики та лікування дітей залежать від наявності електрики у клініці, — розповідає Олена Полуянова, головний лікар «Зірочки». — Зрозуміло, що, коли немає світла, ми не можемо працювати. Пацієнти записуються на прийом планово, у мене зараз запис уже на лютий. Це сумно, але такі планові огляди можна й перенести. А ось травми палицями, олівцями, іграшками, листочками тощо, гострі запалення перенести не можна. Діти залишаються без допомоги. Ми, як і всі, гостро зіткнулися з цим ще у жовтні.

Придбання генератора було складним питанням для співробітників. Здебільшого в клініці жіночий колектив, єдиний чоловік, який працював в «Зірочці», вступив до лав ЗСУ. Ніхто з колективу не був досить обізнаним, тому довго думали, яка модель генератора підійде. Вирішальним для офтальмології став день, коли через масовану атаку росіян Дніпро та інші міста України залишилися без електрики на тридцять шість годин.

Після затяжного блекауту вирішили негайно придбати потужний генератор для роботи. Зрештою лікарям допомогли працівники магазину, де була придбана техніка. Спеціалісти підключили генератор, провели перевірку та підготовку до роботи. Через кілька годин усі кабінети під’єднали до автономного живлення. Тепер клініка має електрику протягом всього робочого дня, аби й надалі допомагати дітям.

— Зараз ми не відмовляємо нікому та надаємо допомогу всім, кому потрібно, — розповідає лікар-офтальмолог. — Багато наших постійних пацієнтів переїхали до інших міст або виїхали з країни, але до Дніпра прибуло багато людей із Харкова, Херсона, Нікополя та інших міст. Менше пацієнтів не стало. І відсутності світла ми тепер не боїмося.

Наразі Олена Полуянова та її колеги впевнені, що, незважаючи на всі труднощі, вони допомагатимуть діткам так само вправно. Лікарі навчилися користуватися приладом напрочуд швидко, у цьому допомогли детальні інструкції та практика.

Якісна зачіска — це вже розкіш

Через часті відключення світла підприємці не завжди можуть надавати свої послуги людям. Перукар Ольга Кузьміна живе в Березанівці та працює на себе. Аварійні вимкнення електрики стали буденністю для жінки, що сильно позначилося на її роботі.

Новини Дніпра: Бізнес на генераторах - Наше Місто

— Через відсутність світла люди не можуть заздалегідь записатися, — розповідає пані Ольга. — Більшість моїх клієнтів не святкували Різдво та Новий Рік, бо продовжується війна і важко планувати щось заздалегідь.

Перукар підкреслює, що бачить, як непросто індустрії краси у цей час. Якщо порівнювати із січнем 2022 року, кількість клієнтів у Ольги зменшилася майже на вісімдесят відсотків. За її словами, не менш складна ситуація і в інших майстрів:

— Багато моїх колег зараз проходять через важкий період — хтось виїжджає з країни через брак клієнтів, хтось намагається і далі працювати, але людей стало значно менше.

Здебільшого клієнти Ольги — це жінки, які приходять за комплексом процедур, тому приймати багато людей вдень вона не може через вимкнення світла. Якщо електрика зникне в процесі, тоді доводиться вмикати генератор, але його обслуговування вкрай дороге для перукарні.

— Для перукаря важливо мати достатньо світла для роботи, — розповідає пані Ольга. — Якщо для манікюру необхідно менше світла та електроприладів, то в моєму випадку акумулятора не вистачить. Для нагріву води, сушіння волосся та освітлення приміщення потрібні великі потужності, через це перукарня дуже залежить від графіків відключень.

Ще однією проблемою під час вимкнення світла є зв’язок. Коли відбувається аварійне відключення, в Березанівці частково або повністю зникають Інтернет та мобільна мережа. Через це комунікація з клієнтом також може зійти нанівець. У такому разі Ольга намагається перенести прийом на інший день, що також сильно впливає на розклад майстрині.

Невеликий магазин виручив акумулятор 

Світлана працює у торговельному центрі «Слов’янка». Вона та її працівниці почали шукати спосіб задля освітлення магазину ще на початку листопада, коли відключення стали частішати. Перший час видався складним для багатьох підприємців. За словами Світлани, працювати доводилося майже навпомацки, на допомогу приходили ручні ліхтарики, але цього було замало. Через те, що за правилами безпеки в будівлі заборонено встановлювати генератор, та його значну ціну, жінка вирішила купити акумулятор.

— Я шукала компактний варіант, щоб його можна було переносити без зайвих зусиль, — розповідає вона. — Деякі люди обладнали робочі місця світлодіодними стрічками та однотонними гірляндами, проте це не всім підходить. Я вирішила придбати акумулятор, бо він живить усі основні джерела світла в моєму відділі, крім того, за кілька тижнів користування мені довелося заряджати його всього три чи чотири рази.

Світлана зіткнулися з багатьма труднощами, поки шукала необхідну апаратуру. Автори більшості оголошень повідомляли, що вже розпродали усі запаси та пропонували почекати, поки прийдуть нові. Деякі продавці навіть пропонували внести завдаток, аби зайняти місце в черзі на купівлю техніки.

— Поки я намагалася знайти акумулятор для магазину, то розглядала дуже багато варіантів, — каже пані Світлана. — Десь не сходилися за ціною, десь за вказаними параметрами в Інтернеті та товаром, який намагалися продати. Одного разу ледве не зіткнулася з шахраями, але, на щастя, вчасно відмовилася.

Згодом необхідний акумулятор жінка знайшла, хоч і не обійшлося без допомоги знайомих, які працюють в магазинах техніки. Наразі торговельний центр працює близько семи годин на день, вимкнення світла тут далеко не рідкість. Співробітницям Світлани доводиться використовувати акумулятор чи не щодня. Але, незважаючи на труднощі, бізнес працює, підприємці облаштовують свої робочі місця задля комфорту і підтримки клієнтів.

Стоматологічні послуги — без серйозних змін у графіку

Максим Підгорецький — стоматолог у другому поколінні. Він працює в одній із клінік Дніпра, його родичі лікують людей у Нікополі. Чоловіка вкрай занепокоїла ситуація, яка склалася через брак електрики в країні. Відключення світла — серйозна проблема, українські стоматологи по-різному справляються з сьогоднішніми умовами роботи.

— Стоматології потребують багато світла для роботи, — розповів дантист. — Стоматологічне крісло, обладнання, яке до нього під’єднано, компресор стислого повітря — це все працює тільки за наявності електрики. Обійтися без усього цього просто неможливо.

Для забезпечення повного циклу роботи великі клініки встановлюють велику кількість акумуляторів. У разі блекауту стоматологи переключаються на додаткові засоби живлення та продовжують роботу.

За словами Максима, деякі дніпровські клініки дуже добре підготувалися до екстрених відключень:

— Великі стоматології мають змогу придбати собі обладнання для роботи за будь-яких обставин, — розповів він. — Я працюють у клініці «Ащеі» у Дніпрі. У ній двадцять дві стоматологічні установки — спеціальні крісла та прилади для лікування зубів. Щоб продовжувати працювати навіть за екстрених умов, тут обладнано кілька ланок живлення, тому ми маємо змогу надавати свої послуги без серйозних змін у графіку.

У сім’ї стоматолога також є досвід роботи без світла. Родичі Максима працюють у Нікополі, але через відключення їхній розклад сильно змінився. Якщо до осені вони могли працювати по вісім або дев’ять годин на день, зараз їхня стоматологія працює значно менше — три-чотири години за зміну. Спеціалісти дуже залежні від стабілізаційних графіків вимкнення світла.

— У стоматологічній клініці Нікополя п’ять стоматологічних установок, для їхнього живлення потрібен дуже потужний акумулятор, — підкреслив Максим. — Купити його — дуже дорого, тому від цієї ідеї відмовилися.

У процесі стоматологічної операції необхідно очистити уражені ділянки зуба, що неможливо зробити без електрики. Якщо все ж таки клініка залишається без світла під час роботи, стоматологи ставлять тимчасові пломби та назначають новий час для пацієнта.

— Електрика здебільшого потрібна на початковому етапі, — розповідає лікар. — Необхідна постійна подача води, тому працюють насоси та компресор стислого повітря. Після того, як лікар препарував зуб та видалив усе зайве, можна працювати за допомогою автономних електроприладів — засобів, які працюють на акумуляторах. Це інструменти для фіксування пломб та інших процедур. Шліфовку пломби стоматолог назначає на наступний день.

Придбання додаткової техніки для багатьох клінік стало важливим питанням. Максим зацікавився, як інші стоматологи України реагують на всі ці події. За його спостереженнями, здебільшого спеціалісти не підвищили ціни на власні послуги.

— Хтось ввів знижки для військовослужбовців та дітей, хтось просто не змінював прайс з початку року. Звичайно, кожен випадок слід розглядати окремо, але загальної тенденції з підвищення цін наразі нема, — додав Максим.

Незважаючи на дуже важкі умови для роботи, бізнес працює та живить економіку країни. Попри брак ресурсів, велика кількість підприємців та лікарів продовжують займатися своєю справою та не їдуть за кордон.

Про це читайте у газеті «Наше місто», яка у продажу з четверга, 2 лютого.

Передплатити газету можна на пошті або за допомогою додатка «Приват24». А також купуйте газету в супермаркетах, у приватних розповсюджувачів та у відділеннях «Укрпошти».

Автор: Ілля Кузьмін.

Категорія: Війна, Новини Дніпра

Позначки: , ,

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: