Незвичайні історії простих речей: ліфт

Незвичайні історії простих речей: ліфт. Новости Днепра

Зайшли в під’їзд, натиснули кнопку ліфта і поїхали на потрібний поверх. Все просто і звично. А якщо раптом він не працює – ціла трагедія! Життя багатоповерхівки майже завмирає, бо вже ніхто нікуди не їде і не йде. Рідко хто погодиться  дертись пішки на 9, 14 чи 26 поверх. Ми навіть не задумуємось – хто і коли винайшов цю зручну кабіну, що катає нас так легко вгору-вниз. А всі ці хмарочоси були б для нас лише мрією, аби ми не мали такого винаходу, як ліфт!

Так от, перші згадки про підйомні платформи датовані 236 р. до н.е.,  Найдавнішим підйомним пристроєм, який міг бути прототипом сучасного ліфта називають підйомник давньоримського міста Геркуланум, що в підніжжі Везувія. Пристрій приводився в дію мускульною силою людей. З історій про гладіаторські бої відомо, що ліфти були у Колізеї, аби піднімати на арену гладіаторів і тварин. Вже сучасні дослідники стверджують, що в Колізеї було аж 12 ліфтів. В дію їх приводили раби за допомогою системи блоків. Також, у древньому світі ліфти використовували для підйому вантажів на будівництвах, добуванні корисних копалин чи для підйому води з річки. Як, наприклад, в Єгипетській Олександрії.

На початку XIX століття В 1800 році вперше як привід для ліфта була використана пара, точніше – парова машина. Зробили це на одній з вугільних шахт Америки. Хазяїн шахти вирішив, що завдяки паровій машині можна підвищити швидкість підйому людей і вантажів, таким чином збільшиться продуктивність виробництва. Так почалась ера комерційної експлуатації ліфтів, вже 1835 року парові ліфти для вантажів активно використовували на промислових підприємствах Англії. Але такий ліфт мав серйозний недолік – необхідність постійно підтримувати парову машину в робочому стані. Сам з цієї причини парові ліфти не розглядались для житлових будинків.

Якщо ви звернете увагу на фірмовий напис назви сучасного ліфта, то досить часто прочитаєте в його кабіні слово ОTIS. Так, сьогодні це відома на увесь світ фірма з виробництва ліфтів «Otis Elevator». Бо саме американський інженер Елайша Грейвс Отіс зробив ліфт найбезпечнішим видом транспорту. За своє життя Отіс змінив багато професій: від будівельника до працівника меблевої фабрики. Саме на фабриці 1852 року його попросили злагодити підйомник для доставки дошок на 2 поверх. Саме майструючи цей підйомник, Отіс і зробив своє головне відкриття – ресора! Майстер дав підйомнику ім’я «безпечний ліфт» і заснував фірму Otis Elevator, яка почала виробництво таких ліфтів. І от 1854 року, аби підвищити попит на свій винахід, Отіс придумав шикарний  рекламний хід. В одному з виставкових залів Нью-Йорка, де був високий купол, між двома опорами заввишки 12 метрів рухалася підйомна платформа. На вершині споруди стояв помічник, що тримав в руці довгий меч. На платформі серед бочок і ящиків стояв сам винахідник у фраку і в циліндрі. Парова машина підтягала платформу на самісінький верх і асистент за командою Отіса просто рубав канат мечем! Платформа летіла вниз, але за метр-два спрацьовувала автоматика і «ловила» Отіса, тим самим зупиняла падіння. Пан Отіс знімав циліндра і кланявся глядачам.

Поделиться:
Добавить комментарий
Войти с помощью: 

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Читайте также: