Як захиститися від неякісних товарів та послуг?

Як дніпрянам захистити себе та свої права? Що робити, якщо вам продали неякісний товар? На всі ці питання наших читачів під час традиційної прямої лінії «НМ» відповів начальник управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби України у Дніпропетровській області Юрій Кислейко.

Металопластик, інтернет-торгівля та доставка – зони ризику

Як розповів Юрій Кислейко, з початку 2017 року до служби захисту споживачів надійшло 1500 звернень громадян з усієї області. В ході перевірок було виявлено відповідні порушення у 230 суб’єктів господарювання, виписано 129 приписів про усунення порушень, за якими споживачам вже повернули 374 тисячі гривень, які вони сплатили за неякісний товар або послуги. «Трійка лідерів» за кількістю скарг
споживачів — виготовлення металопластикових конструкцій, інтернет-торгівля та доставка цих товарів. На проблемних питаннях Юрій Кислейко зупинився окремо:

– По всьому місту можна спостерігати картину, як поблизу великих торговельних майданчиків просто на вулиці людям пропонують замовити металопластикові вікна та двері. Представники компаній стверджують, що вони з офіційного заводу та пропонують товар за ціною нижчою від ринкової. Хтось їм вірить, укладає договір, працівники фірми роблять у нього вдома заміри, після чого ціна вікон або дверей починає зростати. Та навіть якщо ви погоджуєтесь на ці умови, коли вам вже привозять готові металоконструкції, нерідко виявляється, що вони зроблені з іншого матеріалу та ще й неналежного розміру. Люди починають скаржитись, але ж договір укладений, і довести, що продавці насправді є шахраями, майже неможливо. Тим не менше наше управління приймає до розгляду і такі скарги від споживачів. Ми ставимося до таких ситуацій з розумінням, але ще раз нагадуємо усім: треба дуже уважно читати договір, перш ніж підписувати. Якщо ж ви підписали договір, а потім зрозуміли, що він вас не влаштовує, тоді цю проблему можна вирішити тільки через суд.

Не віддавайте гроші, доки не побачите товар

Ще одна проблемна зона споживання, за словами Юрія Кислейка, – інтернет-торгівля. Аби не стати жертвою шахраїв, він радить ніколи не робити передплати:

– Ніколи не робіть ніяких передплат. Магазини, які працюють у правовому полі, обов’язково надають можливість сплатити гроші за товар після його доставки. До того, як ви побачили товар, не треба віддавати свої гроші. Підкреслюю, товар треба побачити. Тобто в той момент, коли ви отримали свою посилку, обов’язково відкрийте її ще у відділенні компанії-перевізника та перевірте, чи це той товар, що ви замовляли. Крім того, у відправленні має бути гарантійний талон, а також обов’язково товарний чек або накладна, які підтверджують факт сплати вами грошей за товар.

Ваги, лічильники та швидкість Інтернету перевірятимуть державні експерти

Під час прямої лініїї у «НМ» Юрій Кислейко повідомив також про суттєві зміни у структурі управління захисту споживачів, які значно поширюють його сферу діяльності:

— В управлінні сформовано новий відділ — метрології та метрологічної діяльності. Його мета – контроль за засобами вимірювальної техніки та вагою фасованого товару, який знаходиться на реалізації в торговельних мережах.

Пояснимо, що це означає для споживачів, продавців та постачальників. Перш за все, вимірювальна техніка – це не тільки ваги у бакалійному відділі. А ще й ті самі лічильники, які наразі вже оточують нас з усіх боків – газові, водяні, теплові, електричні. Вам здається, що вони працюють на чийсь карман? Держава
віднині надає нам можливість перевірити вимірювальні прилади у кваліфікованих та відповідно сертифікованих фахівців, ніяк не залежних від постачальників-монополістів.
Хоча і бакалійні відділи також обіцяють нам багато відкриттів після того, як туди прийдуть перевіряти ваги. Бо не робили це незалежні державні експерти ну дуже давно. За словами ж Юрія Кислейка, приблизно 2012 року, коли відбулася перша «гречана криза», торговельні мережі зрозуміли, наскільки вигідно та зручно фасувати крупи власноруч. І не тільки крупи. Так звані «власні торгівельні марки», як свідчать експерти, частіше за все саме для того й утворюються, аби заробити ще й на утрусках, усушках, вагових допусках та багато чому іншому. Схоже, скоро ми з вами багато чого цікавого дізнаємось…

Загалом фахівці відділу можуть перевірити практично усе, що можна виміряти за допомогою приладів. Приміром, реальну швидкість Інтернету. Усім добре відомо: довести провайдеру, що він замість обіцяного швидкісного Інтернету насправді надає вам повільний із набагато меншою від вказаної в договорі швидкістю, дуже складно. Фахівці з відділу метрології допоможуть споживачам виміряти швидкість та довести постачальнику послуг, що він порушує умови договору. До речі, як і в тих випадках,
коли починає вішати лапшу на вуха споживачеві про відсутність Інтернету через якісь власні технічні складнощі. Навіть якщо у договорі є традиційний пункт про «форс-мажор», фахівці управління із захисту споживачів допоможуть провайдеру, якому складно працювати, прийти нарешті до тями. Або принаймні спонукають його відшкодувати вам час, коли Інтернет був відсутній.

Правило чотирнадцяти днів

– Нещодавно придбали пральну машину, а коли вже її вдома встановили, виявилось, що вона не працює. Магазину повідомили, там пообіцяли, що до нас прийде майстер та розбереться, чи це брак виробника, чи, може, машину можна полагодити. Чекали кілька днів, майстер не прийшов. Телефонуємо – нам знов обіцяють, що він ось-ось прийде, просять зачекати. Таке враження, що вони навмисно тягнуть час.

Навіщо їм це? Та що нам робити з машиною?» Таке питання ми отримали від читачки «НМ», яка зателефонувала на телефони «Швидкої пошти» «НМ».

Юрій Кислейко погодився із тим, що час продавці затягують навмисно, і пояснив, чому:

– Покупець має право протягом 14 днів з моменту здійснення покупки повернути товар до магазину з будь-яких причин, хоча б тому, що просто передумав. Треба тільки, щоб товар не був у використанні та не був пошкоджений його товарний вигляд. Та навіть, якщо ці чотирнадцять днів, як у випадку із пральної машиною вже минули, гроші за неї можна повернути, треба тільки звернутися до нашого управління. В усіх випадках, коли подібна проблема виникала після покупки у магазинах великих торгівельних мереж, як правило, гроші повертали. Адже такі магазини мають своїх юристів, які добре знають законодавство. До речі, на повернення грошей магазин має сім днів.

Підлога вартістю у два мільйони

А от із окремими підприємцями проблеми бувають. Хоча й тоді повернення грошей споживачеві – це питання часу, бо процедура не така вже й швидка. Але якщо вже її запустили, результат буде. Як доказ Юрій Кислейко навів відразу кілька прикладів. Так, повернення 53 тисяч за несправний ноутбук відбулося чи не відразу після звернення покупця до управління, адже купували його у солідній торговельній мережі.
Їхні колеги, навпаки, спробували поводити покупця за ніс та взялися «ремонтувати» щойно придбаний ним телефон, але у підсумку повернули 7900 гривень, сплачені за гаджет, та ще й 884 гривень компенсації за порушення термінів ремонту. Але найбільш резонансною, на думку Юрія Кислейка, має стати зовсім нещодавня справа:

– Людина придбала у підприємця дошки для підлоги за 227 тисяч гривень. Те, що замість замовленого в укладеному договорі сорту деревини йому підсунули інший та ще й невідповідної якості, замовник зрозумів, коли вже поклав підлогу. Попросив підприємця замінити дошки. А той вирішив не звертати на це уваги. Та не обійшлося. Покупець подав заяву до нашого управління, і ми почали працювати за встановленою законом процедурою. Звернулися до міністерства за дозволом на перевірку підприємця, вони перевірили, чи є підстави для неї та надали нам дозвіл. Ми приходимо до суб’єкта господарювання на перевірку, а там кажуть: «А нам все одно». Перевірили підприємця, видали йому припис, аби він усунув недоліки або повернув гроші за підлогу. За законом він мав зробити це протягом 10 днів, але реакції на припис не було ніякої. У таких випадках передбачений штраф у десятикратному розмірі від суми покупки.

Ми виписали штраф та подали про це припис в управління юстиції. На даний момент, тобто майже через чотири місяці після того, як покупець подав заяву до управління захисту споживачів, ситуація така: на підприємця накладено штраф у розмірі 2,2 мільйона гривень, його рахунки та майно арештовані.

Але, за словами Юрія Кислейка, набагато більше випадків, коли вдається дійти порозуміння між споживачем та підприємцем не такими суворими засобами:

– Нам усім треба вчитись контактувати. Приміром, якщо ви постійно користуєтесь магазинчиком поблизу вашого дому, то напевно знаєте і продавців, і господарів. Перш ніж скаржитись офіційно, спробуйте з ними поговорити. Ми й самі іноді так робимо. Приміром, одного разу прийшла дівчина із скаргою на начебто й солідний весільний салон. Вона придбала сукню саме там лише тому, що їй твердо пообіцяли знижку у 1000 гривень, яку не треба буде платити за так званий підшив сукні за її зростом. Процедура знайома усім нинішнім нареченим, і відбувається, як правило, буквально напередодні урочистої події. Але коли дівчина прийшла за весільними шатами, їй сказали, що тисячу треба сплатити, бо ніяких домовленостей не було. Наречена гроші сплатила, а вже після весілля прийшла зі скаргою до нас в управління. Хоча домовленості були лише усні, після нашого втручання магазин повернув їй тисячу гривень. Сподіваємось, висновки там також зробили.

Записала Ілона Полуніна. Фото Антона Павлюкова.

У разі виникнення проблем із недобросовісними виробниками, продавцями або надавачами послуг, ви можете звернутись до управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби України в Дніпропетровській області за адресою: вул. Філософська 39а або по телефону 068 — 658 – 80 – 99.

Фахівці радять: аби не затягувати процес вирішення проблем та ефективно захистити свої права, краще заздалегідь зателефонувати до управління та з’ясувати, які документи потрібно буде надати при поданні заяви. Це спростить справу та збереже ваш час.

Поделиться:
Добавить комментарий
Войти с помощью: 

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Читайте также: