До Дніпра привезли 44 голландські акварелі та малюнки

У Музеї українського живопису відкрилася виставка «Три сторіччя голландської оригінальної графіки», де представлені твори XVII-XIX століть з колекції Харківського художнього музею.

Одна з основних цінностей цієї виставки — те, що експонуються саме оригінальні роботи, а не копії, до того ж не друкована, тиражна графіка, а акварелі й малюнки, які існують в єдиному екземплярі, каже мистецтвознавиця, наукова співробітниця музею Людмила Тверська. За її словами, музеї рідко погоджуються віддавати такі роботи зі своїх колекцій для виїзних виставок, і все ж харківські колеги «відпустили» голландську графіку до Дніпра.

«Настільки вони нам довіряють», — каже Людмила Володимирівна. Натомість до Харкова «поїхали» сто японських гравюр XVIІI — XIX стт. зі збірки
Олега Наумова, засновника Музею українського живопису.

По-друге, експозиція надзвичайно цікава тим, що до неї входять роботи XVIІ століття — періоду розквіту голландського мистецтва, каже Людмила Тверська.

-Ця виставка дозволяє відчути аромат Голландії саме XVII століття, — говорить мистецтвознавиця Олена Годенко. — Хоча тут переважають роботи XVIIІ і ХІХ століть, коли Голландія уже не була в фаворі, коли вона передала естафету Франції, проте ми бачимо, що та школа, яка склалася тут у XVII столітті, вона впливала на мистецтво наступних століть: художники ще довго не могли позбутися надбань XVII сторіччя. Мені було цікаво, чи є тут імена першого ряду саме XVII ст.. Тут немає Рембрандта, гравюри якого я сподівалася побачити (але тут немає гравюр взагалі, тут малюнки).
Проте тут є Ян ван Гойєн, один із творців голландського пейзажу з його дюнами, неприкметними місцинами, близькими кожному голландцю. Є Ян Лівенс, соратник, друг Рембрандта, з яким він навчався в Амстердамі, а потім повернувся до Лейдена, звідки вони родом, і де поруч працювали. Є Альберт Кейп, відомий своїми картинами на сільську тематику, з коровами, биками, сільськими краєвидами.

Голландські акварелі та малюнки, зроблені олівцем, тушшю, пером, мають невеликі розміри, і це властиво й голландському живопису того періоду. Художники Голландії не мали заможних замовників, які б хотіли бачити у своїх палацах великі полотна, тому створювали роботи невеликого формату, які могли б придбати на ярмарках чи базарах для своїх скромних квартир і будинків купці, ремісники, грошовиті селяни. Голландці хотіли бачити на своїх стінах зображення добре знайомих речей і об’єктів: побутових предметів, місцевих краєвидів, тварин, моря, кораблів, тому саме в цій
країні розвинулися такі жанри, як побутова картина, натюрморт і пейзаж.
— У XVII столітті ці жанри в Голландії стали самостійними, самодостатніми і вплинули на все європейське мистецтво, — каже Олена Годенко. — Взагалі зарубіжне мистецтво в Україні, в Дніпрі представлено не так широко, щоб ми нехтували будь-якою виставкою, яка з’являється у нашому місті.

Оригінальна голландська графіка експонуватиметься у Музеї українського живопису до 1 жовтня.

Наталія Рекуненко, фото Володимира Таразевича

Поделиться:
Добавить комментарий
Войти с помощью: 

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Читайте также: