Skip to content

Січеславна-2016: прощавай, фестиваль! Наступний — ювілейний

Людмила Гейко

Людмила Гейко

Щороку у травні ми дізнаємось, хто ж у нашому місті і навіть регіоні кращий у театральному світі, на які вистави варто відразу бігти, щоб не пропустити яскраве сценічне явище. Про це нам сповіщає найважливіший фестиваль-конкурс Придніпров’я «Січеславна», в якому беруть участь прем’єри сезону усіх театрів Дніпропетровська, Дніпродзержинська, Кривого Рогу, Павлограда і Запоріжжя, бо засновник і організатор цього значного форуму міжобласне відділення Національної спілки театральних діячів України (голова – з.п.к.Укр. Марія Проценко).

16 травня у приміщенні Дніпропетровського молодіжного театру на вул. Володимира Мономаха відбулося урочисте вручення нагород «Січеславни-2016» та «Надії Січеславни» (для молодих) переможцям фестивалю. На церемонії голова міської ради Борис Філатов сказав, що тепер «Січеславна» входить до його амбітної програми «Культурна столиця», на яку з часом має перетворитися наше місто. Вже сьогодні три тисячі гривень отримав володар «Надії Січеславни». А театр «Верим!» у зв’язку з 25-річчям отримав спеціальну премію 100 тисяч гривень на гастролі у Києві. Наступнгого року такий же ювілей у самої «Січеславни», і мер також обіцяв допомогти.
Не будемо берегти інтригу – головні нагороди залишаються цього року у Дніпропетровську.

«Самоубийца». Подсекальников - Тарас Шевченко
«Самоубийца». Подсекальников — Тарас Шевченко

Гран-прі «Надії Січеславни-2016» і три тисячі гривень начальник міського управління культури Євген Хорошилов вручив В’ячеславу Барко, режисеру академічного молодіжного театру за виставу «Не відлітай!» О. Болдінова (художник-постановник Наталя Коцар), Його ж режисура визнана кращою. У цій виставі також відзначено як кращого виконавця Сергія Олійника, чий ляльковий персонаж Опудало викликав у журі навіть асоціації з трагічними героями Шекспіра. Взагалі все у цій зворушливій, щирій і гарній казці вигадливо придумано, ляльки дуже виразні і несподівані, актори вміють працювати і в живому плані, і з лялькою, не затуляючи її. Словом, я не пригадую, щоб найвища нагорода колись діставалась лялькарям (окрім, звичайно, нашого визнаного художника Віктора Нікітіна). І тим більш приємно, що це дебют, дипломна робота В’ячеслава, і маленька статуетка «Січеславни» почне колекцію його нагород. Бажаємо йому цього.

Ну, а велика статуетка Гран-прі «Січеславни-2016» дісталася вже визнаному режисеру Володимиру Петренку за прем’єру старої п’єси Миколи Ердмана «Самоубийца», яка знову стала у наш час актуальною. Зробивши Подсекальникова-Тараса Шевченко трохи схожим на Чарлі Чапліна, театр відразу наголосив на проблемі «маленької людини», яка тут виростає згодом у проблему людської гідності, адже саме людина як така є першою європейською цінністю, а ми ж прагнемо до Європи. У спектаклі важко когось виділити – це злагоджений колективний образ. Правда, журі відзначило як кращих Володимира Косонога-інтелігента Аристарха Гранд-Скубіка та Олександру Набоку-екстравагантну, навіть ексцентричну Клеопатру. Та тут кожен вартий і уваги, і поваги, і навіть захоплення. Взяти хоч би маленький епізод – прохід авансценою двох бабульок-Вікторія Чернова та Олена Ряпулова – це ж «бісовий» концертний номер!
У цьому театрі все важливо, все працює: неабияка складова успіху і сценографія Марії Ткаченко, костюми Марії Пашкурової. Недаремно художній керівник театру «Верим!» Володимир Петренко був відзначений призом ім. Олега Гришкіна ще й як кращий керівник поряд з директором такого величезного закладу, як оперний театр Олександром Шароваровим.

«Не улетай». Людмила Агатенко, Сергій Олійник, Віталій Горб.
«Не улетай». Людмила Агатенко, Сергій Олійник, Віталій Горб.

Безумовно, подією сезону у нашому місті було відновлення в оперному театрі опери «Травіата» Верді – останній задум н.а.Укр. Юрія Чайки, втілений вже його учнем режисером з Харкова Олексієм Дугіновим. Популярну оперу і справді позбавили шлягерності, надали їй нового звучання, інтонацій, вдихнули свіжість нових почуттів. Цьому сприяло і надзвичайно чуйне до співаків виконання оркестру під управлінням з.д.м.Укр. Юрія Пороховника, який також був відзначений за оригінальність трактовки.
Не залишився без нагороди і колектив балету (художній керівник з.а.Укр. Зінаїда Зінченко), який представив два одноактні балети «Сільфіди» Ф. Шопена і «Пахіту» Л. Мінкуса і захопив журі та глядачів ніжністю, одухотвореністю та злагодженістю в одному та яскравістю і технічністю в другому. Все це було відзначено у номінації «Краща музична вистава».

В ній також названо кращою і виконавицю ролі Елізи Дулітл Валерію Курило у виставі «Моя чарівна леді» Б.Шоу, Ф.Лоу (режисер-постановник з. а. Укр. В. Короленко) Криворізького академічного театру драми і музкомедії ім. Т.Шевченка.
У цому році кілька театрів звернулися до абсурдистської драматургії – це, звичайно, ознака часу, іноді неадекватної дійсності, для осмислення якої потрібні незвичайні засоби і форми. На жаль, не всім це ще під силу, хоча як пошук, експеримент на шляху до сучасного театру – цікаво.

Та от пластична драма «Акакій» Криворізького академічного театру музично-пластичних мистецтв «Академія Руху» вирвалася з цього ряду невдач. Хоча поставлена вона художнім керівником з.д.м.Укр. Олександром Бєльським за цілком реальною повістю М. Гоголя «Шинель», ця вистава на шар вища здобутків абсурдистських вистав. Вона не тільки про Акакія, а про філософію життя, в центрі якої людина. Ця вистава просвіщає нас. І ця постановка Бєльського цілком слушно визнана кращою режисерською роботою, так, як і головна роль Акакія—Павло Михайлюк та молодого Акакія-Наталія Корчак, а також краща роль у пластичній виставі – вигаданий персонаж, що несе філософське навантаження, Фатум у виконанні з.д.м.Укр. Сергія Бєльського.

У Кривому Розі поставили ще один світовий твір – «Короля Лира» У.Шекспіра. Це масштабна робота академічного театру драми і музкомедії ім. Т.Шевченка, режисера Михайла Мельникова з цікавою і концептуальною сценографією Миколи Бабичева, визнаною кращою. А з акторських робіт журі помітило герцога Альбанського-Артема Короленка.

Був на фестивалі ще один режисерський дебют – Валерій Зубчик поставив на сцені Дніпропетровського академічного російського драмтеатру ім. М.Горького виставу «Доходяги (Ветер шумит в тополях)» Ж. Сіблейраса. Найбільшу цінність вистави складають три актори, які утримують протягом більш як 2, 5 годин і увагу, і симпатії, і співчуття своїм героям. Одного з цих ветеранів другої світової, які доживають свій вік у притулку, Густава – Євгена Звягіна, визнали кращою чоловічою роллю, мабуть, через його непохитність перед випробуваннями долі.

Лірична комедія «Откуда берутся дети» О. Крима Дніпродзержинського академічного музично-драматичного театру ім. Лесі Українки (режисер-постановник Олександр Варун, художник-постановник Ірина Кохан) визнана кращою драматичною виставою. а з семи жіночих ролей відзначена лише одна – Поліна-Юлія Жиліна.

«Самоубийца». Подсекальников - Тарас Шевченко, Аристарх - Володимир Косоног
«Самоубийца». Подсекальников — Тарас Шевченко, Аристарх -Володимир Косоног

Цікаву і складну роботу підготували студенти ІІІ курсу драматичного відділення Дніпропетровського театрально-художнього коледжу «Антігона» Софокла і Ж.Ануя. Поставив її Володимир Петренко. І хоча юним ще важко було осягнути усю філософську глибину цієї суто політичної історії, журі оцінило щирість, пристрасність їх виконання і Вікторію Богачову-Антігона та Олександра Манастирського-Креон удостоїли диплома ім. Людмили Бондаренко за кращі студентські роботи.

З лялькових театрів добре показався ще Криворізький з милою осучасненою виставою «Теремок – щаслива хата» О. Безгодова (режисер-постановник О.Борсук). Кращою в ній визнана Наталія Молодченко—Жабка та Лисиця.

Зворушливим було вручення першої відзнаки від Національного центру театрів ляльок «UNIMA» ветерану Криворізького театру ляльок, визначному майстру Миколі Савчуку, який і дотепер працює вже педагогом з мови. Статуетку Берегині для нього виготовив відомий художник Василь Виходцевський.

Шкода, що ми не можемо подивитися запорізькі театри, бо там було чимало яскравих здобутків, як от: блискуча, віртуозна гра Валерії Лютинської в образах трьох різних жінок у виставі «Последний пылко влюбленный» Н.Саймона та Сергія Цевельова, який і поставив її, і чудово зіграв головну роль (Молодіжний академічний театр); вражаюча вистава «Біле і чорне» муніципального театру танцю; монументальна постановка «Гетьмана Мазепи» Б. Лєпкого (режисер-постановник з.д.м.Укр. Є.Головатюк) Запорізького академічного театру ім. В.Магара з переконливим Миколою Коноваловим у головній ролі.

На церемонії нагородження, як завжди, вшанували наш «золотий фонд». Начальник управління культури облдержадміністрації з.п.к.Укр. Наталія Першина вручила спеціальні дипломи «Родовід» народним артистам України Лідії Кушковій і Жану Мельникову, заслуженому діячу мистецтв України Володимиру Мазуру, заслуженому працівнику культури України Леоніду Фурсенку, театрознавцю Наталії Іващенко.
Прощавай, фестиваль! Чекаємо наступного, ювілейного – 25-го.

Тетяна АБРАМОВА.

Категория: Новости Днепра, Новости Культуры Днепра

Метки: 

Приєднуйтесь до нас у

Дивіться також: